Alleen een buitenbak in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Alleen een buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 14:42

Ik ben op zoek naar een nieuwe stalling voor mijn haf, en ik heb er nu eentje gevonden die me geschikt lijkt, overdag mag ze in de paddock en 's zomers in de wei met andere paarden.
Het enige nadeel is het feit dat die stal alleen een buitenbak heeft(wel een goede bodem), en om bij de dichtsbijzijnde binnenbak te komen moet je met de trailer gaan, omdat het lopend te ver is.

Nu ben ik altijd verwend geweest met twee binnenbakken, en in de winter rij ik dus ook altijd daarin. Dat zou dus niet meer mogelijk zijn als ik voor de stal die ik op het oog heb zou kiezen.
Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die alleen een buitenbak hebben om in te rijden? Hoe doen jullie dat in de winter als het sneeuwt/vriest e.d.? En hoe bevalt het verder om alleen maar buiten te kunnen rijden?

Vjestagirl

Re: Alleen een buitenbak in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:43

Ik rijd al jaren alleen in een buitenbak. Bevalt prima, gewoon zorgen dat je n goede jas aanhebt en niet piepen :).

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:45

Goed licht, een goede bodem en een warme jas doen al heel veel wonderen. Ik stond eerst ook op een stal met alleen een buitenbak, als het erg hard had gevroren of veel had geregend kon ik niet rijden.

Ruim gezien kon ik in totaal ongeveer 1 maand niet rijden ivm dat de bak te 'slecht' was.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:50

Zoals hierboven al gezegd is een goede bodem/goed licht erg belangrijk.
Met sneeuw en ijs, zoals we het afgelopen jaar gehad hebben word het denk ik in elke buitenbak lastig om nog te kunnen rijden.

_Gipsy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:54

Ik rijd ook altijd in een buitenbak, nouja een zelf ontworpen bak, gewoon in het weiland.
Maar heb toch weinig problemen met het buitenrijden.
Ik vind het heerlijk en soms is het idd niet mogelijk te rijden, maar met een goede bodem ben je al een heel eind!
Succes!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:56

Ik heb geeneens een buitenbak :P
En red me prima :j
Zelfs van de winter met alle sneeuw...
Dan niet gereden, maar wel elke dag op het land :j

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:59

Ik heb de beschikking over een buitenbak met eb en vloedbodem, alleen met strenge vorst is de bodem te hard. Verder altijd goed, ook met hevige regen.
Thermo-ondergoed is ook heel nuttig. Gewoon een uitrijdeken klaar leggen dat je die gelijk na het rijden erover kan gooien en lekker genieten van het buiten zijn.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:00

Wij hebben wel een buitenbak. Als het 's winters vriest dan word ie optijd voordat de nacht vorst begint gevlakt zodat we de volgende dag weer kunenn rijden. Hij heeft echt een super goeie bodem en overleeft de ergste regeval :j

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:03

ook hier vrijwel altijd alleen een buitenbak gehad,, en veel niet kunnen "trainen" in de bak omdat het te slecht was.

voor ons geen probleem,, lekker buiten gaan rijden het winterse weer doet ook wat met je,, en de sfeer is heerlijk als je langs het water rijdt waar iedereen heerlijk aan het schaatsen is :j

en de koude tenen ? daar zijn genoeg oplossingen voor :D

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:05

Licht is heel belangrijk! Maar als dat er is, ben ik ook in de regen buiten te vinden :) Binnenbakken zijn nou eenmaal niet voor iedereen weggelegd ;) (En verder is het in onze buitenbak wel vaak heel rustig ;) noooit last van andere paarden :P)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:05

Wij hebben ook alleen een buitenbak. Op mijn vorige stal was wel een binnenbak.
Wij hebben een goede bodem, en kunnen vrijwel altijd blijven rijden. Een enkele keer niet door sneeuw wat bevoren is etc.
Gaat prima!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:06

ik heb op plekken gestaan met alleen een buitenbak of helemaal geen bak... binnenbak was dan wel redelijk in de buurt maar kost je ook behoorlijk wat om dat af te huren.

als het een goede bodem is (ik ken bakken waar na een flinke regenbui echt niet meer in te rijden valt) kun je prima in de winter rijden.. warme jas, eventueel een thermobroek onder je rijbroek, rijhandschoenen en rijden maar :)

daar waar in de winter helemaal geen rijbak was, ging ik buiten rijden... ondanks dat je voltes enc niet kunt oefenen en ik recreatief rijd kun je daar best wel wat oefeningen doen ;) desnoods zoek je je ergens een akker wat leeg staat.

het is minder luxe en niet het meest idiaal maar t kan allemaal

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:08

Ik heb inmiddels wel het geluk met een binnenbak, maar de longeersingel is wel buiten. Afgelopen winter hebben we die een paar keer met stooizout behandeld en dat werkt ook prima.

Afgelopen jaar hadden we zelfs op het koudste stuk van de bak (daar waar de wind altijd op staat) ook een stukje bevroren. Dan is de vraag tot hoevel zijn we hier opgewassen tegen stenge vorst ;)

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:43

Op mijn manege vroeger was er ook enkel een buitenbak...
Moet zeggen dat het best meeviel en als het erg geregend had (echt hevig is het ook niet zo erg om er eens in te rijden, als de paarden dat leuk vinden!) Maar je kan dan niet intensief rijden.
We hebben slechts enkele keren gehad dat het te hard gevroren had, waardoor we niet konden rijden...

Ik vond het wel zijn charmes hebben !
In de winter de schemering (lichten worden aangestoken), de wolkjes adem van de paarden, dampende paardenpoep :P ,
lekker warm ingeduffeld en na het rijden lekker tegen je paard aanleunen voor de warmte en als je klaar bent zo snel mogelijk naar binnen achter een kop warme chocomelk...
En voor je weg gaat natuurlijk nog eens de warme paarden knuffelen, mmm heerlijk !! <3

Een binnenbak is natuurlijk fijn en leuke luxe, maar het heeft minder charmes :Y)

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:16

Mijn pony staat thuis, en we hebben alleen een klein buitenbakje. Voor een binnenbak moeten we een flink stuk rijden, waardoor we hier dan ook alleen heen gaan als het echt extreem is (en zowiezo gaan we hier wel 1x in de week heen voor les).

Gelukkig hebben we wel lampen, waardoor ik na schooltijd swinters nog wel fijn kan rijden. Verder is het soms even aanpassen door het weer, erg liggen soms aardig wat plassen water in. Hierdoor is het soms dan ook niet mogelijk om te gaan rijden, net als wanneer het flink gaat vriezen. De enigste optie is bij ons dan naar een binnenbak, waardoor ik dan meestal maar zo'n 2x in de week kan rijden en verder wat stappen op het erf.

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:46

Wij hebben thuis ook alleen een buitenbak. Ik vind het persoonlijk heerlijk! En wij hebben thuis gewoon een goede bodem, dus heb eigenlijk nooit last van het weer. Alleen als het natuurlijk flink gesneeuwd heeft! Mijn paard heeft alleen voor ijzers en heeft er niet heel veel last van, maar de paarden die rondom staan krijgen hele ijskappen onder hun ijzers. Ik heb denk ik van heel de winter vorig jaar maar een weekje niet kunnen rijden omdat ik hem te hard vond. Nogmaals, ik vind het heerlijk buiten. En ik kies persoonlijk liever voor een stal waar mijn paard heel de dag door buiten kan staan, dan een stal waar dat niet kan en alleen binnenbakken heeft.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:49

Hier ook alleen een buitenbak, heerlijk om in te rijden vind ik! Vorige winter met die strenge vorst hebben we 3 maanden niet kunnen rijden, dat is dan wel minder. Maar aangezien mijn paardje altijd buiten staat en genoeg beweging heeft, heb ik heb daarna prima op kunnen pakken.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:02

Hier ook alleen een buitenbak met eb- en vloedbodem.
Wij hebben afgelopen winter slechts 2 dagen niet in de bak kunnen rijden, omdat het pak sneeuw te dik was om weg te krijgen met zout strooien en slepen. Verder is hier de hele winter doorgetraind!

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:49

Ik heb jaren lang alleen maar buiten gereden ;) Ik vond het erg fijn en Amigo en Jelle vonden het eigenlijk ook niet zo`n probleem.. Als er een heel dik pak sneeuw lag reed ik gewoon.. Maar als de bodem was bevroren ging ik gewoon een stukje over de weg stappen..

En om eerlijk te zijn ik heb nu alleen maar een binnenbak en ik mis het buiten rijden echt..

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:57

Op de pensionstal waar mijn paard staat hebben we ook alleen een buitenbak. Nooit problemen mee gehad, kan eigenlijk altijd wel rijden. Dat komt ook doordat de staleigenaar de bak goed bijhoudt in de winter. Heb pas nu een probleem, paard is aan het revalideren en mag alleen longeren. Maar de longeercirkel is nat en glibberig, dus dat is geen optie... Bak ligt er nog steeds prima bij, stalgenootjes rijden gewoon.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:06

Ik sta op een stal met een buitenbak. T is wel een goede, die in de winter ook gesleept wordt en dus rijbaar. Nadeel is dat iedereen in die bak moet en er geen uitwijkmogelijkheden zijn....gevolg: Spitsuur.
Ik heb nooit echt een binnenbak tot mijn beschikking gehad en ik mis dat ding elke keer weer. Ik pas mijn rijschema aan aan het weer en soms gaat mn les niet door omdat je in de pisstraal zeik regen net les hebt.

Als je t mij vraagt: blijf lekker in je binnenbak rijden :D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 21:51

Zaterdag gaat m'n hafje verhuizen naar de nieuwe stal, dus ik ben benieuwd! Ik zou haar kunnen laten staan op haar huidige stal met binnenbak, maar dan kan ze niet naar buiten overdag..