Deken op - ook met wandelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Deken op - ook met wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 23:36

Ik heb dit jaar voor het eerst mijn paard onder de deken gehouden. Ze staat momenteel met een 100 gram deken (bucas met fleece voering), ze is niet geschoren. Ik gebruik tot dusver enkel een uitrijdeken voor na bak werk als ze flink heeft gezweet, of met regen tijdens buitenrit. Verder niet.

Hoe doe je dat met wandelen & stap buitenritten? Kan dat gewoon in de blote kont of moet ze dan ook een deken op houden? Vandaag ben ik bijvoorbeeld een uur uit wandelen geweest met de dames, en ehb ik de deken toch maar afgedaan. Vind het wel fijn voor haar als hij iig even per dag af gaat. Of kan ik hem beter ophouden met stappen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:39

Als ze niet geschoren zijn en ze hebben redelijk vacht kun je best zonder deken buiten rijden en wandelen, want dan blijven ze door het bewegen wel warm genoeg...

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:45

ik zou met wandelen vandaag wel een fleecedeken op gedaan hebben vond de wind erg koud.

of een uitrijdeken van fleece als je dr op had gegaan.

en straks als t echt koud is dan met wandelen als je dr naast loopt de gewone deken dr op houden.

met wandelen worden ze niet zo warm dat je ze zonder kan houden je houd zelf ook je jas aan en als je in de bak gaat rijden krijgen ze t warmer en vaak doe ik m'n jas dan ook uit!

maar ik denk dat het ook per paard verschilend is en ook per baasje.

Marije_jiplover

Re: Deken op - ook met wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:08

Ik gebruik de uitrijdeken zelden.
Ik rijd gewoon het bos in met een 'blote' kont. En ook uitstappen gebeurd gewoon bloot, heb de deken onderweg niet bij me.
Als het paard op de billen niet geschoren is, hebben ze daar nog genoeg isolatiefaciliteiten (vacht openzetten) om zichzelf warm te houden. Daarnaast zet je ze in beweging, en stap is ook beweging.
Mijn pony stond ook al onder de deken, maar van een half uur stappen was hij dan alsnog bezweet. Waarom? Omdat ook stappen warmte genereert.

Je moet het niet teveel naar jezelf betrekken, alleen geschoren paarden moet je beter beschermen, omdat die de isolatie-waarde van de vacht niet meer opgaat. Maar jij hebt zelf geen eigen vacht, een paard wel.
Bovendien, als ik stevig ga wandelen, doe ik echt wel een trui minder onder mijn jas, dan als ik alleen ga stilstaan buiten.

Kortom, ik zou, niet zo snel met dekens op gaan wandelen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 18:43

Bedankt voor de reacties :) Meer mensen met een mening hierover?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:47

ongeschoren paard zou ik de deken nu nog wel aflaten en alleen een deken opgooien na het werk. Als de temperaturen lager worden dan wel een deken
geschoren paard zou ik wel een (dunne) deken opgooien tijdens een wandeling oid. Naar het duin-strand toe doe ik geen deken op. Veel te warm (met draven en galoperen)
Dus alleen tijdens een ´normale´ training zou ik een deken opdoen met instappen en uitstappen
Laatst bijgewerkt door R0oszs op 23-11-10 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

manna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:47

ik denk idd dat als hij niet geschoren is, je gewoon zonder deken kunt wandelen of met alleen een fleecedekentje op.

Heb ik zelf nog even een ander vraagje. Wat zouden jullie dan doen bij een stap/drafmolen? Ik zet m'n verzorgpony 's avonds wel in de stap/drafmolen, maar ik vind zelf de dikke deken veel te dik, maar zonder eigenlijk toch wel weer iets aan de koude kant. Ik zet hem dan met z'n fleecedeken op erin. Wat vinden jullie daar van?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:50

de winter dat mijn paard niet geschoren was, maar wel onder de dekens stond, dan gebruikte ik om buiten te rijden een uitrijdeken bij veel wind en temperaturen onder de 5 graden. Onderweg voelde ik af en toe en als we gingen draven of galopperen dan trok ik de uitrijdeken terug en plooide het over m'n zadel zeg maar.

nu ze geschoren is gebruik ik altijd een uitrijdeken bij het instappen vanaf temperaturen onder 12°C eenmaal onder de 8°C blijft deze zelfs liggen bij het losdraven en eenmaal we rond de vries temperaturen zitten doe ik hem niet meer af. eerder zelfs eentje extra om in en uit te stappen

aanvulling: in stapmolen met fleece en longeersingel zodat de borst vrij blij

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:55

Heen en terug van huis naar de binnenbak (2 km) doe ik altijd even een fleecedeken op. In het land staat ze met een 200 grams.
Echt koud krijgt ze het niet zonder deken denk ik, maar mijn fleece deken ziet er zo lief knuffelig zacht uit. :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:58

Ik heb een ongeschoren paard en wandel op dit moment wel mét deken. We mogen een half uur stappen, ivm blessure. Dan vind ik dat het te koud is om zonder te stappen.

Ik mag zowel ohz als ernaast stappen. Ernaast doe ik met zijn staldeken of met regen een regendeken erover. Erop heb ik een zweetdeken op.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:59

Een ongeschoren paard kan wel wat hebben hoor. Ik ging altijd gewoon zonder deken op pad (wandelen of rijden) ook uitstappen deed ik altijd zonder deken. Ze maken evengoed wel een beetje wintervacht aan (die van mij was ondanks de deken een teddybeer). Ik denk dat het juist wel lekker is voor ze om even geen deken op te hebben.