Hulp gevraagd!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxmandy95

Hulp gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 13:36

Hallo bokkers,

Ik heb een probleem en hoop dat jullie me kunnen helpen!

Bij ons op de manege staat een 5-jarige merrie, een C-pony, en ik heb problemen met haar
uit het weiland halen.
Bij haar vorige eigenaar stond ze 5 jaar lang alleen maar op het land met schapen,
en is er dus niks met haar gedaan.
En nu staat ze bij ons, en probeer ik haar een beetje te beleren.
Ze was eerst heel schrikachtig, maar het gaat nu steeds beter.
Het enige wat een probleem blijft is het uit het weiland halen, zodra je haar hebt gaat het goed
en pikt ze alles goed op.

Ze staat momenteel nog dag en nacht in het weiland met 3 andere pony's.
Het weiland waar ze staat is heel groot, het zijn eigenlijk 3 weilanden achter elkaar.
Tussen het 1e en 2e land is een hek, en meestal proberen we dus dat hek dicht te doen zodat ze alleen in het 1e
land staat, anders is het land echt heel groot.
Maar zodra we het weiland inkomen, rent ze naar het 3e land, en moeten we haar dus wel naar het 1e land jagen.
Heeft een van jullie misschien een manier om haar te pakken te krijgen zonder haar te moeten opjagen?
Dit doe ik liever niet, want hier wordt ze nog banger van, en dan doet ze echt alles om te ontsnappen.
Het probleem is wel dat de pony en het weiland niet van mij zijn, en ik dus niet alles kan/mag.
Bovendien is het haast onmogelijk haar te vangen met de andere pony's erbij, het handigst is als ze alleen staat,
maar dit kan ook niet altijd.

Heeft iemand misschien een idee?

Silver88

Re: Hulp gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:37

Weilanden afsluiten voordat je de pony naar buiten zet?

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:42

Mijn paard liet zich ook vaak niet pakken in de wei, gewoon omdat ie dan de wei nog niet uit wilde.. wat ik vaak deed was in de wei (op niet te grote afstand van het paard) op mn hurken gaan zitten (liefst met de rug naar hem toe) en dan kwam ie vanzelf..omdat ie toch nieuwsgierig was wat ik aan het doen was. Kan me voorstellen dat het bij een angstige pony iets moeilijker is, maar je zou het kunnen proberen.

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:44

als je ze hebt belonen;
of ev een emmer voeders meenemen

xxmandy95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 13:51

ok, bedankt allemaal :D

ik was idd ook al van plan haar nieuwsgierig te maken door gewoon in het weiland te gaan zitten,
ga het zeker proberen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:07

Ik zou eens een paar keer gewoon de wei inlopen zonder wat te willen. Dus loop de wei in, geef iedereen een aaitje die een aaitje wilt, zoek een willekeurige plek uit en ga een boekje lezen.

Nu betekend het ook dat als jij eraan komt, ze haar veilige omgeving moet verlaten.

Als je haar wilt pakken, loop dan nooit recht op haar af. Loop in een langzaam ritme. Kijkt ze je aan? Zet 2 stappen terug, blijf staan en nodig uit met je lichaam. Als haar aandacht voor jou weer weg is ga je weer lopen. Kijkt ze je weer aan, 2 stappen terug en uitnodigen. Als ze je een kwartier aan blijft staren, blijf jij een kwartier lang uitnodigend staan. Als ze ziet dat jij haar echt wel begrijpt en geduldig bent komt ze vanzelf. Niet iemand die zo snel mogelijk dat paard te pakken wil krijgen en zich daardoor als roofdier gedraagt.

Undemanding time doorbrengen is heel belangrijk bij een angstig paardje, dat je er gewoon bent zonder druk op haar te zetten of iets van haar te willen. Er alleen maar zijn.

gewoonwat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 14:37

Emmertje voer meenemen, en halster om laten bij het paard.
anders eerst de eerst uit de weide halen, en dan haar pas, komt ze ook wel.

blackkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:32

Ik zou haar eerst in een stukje zetten wat je af kan zetten zodat ze niet kan weg rennen en dit uitbreiden en wat ze al eerder hebben gezegd met wat lekkers. want wat dieren wel niet voor eten doen????

vivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:41

Ons paard liep in het begin steeds weg en konden we hem ook alleen met moeite pakken toen zei iemand misschien is hij wel bang en denkt dat hij opgejagen word dus toen liepen we voort met ons hoofd naar de grond(eigenlijk dus onderdanig) naar hem toe en pakte hem toen het hielp! nu kunnen we hem gewoon pakken en komt soms zelfs naar ons toe!

groetjes

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 09:24

Ook hier een kleine pony die dit gedrag had.
Ik heb er wat werk in gestoken maar het hielp wel.

Ik ben veel vaker de weide ingegaan , haar wat lekkers gegeven en dan weer weggelopen .
Dat een paar weken vol gehouden , en daarna gepakt , een rondje buiten de weide gelopen, toen wat lekkers gegeven en er weer ingezet.
Zo haar gedachten gang doorbroken , dat een mens in de weide , betekend ik wordt er uit gehaald .
Nu laat zij zich zo pakken , totaal geen problemen meer .

GR M

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:34

ik heb ook precies dit gehad met mijn pony, ik kocht haar toen ze 2 jaar was, had ook al die tijd in het weiland gelopen zonder ook maar enig contact met mensen.
totdat ik haar kocht dus....
na een paar dagen in de stal (waar ik haar ook moeilijk te pakken kreeg) toch maar in de wei gezet met 2 andere pony's.
ik kreeg haar met geen mogelijkheid meer gevangen!! kon gewoon niet in de burt van dr hoofd komen. dus toen maar geprobeerd met voer, nou hier wilde ze wel voor bij je in de buurt komen maar zodra je het halster wilde pakken rende ze weg. toen uiteindelijk een touw aan het halster geknoopt, lang genoeg voor mij om haar daar snel bij te kunnen beetpakken en kort genoeg voor haar dat ze er niet zomaar op kon gaan staan.
dit i.c.m een emmer brokjes deed zn werk! dus misschien ook een ideetje voor jou? dit weer i.cm. wat de bokker hier boven mij zegt...

Admeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:06

Misschien stukje weiland afzetten met schrikdraad? Dan staat ze wel met de andere pony's in de wei, maar is ze makkelijker te pakken. En anders wellicht (her)conditioneren. Brokjes in een emmer, er mee schudden en als ze er op af komt, belonen. Dan gaat ze straks het geluid associëren met belonen :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:54

Elke keer dat je nu in de wei komt is om haar eruit te halen en te rijden.
Ga gewoon eens een paar keer met een emmertje voer in het land zitten. Als ze naar je toekomt mag ze het voer hebben en daarna ga je gewoon weer weg. Dus zonder haar te pakken.
Dan leert ze dat je niet alleen naar dr toekomt om vervelende dingen te doen, maar ook om leuke dingen te doen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:02

heel vaak het land in gaan zonder 'r te pakken idd :j wat ok wel eens helpt als ze naar je toekomt, gewoon weglopen, zonder aandacht aan 'r te besteden. Veel paarden willen dan juist achter je aankomen ;)

Voer helpt idd ook goed, maar doe dat liever niet iedere keer dat je het weiland in gaat. Een paard KAN er bijterig van worden.