knarsetanden tijdens de proef/puntenaftrek??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BORIS01

knarsetanden tijdens de proef/puntenaftrek??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:37

Hallo
Ik heb afgelopen zaterdag in het L2 een super fijne proef gereden. De jury vond dat ook maar heeft me op alle onderdelen puntenaftrek gegeven omdat mn paard deed knarsetanden. De jury kwam dr hokje uit om te zeggen dat ze me bijna overal 1 punt aftrek had gegeven. Ze zei dat het een aanleunings probleem is. Ze zei ook dat het raar was want hij deed het ook met halstrekken wat ie voor een 8 of 9 deed, zo mooi laag ging ie(maar kreeg een 7). Terwijl we stonden te praten had ik lange teugel en dan doet ie het ook. Dat vond ze ook wel apart. Ik zei dat het een vervelende gewoonte is geworden. Ik merk het met rijden ook niet, hij is heel fijn in de aanleunging. Mijn vraag is of dat idd klopt dat ze me overal een punt aftrek heeft gegeven. Ik had toch noch winst dus dat maakt me niet uit, maar er zijn mensen die zeggen dat ze dat onderaan had moeten doen. Ik ben erg benieuwd hoe andere jury leden daar over denken en wat daar de regels van zijn. Ik kan het nergens vinden nl. Alvast bedankt

Lielle

Re: knarsetanden tijdens de proef/puntenaftrek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:40

dressuurreglement

Mond- en/of tongproblemen
Het paard mag zich nooit tegen de aanleuning verzetten. Het moet steeds vol vertrouwen een lichte aanleuning naar voren zoeken. Daarbij moet de mond gesloten zijn; het paard moet het bit afkauwen.
Het knarsen met de tanden of het zo nu en dan uitsteken of omhoog trekken van de tong wordt als een kleine fout beschouwd. Het over het bit gooien of het langdurig uitsteken van de tong wordt als een grotere fout beschouwd.
Als het paard zijn tong uitsteekt, de tong over het bit gooit of hem helemaal optrekt, met de tanden knarst of druk met een iets opgetrokken staart zwaait, zijn dit dikwijls tekenen van nervositeit, spanning of verzet van het paard. De juryleden moeten hier dus rekening mee houden in hun cijfers, zowel in het desbetreffende onderdeel als in het eindcijfer voor de gehoorzaamheid.

helemaal correct dus.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:41

Dat klopt (maar ik denk dat ik die jury was ;) )
En dan moet ik er ook bij zeggen dat het niet een beetje knarsen was maar dat je het zelf nog kon horen als ie bij de A liep.

BORIS01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:53

Oh echt haha, ik was gewoon echt alleen benieuwd hoor. Mn instructrice is ook jurylid en die zei dat dat dan onderaan bemerkt moest worden en niet in alle onderdelen. Juist omdat ie het altijd doet, dus niet alleen bovenin zeg maar. U zei ook dat het gek was dat ie het ook deed met halsstrekken en ook terwijl we stonden te praten. Het was toch niet verzetten tegen de aanleuning. Hij was toch mooi rustig? Het is wel een irritant geluid ja, ik vind het zelf ook heel vervelend. Ik ga het nu met een suikerklontje proberen, kijken of ie dan wil knabbelen ipv knarsetanden en iemand zei ook dat mischien een rubber bitje zou kunnen helpen.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:56

Een vrouw die ik kende had ook zo'n paard. De oplossing die zij deed: eerst het bit aandoen, vervolgens zand in de mond en daarna alle riempjes dicht. "Dat is omdat ie tandenknarst..." Het arme dier....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:57

Moeilijk. Op de cursus werd er idd gezegd dat er ook paarden knarsen terwijl ze niet gespannen zijn. Die gewoon de oortjes naar voren hebben en ontspannen en in een fijne aanleuning zijn.
Dan is het moeilijk om te punten. Doorgaans trek je van elk onderdeel een punt af als ze knarsen maar in dit geval zou ik het onderaan melden bij aanleuning.

Probeer idd iets te geven voor de proef of een ander bit ofzo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:58

x_Quinta_x schreef:
Een vrouw die ik kende had ook zo'n paard. De oplossing die zij deed: eerst het bit aandoen, vervolgens zand in de mond en daarna alle riempjes dicht. "Dat is omdat ie tandenknarst..." Het arme dier....

Dat is idd een ouderwetse oplossing. Mag tegenwoordig niet meer. :n

BORIS01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 12:02

NEEEE dat zou ik nooit doen! De jury zei dat er zulke gekke rondlopen!!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:02

x_Quinta_x schreef:

en als we dat zien dan heb je inderdaad een heel ander probleem

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:14

Mijn vos knarst ook.

Hij doet dit met name als hij een nieuwe oefening moet doen en hem dit lichamelijk moeite kost. Zodra hij weet wat de bedoeling is en het hem lichamelijk geen moeite meer kost houdt het knarsen op.

Wat ik dan doe in de training is dus aanspannen (lees: de moeilijke oefening) en daarna direct ontspannen (even lichtrijden, teugels geven en wat ontspannen ronddraven).

Hierdoor heeft hij geleerd dat aanspannen (knarsen) overgaat in ontspannen (niet knarsen). Op deze manier is het een stuk minder geworden.

Ook heb ik ontdekt dat als de aanleuning ECHT goed is, niet teveel druk, mooi gelijkmatig verdeeld, mooi op lengte in de hals enz, dat hij NIET knarst.

In mijn proeven is de aanleuning vrij goed voor elkaar en heb in al die jaren nog nooit een opmerking gehad. Als hij dan knarst is het slechts 1 keer knnnarssssssss en geef ik ophouding en been en corrigeer ik de aanleuning en is het weer over.

Dat heeft ook oefening gekost hoor! Zand ed ben ik niet van ;)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:00

Zand werd (en wordt) inderdaad regelmatig gedaan, ook zadelzeep heb ik wel eens als tip gehoord. Zouden mijn methodes ook niet zijn :n Ik zou het eens proberen met een snee brood of een pluk hooi.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:16

Dan denk ik... hoe is dat paard ingereden dat het nu nog knarst? Voor mij een teken dat er in het verleden al niet goed mee omgegaan is en nu dus een hardnekkige gewoonte is geworden...

Knarst het paard ook wel eens zonder bit in? Op stal of los in de bak?

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:50

Als jury moet je ook soms stekeblind en doof zijn hoor.... ;)

In dit geval heeft de jury geheel naar hetgeen hij/zij heeft geleerd gehandeld. Heb je in ieder geval iets om aan te werken! :D

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:08

Nickas schreef:
Dan denk ik... hoe is dat paard ingereden dat het nu nog knarst? Voor mij een teken dat er in het verleden al niet goed mee omgegaan is en nu dus een hardnekkige gewoonte is geworden...Knarst het paard ook wel eens zonder bit in? Op stal of los in de bak?

Er zijn ook maar zat paarden die het puur uit gewoonte doen, heeft niks te maken met hoe het dier ingereden is.

Als jury straf ik het af per onderdeel waarbij ik het echt overduidelijk hoor.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:55

Wij deden tandpasta op het bit, van die kinderblauwe gebeuren. Zit niks scherps in en vinden ze lekker! Daarmee ging het tandenknarsen weg.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:00

Appelstroop helpt ook ;)

Maar goed het is geen topic om hulpmiddeltjes te vinden die helpen tegen tandenknarsen..

Er zijn zeker paarden die echt knarsen uit gewoonte... maar een jury kan toch echt niet weten of dit uit gewoonte is of niet, dus heel begrijpelijk van de puntenaftrek..

BORIS01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 13:19

Nickas schreef:
Dan denk ik... hoe is dat paard ingereden dat het nu nog knarst? Voor mij een teken dat er in het verleden al niet goed mee omgegaan is en nu dus een hardnekkige gewoonte is geworden...

Knarst het paard ook wel eens zonder bit in? Op stal of los in de bak?

Ik heb zelf het paard ingereden en hij doet het al vanaf dag 1. Ik vind het echt ook heel vervelend. Ik heb het geprobeerd met gelijk ontspannen en weer met aanspanning maar hij doet het juist met ontspannen nog erger. Ipv van lekker op zn bitje knabbelen, doet ie knarsen. Ook met een suikerklontje. Ik ga het nog proberen met een plukje hooi, had de jury ook gezegd en ik ga een rubber bitje aanschaffen. Volgende week heb ik (mits het weer het toelaat) weer wedstrijd en ik zal jullie laten weten of ie het deed of niet.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:34

ik ken ook een paard dat gaat knarsentanden als ie begint los te laten en goed nageven,
heel appart maar is echt zo ;)

zijn overigens genoeg middeltjes om het te verhelpen, naja dat je het niet meer hoord :=

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:04

Vaak is knarsen een aanleuningsprobleem, als de aanleuning correct is en paard is netjes ontspannen nageeflijk zal ik er persoonlijk niet zo zwaar aan tillen...dan is de kans groot dat het idd een gewoonte is.
Is naast het knarsen ook de aanleuning niet goed en is het paard niet ontspannen nageeflijk dan wordt het een ander verhaal.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:08

je kan ook proberen met een hele losse neusriem te gaan rijden. Dat heeft bij een paard op een stal waar ik gewerkt heb heel goed geholpen.

Romy_Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 08:13

Ik ken een paard die knarst als ie boos is. Zooo'n irritant geluid.

marieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 11:14

Bitloos rijden misschien een idee, schijnt helemaal in opkomst te zijn. Maar ik kan me voorstellen dat het superfrustrerend is als je op elk onderdeel er aftrek voor krijgt. Daar word je soms echt moedeloos van. De ene jury is daar milder in dan de ander.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:30

Ik heb ook een paard wat behoorlijk knarst, al hoor ik het zelf eigenlijk niet meer.. :o
We hebben een keer op de bijscholing voor de juryleden mee gereden en mijn instruteur gaf daar aan als een paard zoals de mijne gewoon fijn over de rug en in aanleuning loopt met een rustige staartdracht enzo dat het dan niet de bedoeling is dat het afgestraft wordt.
Als een paard knarst en verder ook duidelijk verzet toont dan moest het eigenlijk onderaan bij het onderdeel met de aanleuning aangegeven worden en dan is het logisch dat de combinatie in de onderdelen ook lager scoort.
Zelf heb ik daar volgens mij nog nooit commentaar op gehad, behalve dat wel eens een jurylid zei; oh, wat een akelig geluid als ik me aan kwam melden. :P

Die van mij doet het vanaf de eerste keer dat hij een bit in kreeg, hij heeft een Trakehner vader en het verhaal gaat dat die het vaker doen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:37

Natuurlijk wordt het gehele beeld meegenomen.
Maar probeer jij maar eens op je tanden te knarsen met een ontspannen kaak/nek.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:47

Volgens mij knarsen ze niet met hun kiezen over elkaar, maar iets langs het bit.
Die van mij hoor je iig ook als hij echt ontspant.