Wel of geen deken?? Wie geeft advies?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xtostarlight

Wel of geen deken?? Wie geeft advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 18:08

Echt misschien vinden jullie me allemaal een muts, en dat maakt me allemaal niet uit, maar ik ga het hier toch ook vragen.

Ik ben eigenlijk anti deken, ik zou nooit een paard zomaar een deken opdoen. Ik vind dat de natuur dat prima zelf kan regelen. Nu is het echter zo dat mn merrie (draver dus sowieso erg gevoelig voor alles) een jaartje ouder wordt (18) en vorig jaar winter is behoorlijk zwaar geweest voor dr. Ze is niet echt mager geweest, maar ik heb dr 11 jaar en nog nooit zo dun gezien. De dierenarts maakte zich geen zorgen, maar ik wil dat gewoon niet meer. Ik heb regelmatig de indruk gehad dat ze het misschien wel koud had, en dat wil ik dus echt niet. Met de winter die ze voorspellen maak ik me dus enorm veel zorgen over of ze het niet te koud gaat krijgen.

Ze krijgt goed bijgevoerd overigens en staat 24/7 op de wei met een inloopstal. Er is in de winter behoorlijk wat modder als het regent, maar ze kan binnen, op de wei is het droog en er is een stuk bestraat waar ze kunnen staan.

Nu nog een deken op doen is laat, maar heb begrepen dat het nog wel kan. Wat denken jullie? Is het nodig of is het onzin?
Ik zou dan sowieso een deken met hals nemen, omdat ze in principe de hele dag op de wei staat en ik niet wil dat het er in regent.
Ja ik ben echt heel erg, maar ik vind het hartbrekend als ze rillend op stal staat als het zo net als 2 weken terug echt gewoon continu regent. En toen was het nog niet eens koud. Vorig jaar met die sneeuw was echt een ramp, maar ik heb nooit aan een deken gedacht, omdat ik dat gewoon onzin vind. Dit is het eerste jaar dat ik echt voor de winter vrees zegmaar en dan kan ik beter nu beginnen als dalijk als er al 10 cm sneeuw ligt.

Dus vandaar mijn vraag, als je me echt een muts vind dat mag, dat vind iedereen hier, maar ik vind het gewoon niet fijn om een paard met een deken te hebben staan. Het is dus absoluut niet in mijn voordeel, zelfs een nadeel, dekens wisselen, uitstappen en instappen met deken, zweetdeken op na het rijden etc etc, dus in die zin niet mijn voorkeur, maar het aller aller aller belangrijkste vind ik dat ze niet haar energie opbruikt met warm worden en blijven. Desnoods rijd ik heel de winter niet of wat dan ook, maar ik wil niet dat ze afvalt omdat het zo koud wordt.

Overdrijf ik en is dat allemaal niet nodig of toch een deken? En zoja hoeveel grams etc?

Zonnetje81

Re: Wel of geen deken?? Wie geeft advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:30

Nou ja als ze ouder wordt en je ziet dat ze het koud heeft of veel te lijden door de kou zou het een optie zijn.

Maar dan komt de grote kanttekening dat het moeilijk is om een GOEDE deken te vinden omdat ze 24/7 buiten staat. Ik heb maar 1 merk gevonden wat ECHT 100% waterdicht is en dekens die ze niet mollen. Maar die zijn ook weer gruwelijk duur. Een deken opleggen die niet 100% waterdicht is, is imo totaal geen optie, dat brengt je verder van huis dan je nu bent.

Dus het is zo dat je het gewoon af kijkt of je moet goed investeren in een dure deken....

Het is maar waar jij je beter bij voelt. Ik kan zo achter de pc niet inschatten of Floem daadwerkelijk te oud wordt om zichzelf te redden.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:40

Wat voor deken heb jij gevonden? Mollen zal wel meevallen, ze staat nu zomers ook onder een eczeemdeken en dat gaat ook prima. Ygor blijft er gelukkig ook mooi vanaf en floem is absoluut geen sloper.

Jou laatste zin klinkt echt heel erg, zo erg bedoel ik het niet, ze zal het vast ook wel redden zonder deken daar twijfel ik niet aan, maar ik wil gewoon niet dat ze het koud heeft en dat het warm houden zegmaar al energie kost. En ik weet niet hoe ik dat kan inschatten omdat ik nog nooit voor zo'n situatie gestaan heb.

Ik voel me bij allebei de opties dus niet 100%, voor mij was die eczeemdeken serieus al een drama om die op te laten (ja sorry mutsengehalte is erg hoog i know) dus je kan wel voorstellen dat een winterdeken helemaal feest is, maar kou laten lijden is uiteraard ook geen optie. Ik weet het gewoon ff niet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:42

Ik bedoel niet met redden dat ze dood gaat :+. Ik bedoel of ze zichzelf warm genoeg kan houden etc. Of dat ze er te mager van wordt.

Ik heb Rambo dekens en de Rhino's zijn ook goed genoeg denk ik, die zijn een slag minder duur.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:43

Oh ja ik ben zelf ook altijd anti zomerdeken geweest, ik vond het zielig dat mijn paarden 12 maanden rond dan met een deken op zouden staan. En ik vond het onpraktisch :+ maar ik merk dat hij er zoooveel profijt van heeft.. Dus dan maar dagelijks deken op/af in de zomer.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:44

Ja is bij ons wel nodig he helaas :P vliegendekens omlaten, zag ook dat bijna ieder paard in de buurt voortaan met dekens staat.

Pffff dilemma haha

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:44

Ik zou er toch een deken op leggen...Mijn 23-jarige stond sinds zn pensioen ook zonder deken, maar is vorige winter zo afgevallen dat ik hem pas in juni weer helemaal goed had. Ondanks grote wei met veel gras en bijvoeren. Nu heeft hij een deken op, kost m veel minder energie om warm te blijven en hij ziet er super uit.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:45

Ja en het helpt tegen het schuren!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:52

Ik zou in jouwn geval ook voor een deken gaan. Ik was ook altijd anti-deken, maar mijne staat er ook onder nu... (staat wel op stal). Je moet niet voor een 0 gram gaan, maar wel iets gevoerd omdat ze het anders alsnog koud kunnen krijgen. De horsewares zijn idd erg fijn! Ook bucas is een goed merk, die heb ik momenteel op liggen en vind ik wel heel fijn dat er een fleece laag onder zit wat net wat warmer is. EN je kan je paard er nat onder zetten zonder problemen, de horsewares worden dan toch wat klammiger.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 21:04

Ik denk dat ik idd toch maar een deken ga proberen, heb me denk ik een beetje over mn 'angst' voor dekens heen gezet.
Ik wil gewoon niet dat ze het koud heeft en ik denk dat het misschien toch wel een goede optie is met een deken.
Heb 2e hands een bucas all in one of zoiets gevonden, dat schijnen goede te zijn toch? Zoiets zei mn instructrise iig.

jamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:17

Als ze altijd buiten staan, kunnen lopen en constant hooi of voordroog hebben kunnen paarden zich perfect verwarmen, ook deze van 18j hoor. Maar lag geen deken op of hou ze niet af en toe binnen het moment dat je ze even ziet rillen dit is volledig normaal voor de aanmaak van winterhaar. Lees de site paardnatuurlijk er es op na, veel nuttige info te vinden!

gegadigde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:21

Een deken doe ik alleen op als een paard word geschoren, Of als je echt 4 x per week flink traint en naar wedstrijden wilt gaan. Vooral het opdrogen na de training is hierbij een groot voordeel. Verder bij gewoon recreatief en zo geen deken. Als het paard maar kan schuilen tegen wind, bij regen gaan ze vaak nog niet binnen staan, zelfs als dat mogelijk is.

gr conny

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 18:53

jamina schreef:
Als ze altijd buiten staan, kunnen lopen en constant hooi of voordroog hebben kunnen paarden zich perfect verwarmen, ook deze van 18j hoor. Maar lag geen deken op of hou ze niet af en toe binnen het moment dat je ze even ziet rillen dit is volledig normaal voor de aanmaak van winterhaar. Lees de site paardnatuurlijk er es op na, veel nuttige info te vinden!

Ik doe dat zo dus al 11 jaar, ben helemaal voor paardnatuurlijk, maar in dit geval werkt het dus vermoedelijk niet meer. Ik doe haar nooit een deken op, gebruik ook geen zweetdeken, na het rijden gaat ze normaal gewoon de wei in, als ze heel nat is nog geef ik dr hooi op stal, zodat ze ff een uur binnen staat.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 18:53

gegadigde schreef:
Een deken doe ik alleen op als een paard word geschoren, Of als je echt 4 x per week flink traint en naar wedstrijden wilt gaan. Vooral het opdrogen na de training is hierbij een groot voordeel. Verder bij gewoon recreatief en zo geen deken. Als het paard maar kan schuilen tegen wind, bij regen gaan ze vaak nog niet binnen staan, zelfs als dat mogelijk is.

gr conny

De mijne gaat bij regen wel binnen staan hoor, alleen als het de godganselijke dag regent, dan gaat ze buiten staan en krijgt ze het dus koud. Bij een buitje staat die direct binnen hoor, ze haat regen :+

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:01

Mijn merrie is 22 jr en ik ga het niet afwachten. Gewoon een warme deken om gedaan. 300 grams met een halve hals.
Ze kán de hele dag eten maar is onderdanig en gáát dus niet altijd eten, ook al zijn er meerdere eetplekken. Ik wil haar absoluut niet laten afvallen deze winter. Ze krijgt naast kuil/hooi ook slobber. Ze is nu altijd warm en droog wat ze ook doet. Ik heb meteen 2 besteld van Harry's Horse, zo'n Highneck/Highliner ivm drukkingen op de schoft bij gewone dekens.
Succes met de keus!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:04

Doe jij lekker dat warme dekentje op!
Fijn voor je paard en jij slaapt tenminste weer lekker met dat karel utrecht tango weer van de laatste weken!! :D :D