Paard komt over een maand, nooit geschoren. wat doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laura_power

Paard komt over een maand, nooit geschoren. wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:44

Mijn paard komt over een maand. ze is 5 jaar.
ze heeft nu geen deken op (de hele herfst al niet) en zit dus eeeeeerg dik in het haar.
wat zeggen jullie?

wel scheren
niet scheren
nu scheren
later scheren
wel deken
geen deken

groetjes. :D

Flevolander

Re: Paard komt over een maand, nooit geschoren. wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:46

Wachten tot ze er is en dan kijken of ze erg last heeft van haar lange vacht?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:47

misschien handig om iets te zeggen over, huisvesting, gebruiksdoel, intensiviteit training, zweet het paard snel/niet snel etc ;-)

De informatie die je nu geeft kan men niet zo veel mee......

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:50

oh sorry niet aan gedacht ja!
ze staat nu volledig op het land bij familie.
ze is al zadelmak etc. maar ze wordt nog ergens aangereden.
dus ik had het idee, dat het voor de mensen die haar gaan aanrijden misschien beter is als ze geschoren word? omdat het anders meer dan een halfuur duurt voordat ze droog is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:53

Gewoon lekker rustig rijden deze winter. Doorrijden doe je niet door een uur lang gas te geven. Gewoon rustig een half uurtje per dag werken. Dan heeft het paard geen last van die wintervacht :) En dan begin je na de rui met conditie opbouwen en zwaarder trainen :j
Ik zou zeker niet nu nog gaan scheren en met dekens beginnen, dat vind ik te veel verandering zo ineens, nu het paard die kou al gewend is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:54

laura_power schreef:
oh sorry niet aan gedacht ja!
ze staat nu volledig op het land bij familie.
ze is al zadelmak etc. maar ze wordt nog ergens aangereden.
dus ik had het idee, dat het voor de mensen die haar gaan aanrijden misschien beter is als ze geschoren word? omdat het anders meer dan een halfuur duurt voordat ze droog is.

Als je paard straks komt zou ik een net zadelmakke (jonkie) nooit meer als 3 x per week 15 tot 20 minuten rijden....
dus zo nat zal ie niet worden dat het een half uur duurt eer dat ie droog is ;-)

En als het een jong fris paard is zou ik in de winter even afkijken, wellicht reageert ie heftig/fris op de kou, met alle gevolgen van dien...

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:58

ja dat is helemaal waar.
maar ik dacht als ze nooit iets doet, en dan ineens wel 3 x per week wat doet, zal ze dan niet heel erg gaan zweten?
en kan ik dan na het rijden wel een deken op doen even? want als ze warm in de kou staat is ze ook niet gewend...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:09

Staat ze nu ook buiten?
Als een paard buiten op wei even een gekke bui heeft en zich in het zweet rent dan gaan ze ook niet dood ;) Paarden kunnen wel wat hebben, als je ze maar niet stomend nat in de sneeuw gooit :))

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 12:11

haha dat zou ik sowieso nooit doen ahah in en uit stappen vindt ik erg belangrijk.
dus als ikhet zo allemaal hoor, niet scheren.

wanneer hebben paarden ongeveer weer hun "mooie" vacht april?

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:16

laura_power schreef:
haha dat zou ik sowieso nooit doen ahah in en uit stappen vindt ik erg belangrijk.
dus als ikhet zo allemaal hoor, niet scheren.

wanneer hebben paarden ongeveer weer hun "mooie" vacht april?

Dat ligt een beetje aan hoe snel het warm word en hoe veel haar ze heeft opgebouwd, bij mijn fjord kon het wel eens langer duren, die had dan echt een superdikke vacht en als het dan in maart ineens weer koud werd maakte ze dus gewoon nieuwe haren aan als ze er al veel was verloren.

Je kan natuurlijk na het rijden als ze zweet ook eventjes een zweetdekentje op doen :)

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 12:24

jep de zweetdeken ligt al klaar hoor :D
dan gaan we dat gewoon doen.
eerst maar is kijken hoe het loopt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:35

Overigens is het geen probleem als je paard nog vochtig is als je hem/haar terug wil zetten in de wei. Als je er maar altijd voor zorgt dat je paard op adem is en het zweet koud aan voelt. Niemand zet z'n paard zeiknat op de wei maar als de haren op de huid droog zijn en de buitenkant is nog nat, is dit geen probleem ;).

Ik heb een shetje, zijn wintervacht is (nu al!!) met gemak ± 10cm lang. Die krijg ik bij wijze van spreken in een halve dag nog niet droog en die zweet na 5min. al. Het eerste wat hij doet als ik hem terug zet in de wei is rollen en zo voorziet hij zichzelf van bescherming. Wij kunnen met al onze technische snufjes nog steeds niet op tegen moedertje natuur herself :D.

En zo'n jonkie als die van jou met matige training zou ik al helemaal niet scheren of een deken op doen. Nergens voor nodig ;).

Veel plezier met je nieuwe aanwinst trouwens!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 12:44

ja heeel erg bedankt! dat zal vast lukken dat plezier :D
eerst maar is lekker friemelen met der haha.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:07

Ik zou hem dit jaar niet scheren, hij heeft nog geen deken op gehad en is daarom dus erg gewend aan zijn lange haren. Ik ga dus met Sees mee. :)

Volgend jaar kun je eens verder kijken, misschien krijgt hij dan geen lange haren als je op tijd met een deken begint. Het is natuurlijk ook afwachten of hij veel zweet etc..

Veel plezier en succes met je aanwinst in elk geval.

IngridRooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:14

Wij scheren ze pas als het in het voorjaar lang duurt voor ze de winterharen kwijt zijn. (Wij houden met onze menpaarden een winterstop alleen in de trainingsmolen en af en toe een kort ritje.) Zodat als het outdoorseizoen begint ze een mooie korte vacht hebben en als je dan geluk hebt met het weer hoef je nauwelijks nog een deken te gebruiken