voelt mijn paard mij aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SaRaaHx_

voelt mijn paard mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 23:01

hallo,
ik moet morgen voor het eerst een wedstrijd rijden maar ik ben bang dat mijn paard nerveus zal worden doordat ik nerveus ben en dat hij daardoor minder zal willen luistern naar mij.
zou dit echt zo zijn dat hij ook nerveus wordt of hebben jullie tips tegen stress?

SaRaaHx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 23:06

en hoe lang zou ik moeten inrijden?

melaniemagic

Re: voelt mijn paard mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:07

Rustig blijven, dat helpt altijd, gewoon tot je denkt dat hij rustig is, heb vertrouwen!

melaniemagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:10

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:11

Op tijd vertrekken en rijden zoals je thuis rijdt (alsof het gewoon training is). Zelf rustig blijven is wel belangrijk, want het paard neemt zeker jouw zenuwen over! Hoe lang je moet losrijden hangt van het paard af, is voor iedereen verschillend. Dat moet je gewoon een beetje gaan uittesten.

SaRaaHx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 23:14

fatal_flower schreef:
Op tijd vertrekken en rijden zoals je thuis rijdt (alsof het gewoon training is). Zelf rustig blijven is wel belangrijk, want het paard neemt zeker jouw zenuwen over! Hoe lang je moet losrijden hangt van het paard af, is voor iedereen verschillend. Dat moet je gewoon een beetje gaan uittesten.

ja maar ik word snel zenuwachtig, alhoewel dat ik weet dat ik eigenlijk niets te verliezen heb, maar het is gewoon het feit dat de jury naar mij kijkt enzo :)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:48

gewoon proberen niet over na te denken dat je nerveus bent. gewoon lekker rijden en dan komt het allemaal goed! als je gewoon lekker zelfverzekerd rijd is je paardje ook minder nerveus

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:50

Iedereen heeft dat de 1e keer wel gehad denk ik ;) Ik reed vorig jaar januari mijn 1e wedstrijd, stond te shaken van de zenuwen. Ik ben tijdens het losrijden zachtjes gaan neurien, hielp mij enorm goed. In de ring ging alles zo snel dat ik de jury niet eens gezien heb, tot het afgroeten ;)

MarloesKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:00

Ja je paard voelt je zeker aan. Ik zou je aan raden wat ademhalingsoefeningetjes te doen bij het losrijden, gewoon goed tot onder in je buik ademhalen en je verder op je paard richten, dus niet op je eigen zenuwen. Bij het losrijden met kneepjes met de teugel je paard (ook) om ontspanning vragen, dat hij z'n hoofd wat laat zakken. Zo ontspan je lekker samen. Succes en veel plezier !

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:02

heb je vandaag je wedstrijd gereden?
viel het mee?
hoop dat je wat aan de tips hebt gehad, en dat je je zenuwen een beetje onder controle had :D

SaRaaHx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 14:52

crazyshar schreef:
heb je vandaag je wedstrijd gereden?
viel het mee?
hoop dat je wat aan de tips hebt gehad, en dat je je zenuwen een beetje onder controle had :D

jaa, ik heb mijn wedstrijd zondag gereden, en ik had heel veel zenuwen tot ik mocht gaan inrijden, dan waren de zenuwen plots weg.
maar toen ik op de piste kwam, kwamen de zenuwen weer op, maarja, alles is toch redelijk goed gegaan.
als ik gedaan had met rijden dacht ik echt dat ik één van de laatste zou zijn omdat ik in de zelfde categorie moest rijden als mensen die al 2 of 3 jaar langer rijden.
en toch ben ik 4 de geworden :D

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 14:58

als je neuriet of zingt/ praat ontspant ademhaling ( omdat je anders geen geluid kunt maken en het schijnt ook dat de trillingen van je stembanden een ontspannende werking hebben) waardoor jij zelf ook ontspant en niet meer met je zenuwen bezig bent omdat je je op iest anders concentreert. ook zou je gewoon voor je eigen gevoel je paard even kunnen longeren dat je zelf weet dat in elk geval de ergste frisheid er even af is. dat gaf mij altijd een goed gevoel maar dan moet daar op concours wel de ruimte voor zijn natuurlijk. ook het proefje thuis goed oeffenen en zorgen dat je het proefje kent voor het geval je lezer de mist in gaat gaf me een rustig gevoel. en dan weet je ook dat je paard weet wat er komt.

heel veel succes. laat even weten hoe het ging!!!

groetjes

SaRaaHx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 15:01

Mayasfrenk schreef:
als je neuriet of zingt/ praat ontspant ademhaling ( omdat je anders geen geluid kunt maken en het schijnt ook dat de trillingen van je stembanden een ontspannende werking hebben) waardoor jij zelf ook ontspant en niet meer met je zenuwen bezig bent omdat je je op iest anders concentreert. ook zou je gewoon voor je eigen gevoel je paard even kunnen longeren dat je zelf weet dat in elk geval de ergste frisheid er even af is. dat gaf mij altijd een goed gevoel maar dan moet daar op concours wel de ruimte voor zijn natuurlijk. ook het proefje thuis goed oeffenen en zorgen dat je het proefje kent voor het geval je lezer de mist in gaat gaf me een rustig gevoel. en dan weet je ook dat je paard weet wat er komt.

heel veel succes. laat even weten hoe het ging!!!

groetjes

ik heb eigenlijk al mijn wedstrijd gedaan :)
ik was 4 de :)

lepinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 17:20

gewoon met inrijden even mp3 opdoen dan word je zelf ontspannen en je paardje dan ook

xxABMBxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:01

jij moet gewoon rustig en kalm blijven, en met je paard praten.
het is echt zo dat je paard je aan voelt!
bijvoorbeeld als hij weet dat jij zenuwachtig bent dan doet hij ook zenuwachtig, of druk..
gewoon vertrouwen in JEZELF en je PAARD natuurlijk!
dan komt het heus wel goed!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 00:22

PROFICIAT met je 4e plek, +:)+ *\o/* +:)+
ben heel trots op je dat je ondanks de zenuwen in de ring toch een mooie prestatie hebt weggezet!
ga zo door, enneuh zenuwen kunnen ook positief inwerken he ;)

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 00:28

Paarden worden wat we in ze zien en hun gedrag past zich aan aan
onze verwachtingen.

Wanneer je ten onrechte denkt dat je paard dom, lui, ziek,
onbetrouwbaar of een kreng is, zul je hem onbewust ruwer,
ongeduldiger, afwachtender behandelen.

Het paard op zijn beurt zal aan je verwachtingen voldoen en
negatief gedrag gaan vertonen.

Wanneer je verwacht dat je paard gespannen zal zijn op een
wedstrijd, dan zul je daar naar gaan
handelen. Het paard reageert dan precies zoals je verwachtte.

Laat het dier in zijn waarde en behandel het dier ook op die manier.
Als jij vertrouwen hebt in je paard heeft het paard ook vertrouwen in jou.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 00:30

als je gestressed raakt dan wordt je ademhaling anders.
en dat voelt een paard,wat echt goed helpt is om een liedje te gaan zingen of te neuriën.
dan is je ademhaling bijna normaal en dat brengt rust over op je paard.

succes!! :D

SaRaaHx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 12:25

crazyshar schreef:
PROFICIAT met je 4e plek, +:)+ *\o/* +:)+
ben heel trots op je dat je ondanks de zenuwen in de ring toch een mooie prestatie hebt weggezet!
ga zo door, enneuh zenuwen kunnen ook positief inwerken he ;)

ja zo te zien wel :)
ik had dit echt niet verwacht, want mijn houding vond ik nogal slecht, omdat ik verkrampt op mijn paard zat :+
en op 4 december doe ik voor het eerst een jumpingwedstrijd, hopelijk zullen mijn zenuwen ook positief inwerken :D

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:30

ik vind zolang je je paard goed inrijd of dit nu dressuur, springen, cross of een simpele bosrit is, inrijden is het belangrijkste,
en ook al mislukt je springparcour en neem je alles mee, als je er van leert, ben je met je volgende concour weer een stapje dichter bij elkaar.
prijzen winnen is leuk, een echte super band met je paard hebben is 100x leuker! :+
blijven genieten, blijven oefenen, ademen, en luisteren naar je paard.
SUCCES!!

Simoon91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:23

Probeer je goed te ontspannen dan komt alles goed. Paarden voelen je aan.

Gangsterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:24

Gedachten op 0, en bedenk je dat het gaat om de lol. Probeer te lachen, lachen doet ontspannen. Als iets niet helemaal goed gaat zucht je een keer schudt het van je af en rijdt verder.

En ja, paarden voelen je heel goed aan. Dus als jij heel gespannen op hem zit zal je paard zich af gaan vragen wat er aan de hand is. Jij reageert immers ergens op dus dan zal er wel wat zijn..

Sanne_zepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:07

Gefeliciteerd met je 4e plek!
Je paard neemt je gevoel idd over, maar zo te lezen viel het dus wel mee met de zenuwen.
Als je zenuwachtig bent op de wedstrijd jezelf (en je paard) lekker aan het werk zetten, dan komt het zeker goed!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:04