Hoe slaapt jouw paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sissi71

Hoe slaapt jouw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 18:03

Sinds twee weken hebben wij een Haflinger die nooit gaat liggen als ze slaapt. Overdag in de wei niet, maar ook ´s nachts op stal blijft ze staan.
Gisteren en vanmiddag zag ik hoe ze in de wei staand stond te slapen, haar hoofd steeds verder naar de grond ging en ze uiteindelijk door haar voorbenen zakte. Waar ze weer wakker van schrok en het hele circus opnieuw begon :D .
Ik dacht 'ga toch lekker liggen als je zo moe bent', maar dat durft ze blijkbaar (nog) niet.
Nu willen we ´s nachts de bovendeur dichtdoen, zodat ze misschien wat meer rust heeft om te gaan liggen. Nu staat ze de hele nacht te slapen met haar hoofd naar buiten, gek paard.

Hoe slapen jullie paarden?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:13

Maar hoe weet je zo zeker dat ze 's nachts niet ligt, dan? Je bent er toch niet de hele nacht bij?

Hou er wel rekening mee dat paarden niet zoveel slaap nodig hebben; ze slapen volgens mij vaker staande dan dat ze gaan liggen; zeker als ze alleen een ruimte zijn. Als ze in een groep staan, wil je wel eens zien dat er 1 of 2 blijven staan om 'de wacht te houden', terwijl de rest ligt. Maar over het algemeen doen ze gewoon hele korte 'hazenslaapjes'; en dat kan ook prima staand.
Hoe het dan komt dat jouw Haflinger af en toe door haar benen zakt, weet ik echter niet...

Ik dacht, toen ik haar nog niet zo lang had, ook dat mijn Fjordje niet zo vaak ging liggen.
Tegenwoordig ligt ze heel soms wel eens in haar box als ik 's ochtends bij haar kom. Buiten zie ik haar eigenlijk nog steeds nooit liggen; tenzij ze gaat rollen (maar dan staat ze daarna direct weer op). Staande zie ik haar wel eens indutten, maar ze zakt daarbij echter nooit door haar benen...

sissi71

Re: Hoe slaapt jouw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 18:20

Ik denk dat ze nooit ligt, doordat ze nooit vies is en de kamer van onze baby uitkijkt op de stal. Als ik dan ´s nachts mijn baby voed, kijk ik altijd even uit het raam en ze staat altijd met haar hoofd naar buiten, om welke tijd dan ook. Vandaar...

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:34

de mijne ligt alleen s nachts te slapen op stal , overdag blijft hij altijd staan , ook in de zomer op de wei. maar vaak liggen jongere dieren meer als oudere paarden , ik weet niet hoe oud de haflinger is ?

wat ik ook weet dat sommige paarden ergens een botslinter kunnen hebben , en weten van zich zelf dat ze moeilijk tot niet weer omhoog kunnen komen, dus ook niet gaan liggen.

sissi71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 19:05

Ze is al 20, dus dat zou best kunnen kloppen, maar rollen doet ze veel en dan komt ze makkelijk overeind, dus dat zal het probleem niet zijn denk ik.
Laatst bijgewerkt door sissi71 op 21-11-10 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:16

Als een paard ligt te slapen is het ook maar een paar minuten dus het kan zo zijn dat je het mist. Verder slapen ze veelal staand.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:20

als ik een keertje vroeg ben met voeren (zo rond 7uur) dan moeten ze hier alle vier nog opstaan dus hier liggen ze allemaal.
Mijn 14jarige gaat waarschijnlijk met een maand of 3 buiten ook weer veel liggen dutten, dit doet ze altijd de laatste 2/3 maanden van de dracht. De vos ligt standaard tussen 2 en 3 te dutten. Alleen mijn ouwe merrie ligt nooit buiten, waarschijnlijk omdat zij niet 123 in de benen kan komen en hierdoor alleen binnen durf te liggen(wat ze dan ook vol overgave en helemaal languit doet zo rond 11 uur sávonds en s'morgens vroeg)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:22

Ik heb een paard dat echt uren per dag plat op haar zij ligt te slapen en daar ook een enorme herrie bij maakt. Ik weet niet meer hoe vaak ik wel niet opgebeld ben door stalgenoten dat mijn paard dood aan het gaan was :+
Zelfs als je voer in de bak deed keek ze even met 1 oogje op om dan weer domweg verder te ronken tot ze het eindelijk tijd vond om op te staan.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:23

mijn paard slaapt liggend. Zowel overdag als 's nachts.
Hij gaat ongegeneerd liggen pitten, of er nu mensen op stal zijn of niet. :z

Maar ik denk dat je merrie gewoon even moet wennen tot ze zich compleet veilig voelt. Het blijven immers vluchtdieren.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:25

Van Silence weet ik het niet op stal. Heeft wel geregeld mestvlekken dus ik denk dat hij wel ligt. Op de wei wisselt hij het af.

Jimmy ligt wel veel 's nachts op stal.
Die heeft altijd volop vlekken en toen we een paar weken geleden met hem een weekend op de Veluwe waren en ik hem ron 7.00 ging voeren en het licht aan deed lag hij ook elke keer.
Op de wei heb ik heb nog niet zien liggen.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:26

Aafje ligt languit, met d'r hoofd tegen de deur alsof dat haar kussentje is. En ze snurkt _O-

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:27

mijn KWPNer slaapt vaak liggend, bijna elke avond bij de laatste voerbeurt ligt ze al languit in haar stalletje, dan leg ik het hooi maar lekker voor haar neus neer zodat ze lekker liggend kan eten. en de volgende ochtend staat ze meestal wel weer maar soms ligt zo ook nog wel, mijn shetje lag vroeger altijd wel te slapen, maar ik heb het idee dat het de laatste tijd minder is sinds ze in een andere stal staat. ik denk dat ze het daar niet lekker vind slapen ofzo :P in het land liggen ze soms lekker samen te slapen neus aan neus <3

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:31

Ik ben bij ons op stal vaak de laatste 's avonds en als ik dan met mijn paard bij de rest aan kom liggen er altijd een stuk of 6/7 languit in de inloopstal te pitten. Vaak ligt er ook een grote berg stro in het midden dat gedurende week langzaam uitgespreid wordt maar aan het begin van de week zie je dus ook paarden die met hun hoofd midden in de grote hoop liggen als een soort kussentje. Ook mijn huidige rijpaard heeft er een handje van om zichzelf midden in de stroberg te smijten. Ziet er altijd heel lekker uit. Ook al kunnen ze dag en nacht buiten, ik heb altijd een paard dat vol met stro zit. Het is me dus wel duidelijk wat ze prettiger vind.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:35

Mijn paardjes slapen liggend in de stal. Zodra ze savonds de laatste voerbeurt op hebben ploffen ze neer en vaak ligt er smorgens als ik kom ook nog wel eens eentje. Op de wei blijven ze altijd staan.

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:36

Onze Indy die heeft ook een heerlijk zacht kussen: haar mest. Haha! Die heeft vaak haar hoofd/manen onder de poepvlekken. :+

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:48

ze slapen per nacht 2 uur en 11minuten gemiddeld

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:07

Mijn Fries ligt ook vaak, zowel overdag overdag als 's nachts :j Mijn andere paard heb ik slechts een paar keer zien liggen, en ik vermoed ook dat hij 's nachts blijft staan, hij heeft namelijk nooit zaagsel in zijn manen of mestvlekken op zijn lijf.

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:22

Die van mij gaan er lekker bij liggen hoor. Heb altijd mooie dekens met mest haha. (in de winter dan) En je kan het ook zien aan de vacht, dan zie je heel het stro erin staan. Ook altijd leuk, krijg je niet goed weg met poetsen haha.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:27

Mijne gaat er ook snachts lekker bij liggen. dat is wel te zien aan haar en haar deken. het is een schimmel dus die zit altijd onder de poepvlekken.
in de wei zie ik haar af en toe liggen. maar meestal staat ze en zit ze een beetje weg te dommelen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:19

Mijn merrie slaapt liggend in haar stalletje. Moe thet wel rustig op het erf staan. En ze ligt meerdere malen per dag i haar stal (heb ik haar net schoon gepoets, zit ze savonds weer onder het vlas). Ze ligt altijd op dezelfde plek, op dezelfde kant. En soms languit, want vind vaak genoeg vlas bij dr ogen.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:23

Mijn paard ligt altijd neer om te slapen.
's nachts slaapt hij heel lang, we moeten hem 's morgens vaak wakker maken.
's middags doet meneer zijn midaagdutje (ook al liggend)
Soms durft hij dan ook nog eens te snurken :D

Mijn pony's liggen ook wel, maar niet zo veel.
Die staan meer recht.

In de zomer durven ze met zen allen wel op een plekje in de zon gaan liggen om wat te 'zonnen'

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:26

Ik heb de mijne nog nooit zien slapen/liggen, maar ze doet het wel. Soms zit haar hele buik onder het vlas :P Maar als ze de deken opheeft dan zie je 't niet, maar ze zal het dan ook vast wel doen..

Nathalie137

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:08

Die van mij ligt altijd :z :z :z

Groetjes NAthalie

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:11

Haha het is altijd overduidelijk dat die van mij ligt ( aangezien hij wit is ) hij zit altijd onder de poep vlekken haha..

Maar ik betrap hem ook vaak.. heb het ook gehad z'n 2 jaar geleden toen ik op stal paste en ze 's avonds nog kuil kregen.. toen lag meneer daar lekker en niet opstaan voor het kuil dus lekker lui het kuil liggend op gaan eten

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:14

Slaapt lekker!