Weg in de piste

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorsePhoto

Weg in de piste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 19:32

Hey,

ik heb sinds een maand een huurpaard en mag er echt alles mee doen wat ik wil.
Ik wil dus graag vrijheidsdressuur doen met hem maar er is 1 probleem.
Als hij zonder zadel in de piste gaat dan loopt hij weg en is niet meer te stoppen. (volgens sommige omdat hij geen respect heeft)
Heb het nog niet geprobeerd op gezien maar dat is wat de eigenaar zegt.
Nu zou ik hem dat graag willen afleren zodat hij rustig naast me blijft lopen in de piste zonder zadel.
Maar ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen?

Help graag! :)

Extra: ze denken dat hij vroeger mishandeld is geweest want ze konden in het begin nog geen bit in zijn mond steken.
Anders is het een kei lief beest en rustig, alleen hij legt soms zijn oren ietsje plat maar is daarom nog niet kwaad want hij geeft lekjes enzo.

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:01

HorsePhoto schreef:
Hey,

ik heb sinds een maand een huurpaard en mag er echt alles mee doen wat ik wil.
Ik wil dus graag vrijheidsdressuur doen met hem maar er is 1 probleem.
Als hij zonder zadel in de piste gaat dan loopt hij weg en is niet meer te stoppen. (volgens sommige omdat hij geen respect heeft)
Heb het nog niet geprobeerd op gezien maar dat is wat de eigenaar zegt.
Nu zou ik hem dat graag willen afleren zodat hij rustig naast me blijft lopen in de piste zonder zadel.
Maar ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen?

Help graag! :)

Extra: ze denken dat hij vroeger mishandeld is geweest want ze konden in het begin nog geen bit in zijn mond steken.
Anders is het een kei lief beest en rustig, alleen hij legt soms zijn oren ietsje plat maar is daarom nog niet kwaad want hij geeft lekjes enzo.

als je koekjes,paardensnoepjes ofzo meeneemt dan probeer je hem eerst in de bak te krijgen, en dan beloon je hem.
steeds een beetje lopen(maar niet te veel in 1 keer.) dat je paard het ook leuk vind.
ikzelf doe nu ook oefenen met wandelen want mijn paard kan niet alleen zijn dus nu ben ik daar mee bezig. en het gaat erg goed moet ik zeggen. alleen meot je het natuurlijk niet te lang doen. want dan hebben ze geen consentratie meer.
succes ermee!

fuego3

Re: Weg in de piste

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:59

je moet er voor gaan zorgen dat hij interesse in jou krijgt , door midel van een plakje wordtel of iets dergelijks , begin met longeren . neem hem terug in tempo en vraag hem bij je te komen, geef hem een beloning. doe dit een tijdje , en je zult zien dat als jij hem los gooit in de piste en hem laat lopen , dat hij vanzelf zijn beloning komt halen als je hem weer terug neemt op stem.

neem altijd dezelfde woorden en lichaamstaal zodat hij jou los in de piste net zo goed begrijpt als dat je hem aan de longe hebt lopen.

of het echt dominatie is dat hij weg loopt denk ik niet , dominantie is eerder als hij je omver zou lopen , dus klinkt mij meer als desinteresse.

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 15:54

ok dankje!

mer tips enzo zijn welkom :)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:29

Ik begrijp het niet helemaal. Je wilt hem leren dat hij naast je blijft lopen zonder zadel? Bedoel je niet zonder hoofdstel of halster?
En hoe bedoel je "hij loopt weg en is niet meer te stoppen"?
Trekt hij het touw uit je handen? Of heb je hem niet vast?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:09

ik maak op uit haar verhaal dat ze meer contact wil met haar pony , en dat het niet steeds weg loopt als je hem los gooit in de bak , want dan is het moeilijk om hem iets te leren.