Wetgeving in Belgie ivm opzeg van stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessybelle

Wetgeving in Belgie ivm opzeg van stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 15:56

Hello,

weet iemand of er in Belgie een wetgeving is ivm het verhuren van stallen, de opzegtermijn meer bepaald?
Ik heb namelijk nooit iets ondertekend ofzo, en nu ik van stal wil veranderen (wat ik op voorhand wel heb gezegd aan de staleigenaar), beweert zij dat ik moet blijven tot 31 januari? Dwz een opzegtermijn van 2 maanden?

alvast bedankt!

Frieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:03

Als er geen contract is opgesteld, kan je volgens mij van de ene dag op de andere vertrekken.
Ik veronderstel dat je dan ook geen waarborg hebt betaald die door de staleigenaar eventueel achtergehouden kan worden als 'schadevergoeding'?

fresco1234

Re: Wetgeving in Belgie ivm opzeg van stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:04

gewoon weggaan daar.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:58

Raar maar ik zou gewoon 1 maand blijven en/of betalen en dan gewoon vertrekken als je geen contract hebb denk ik dat ze weinig te zeggen heeft daarover.

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 17:47

Er is inderdaad nooit een contract opgesteld of een waarborg betaald. Ik heb mijn paardje gekocht toen hij daar stond, en heb haar altijd gezegd dat als ik iets beter vond ik zou verhuizen. Ik heb haar de dag dat ik een nieuwe stal heb gevonden meteen laten weten dat ik iets nieuw had, en dit 14 dagen voor ik ga verhuizen..

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:50

Volgens mij ben je nergens toe verplicht, je hebt immers niks ondertekend. Je kan dus in principe gaan en staan waar je wilt volgens mij.

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:57

@ supertinkie: het is in belgië en daar kunnen ze supervervelend doen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:05

Zonder contract bij mijn weten geen opzegtermijn (heb je wel in het wit gehuurd trouwens?)
Met contractopzegtermijn van 1 maand, als je bijv. 15 november hebt opgezegd, dan gaat de maand 1 december in en is het per 31 december vertrekken (tenzij anders in contract staat)

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 11:25

Wel of het in het wit is weet ik zo niet, ik heb in elk geval nooit iets getekend of een bewijsje van betaling gekregen.. In elk geval, iedereen bedankt voor de raad, maar ondertussen is het dus niet meer nodig. De mevrouw waar ik sta, vond het dus niet kunnen dat ik op het einde van de maand wou vertrekken (ook al had ik het op tijd gezegd) dat ze nu dreigt dat ik de 48h moet vertrekken met mijn paardje want dat ze zich anders genoodzaakt voelt om zelf mijn stal en kast leeg te maken. Helemaal geen professionele of leuke gang van zaken, maar als zij het zo wil ga ik het dus ook zo doen en binnen een uurtje ga ik mijn paard verhuizen. Groetjes!

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:28

Jeetje, en nu maar hopen dat je nog een gedeelte terugkrijgt van je geld voor deze maand dan.

Ik vind het in belgie zoiezo raar geregelt :+ een kennis verhuurt daar haar huisje, maar als de huurders haar 1 euro per maand zouden storten kan zij dus niks beginnen tegen hen. :+ Ik heb geen idee hoe dit met paarden is geregeld, maar in elk geval succes

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 11:32

Tja, ik vrees dat ik mijn geld niet zal terug krijgen, maar kijk, ik wou het op een eerlijke manier regelen, ook al was er geen opzeg termijn, dus ik ga zelfs niet discussieren over het resterende stalgeld, ben al lang blij dat ik er wegkan, en hopelijk zonder straks een drama als ik mijn paardje ga ophalen..

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:33

Mocht ze er wel een drama van maken zou ik haar toch even naar het geld vragen, ook al hoef jij het niet terug, dan laat je zien wie er de touwtjes in handen heeft ;)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:38

Jessybelle: Wetterlijk in de paarden ligt er niets vast ook in Belgie niet. Zeker niet als er geen contract is wat anders zegt. Ook zal het geen wit betaald stalgeld zijn;) Want dan krijg je altijd een bewijs van betaling of als je het per bank betaald kan je aantonen dat je elke maand braaf betaald hebt wat gevraagd is. Is er nooit mondeling besproken hoe en wat op de stal? Want toen je het paard kocht moest je toch ook uit vinden wat de stalkosten waren die je moest betalen. Ze kan je niets maken. Zelfs niet dat je eigenlijk nu weg moet gaan want ze mag je paard niet zomaar buiten zetten als je nog betaald hebt tot einde maand. Maar dit moet je dan wel aan tonen.

Maar ja snap natuurlijk dat het zo geen pretje is en zeker niet zoals ze er nu mee omgaat. Niet zo leuk. En lijkt me geen goede reclame voor de eigenaar stal. Maar goed doen ze zelf. Zou zeggen inderdaad gewoon gaan. Geld terug krijgen geen kans denk ik. Want dat is compensatie voor lege stal en nieuwe moeten zoeken die dit wil;)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:11

Ik heb ook nooit iets ondertekend, maar hou me altijd aan 1 maand opzegtermijn.

Ik vindt dat dat wel zo eerlijk is naar de staleigenaar toe.
Anders heeft de staleigenaar gerust 1 maand stalling (en dus zijn brood) wat hij mis loopt.
Lijkt mij vrij logisch. Respect en begrip over en weer. Helaas bij sommige ver te zoeken.

Maar goed, een staleigenaar die zo reageerd gaat nergens over.
Tenzij ze een reden heeft omdat TS bijvoorbeeld grof/niet aardig enz.enz. is geweest. Dat weten we natuurlijk niet....
maar dat kan het wel verklaren dan.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:10

LynnDenise schreef:
Ik vind het in belgie zoiezo raar geregelt :+ een kennis verhuurt daar haar huisje, maar als de huurders haar 1 euro per maand zouden storten kan zij dus niks beginnen tegen hen. :+ Ik heb geen idee hoe dit met paarden is geregeld, maar in elk geval succes

Klopt inderdaad, dat is zo'n kromme regel!! Heeft iets te maken met dat die mensen dan hun goodwill tot betaling hebben getoond, jaaaa...

Toen mijn paard op de manège stond had ik ook geen contract. Hij zou in principe in het zwart staan, maar helaas voor de stalhouder ben ik zo'n vergeetkous dat ik domiciliëring heb aangevraagd zodat het stalgeld per bankrekening geregeld werd. En toen stond ie mooi in 't wit ;-) Ik heb trouwens vrijdags gezegd dat ik zou vertrekken en ben hem zaterdagochtend gaan halen :+
Bij Memuska x aantal jaren geleden heb ik een weekje vantevoren gezegd dat ze wegging.

Wel netjes stalgeld teruggekregen! Memuska is de 17e vertrokken en dan heb ik die maand nog 100 euro betaald ipv 200 ("op die paar dagen steekt het niet hé"). Bij Willow was het niet van toepassing omdat die gewoon de 31e vertrokken is...

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:18

Tja, vind het sowieso apart dat je niets getekend heb.
Maar in feite is er dus geen contract.
En kan jij eigenlijk ook moeilijk je geld gaan terug eisen.
Had het netter gevonden als je het een maand van tevoren had gemeld eigenlijk.

Bij mijn eerste stal heb ik ook nooit iets ondertekend maar netjes maand opzegtermijn aangehouden (Dat ik er geen maand meer heb gestaan maakt niet uit, heb de volle maand betaald ) Bij mijn andere stal wel iets getekend geloof ik, en weer netjes maand opzegtermijn (Dat mijn vervoer er nou ruzie over kreeg, ik heb nooit problemen gehad.)
Huidige stal hebben we een 4 pagina's dik regelement en contract getekend, het wordt per automatisch incasso betaald.

Maar moet eerlijk zeggen dat ik de reactie je moet binnen 48h weg zijn ook niet normaal vind. Heb het op mijn vorige stal dus meegemaakt dat mijn vervoer dat plots te horen kreeg, en ik heb ook mooi mijn nieuwe staleigenaar moeten bellen of het geen probleem was dat ik 2 dagen eerder moest komen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:02

Als er geen contract is en ze heeft niet in het wit gehuurd heeft de verhuurder ook geen poot om op te staan. Nog sterker: verhuurder moet opletten dat hij/zij niet in de problemen komt met de belastingdienst dan.

flaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:17

Hier zo'n zelfde soort situatie.ben er alleen heel netjes uitgekomen met staleigenaar.
heb 6 november gezegd dat ik 27 of 28 november vertrek.ook zij dreigde met december nog moeten betalen.
ik heb er op gewezen dat in mijn kontrakt niks staat over een opzeg termijn en ik zelfs de 6e al had kunnen vertrekken.natuurlijk proberen ze van alles om het toch te krijgen,maar buiten dat je dan met ruzie weg gaat(wat altijd heel jammer is)kunnen ze je helemaal niks maken.
bij mij is het goed opgelost,maar was ook even bang dat ik met veel herrie het terein moest verlaten.maar als het zo was pech voor hun ik ga geen 2 maanden blijven of een dubbele stalling betalen dan maar ruzie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:25

Het is en blijft moeilijk zulke dingen.
De vuistregel is: je opzegtermijn is het termijn waar je voor betaald; dus 1 maand.
Maar recht hebben en recht krijgen zijn 2 verschillende dingen.
Een rechtszaak kost ook veel geld en veel tijd.

flaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:29

zolang het niet zwart op wit staat kunnen ze niks en zullen ze ook zeker geen rechtzaak er van maken.