Ik ben heel erg nieuwsgierig hoe de wedstrijden in Duitsland aan toe gaan, ik woon dus ook 5km van Duitsland af.
Graag wil ik een x in duitsland gaan starten, maar ik vraag mij af wat de eisen zijn, qua paspoort, inentingen etc, waar je je kan inschrijven in Duitsland en hoe zo'n springwedstrijd op een dag eruit ziet qua hoogtes en klasses etc.
Zou je even bij de redactie van De Paardenkrant moeten informeren. In De Paardenkrant Extra van mei (dit jaar) stond daar nl. een artikel over in. Toegespitst op dressuur, maar informatie over licenties, kosten, etc., staat er wel allemaal in.
Je paard moet zowieso 2 keer per jaar geent worden, chip is niet verplicht, paspoort wel en hierbij is het belangrijk dat je paard als zijnde sportpaard staat ingeschreven, anders zal je dit alsnog moeten doen (€300). Jij moet ook net als bij ons bij een vereniging ingeschreven staan.
In DE kennen ze geen winstpunten systeem. Om deel te mogen nemen aan een bepaalde klasse (A,L,M of S) moet je eerst een soort kwalificatieproef rijden. Hiervoor moet je boven de 5.5. scoren, anders mag je niet starten. Mag je starten dan kun je gewoon gaan. Vanwege dit systeem kun je dus gewoon in de L klasse starten zonder in de A gestart te zijn.
Wat ook anders is is dat je vooral in de A-klasse met zijn 2en of zelfs 4en 1 proef rijdt, ojah en je krijgt direct je punten, wel zo fijn... Ook mag je in de klasse L al met stang en trens starten (aparte klasse), overigens is een L proef in DE gelijk aan een M proef in NL. Voorlezen wordt voor je gedaan maar vanaf klasse L moet je uit je hoofd rijden... O, de meeste wedstrijden zijn op zandbodem en niet op gras... dus geen stollen nodig
Verder kan ik je ook nog aangeven dat de proeven moeilijker zijn en de duitse paarden vaak kwalitatief heel goed zijn en goed gereden worden. Over het algemeen is het moeilijker om in DE een proef te winnen dan in NL...
Over hoogtes met springen enzo heb ik verder geen info... maar in elk geval s6
Je hebt 2 mogelijkhden. Je kan een gast licentie aanvragen. dan mag je max. 8 wedstrijden in Duitsland rijden per jaar. Dit kost een bepaald bedrag, vrij duur geloof ik.
Of je wordt lid van een Duitse vereniging en laat je overschrijven. Dan mag je niet meer in Nl starten voor dat jaar. Dit kan je bij de KNHS opvragen.
Over springen kan ik het volgende zeggen:
A* = t/m 1.00 meter A**= t/m 1.10 meter L** = t/m 1.20 meter M* = t/m 1.30 meter M**= t/m 1.40 meter S * ** & *** = 140 tot grand prix.
Dan heb je nog verschillende proefen voor jonge paarden.
Ik weet het niet precies meer, ik geloof € 80,- voor 4x starten (+ startgeld van de wedstrijd !?!) en dan kon je het nog een keer verlengen met 4x.(weer € 80,-) Anders moet je even de KNHS bellen, die hebben mij dat toen ook uitgelegd.
In Duitsland moet je je wedstrijden bij neon opgeven. Dit moet je op tijd doen anders moet je "nach nennen" en dat kost +/- €35,- per start. Normaal betaal je rond de €10 ,- per start.
Sgw kun je een licentie voor aanschaffen en dan mag je volgens mijn informatie (van de KNHS) het hele jaar mee starten voor E30 euro. Excl startgeld wedstrijden. Opgeven bijv SGW gaat via de KNHS anders tellen je punten niet mee.
Gastlicentie via duitsland is 85 euro en maar 4x-8x starten. Je kan ook kijken op de vraagprogramma's in Duitsland waar Nederlanders zijn toegestaan. Zogenaamde euregiowedstrijden. Oa uelsen
Wanneer je in bijv. Duitsland gaat starten; ben je dan ook meteen internationaal gestart? want ik las laatst dat je internationaal moet rijden om toegelaten te worden bij een bepaalde Hippische opleiding, dus ik denk dat ik dan ook maar een keer Duitsland/ België meepak!
Welke hippische opleiding dan? Ik doe zelf ook een hippische opleiding en ken er veel door veel research gedaan, maar geen 1 tegengekomen dat je internationaal gestart moet zijn.
Misschien wel Masterclass in Deurne? Maar dat is vanaf 't Z.