de hele dag samen spelen tot zwetens toe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

de hele dag samen spelen tot zwetens toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 20:37

Ikzelf had al een jonge pony van 5 jaar (tinker x draver :+ ) en daar is recentelijk een jonge kwpn-er van 4,5 jaar bijgekomen. Pony is 1.50 cm en kwpn-er is 1.76 cm.

Sinds dat deze twee knaapjes samen in de wei staan zijn ze de hele dag met elkaar aan het spelen. En dan bedoel ik ook serieus...de HELE dag samen aan het stoeien. Soms word er een hapje tussendoor gegeten, maar dan hollen en buitelen ze weer samen door de wei: tegen elkaar op steigeren, staartje trekken, treintje rijden, peesjes happen, kaakje bijten, ik klim op jou - jij klimt op mij.

De wintervacht van beider heren is uitgeplukt en ze zitten onder de kale plekken van het bijten.

Als je het ziet lig je echt in een deuk, ze hebben zo'n lol met elkaar.....het is echt spelen.

Maar....(er is altijd een maarrrrr :roll:) vanavond haalden wij twee pubers uit de wei die écht zeiknat waren van het zweet en stonden te stomen alsof ze in de fik stonden. Beiden nog natrillend van het spelen, hadden we ze los gelaten dan waren ze gewoon weer met spelen doorgegaan.

Ze verbruiken zo veel energie: kwpn-er eet bijna een baal hooi per dag (+ overdag in de wei) en dikke pokkel-pony heeft ineens een schoft (had ik nog nooit gezien... :D )

Maar, mijn vraag is nu: spelen is natuurlijk hartstikke leuk en goed voor ze....maar is dat nog zo gezond als je ze zwaar bezweet, dampend en trillend van inspanning uit de wei haalt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:39

Zolang het echt spelen is en ze er geen verwondingen aan over houden denk ik dat je er weinig aan moet doen. Je kan ze uit elkaar halen, maar denk dat de voordelen dan niet opwegen tegen de nadelen. Als lichamelijk niks aan de hand is, maar puur het zweten is, dan zou ik ze gewoon laten kan. Je kan ze altijd nog uit elkaar halen word het wel te gek.

PBA_

Re: de hele dag samen spelen tot zwetens toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:42

Leuk dat ze zo'n lol hebben samen. Als ze echt nog niet op adem zijn dan maar even stappen met ze. Als de ondervacht verder maar droog is, is er niks aan de hand.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:01

Hoelang staan ze al samen nu?
Ik denk dat dit met de tijd wel zal verminderen als ze goed gewend zijn aan elkaar dan zullen ze minder gaan spelen denk ik.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 00:03

Tigra_ schreef:
Hoelang staan ze al samen nu?
Ik denk dat dit met de tijd wel zal verminderen als ze goed gewend zijn aan elkaar dan zullen ze minder gaan spelen denk ik.

Hmmm, vanaf eind augustus staan ze samen....en vanaf dat moment is het een eindeloos speelkwartier :+

Deborah__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:18

ik zou het laten gaan , leuk juist !

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:00

lekker laten gaan. ze weten zelf wel wat goed voor ze is. Een paard werkt zich niet vrijwillig in het zweet als hij er daarna last van heeft hoor; daar zijn ze slim genoeg voor. Zolang het zeker te weten spelen is en geen machtspelletje zou ik ze lekker laten spelenl; ze zullen er een goede conditie aan over houden LOL

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 16:26

Tja in het begin net samen, nu met dat frisse weer. Denk dat dat vanzelf wel minder wordt;)
Ze nemen nog de tijd om te eten en drinken, dus dat zit wel goed:)

blackkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:08

Ervan genieten... Leuk!

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:10

Haha, wat leuk zo dat die paarden het leuk vinden om te spelen. :D
Ik zou ze gewoon laten doen.
Heb je er ook last van met rijden ofzo dat ze moe zijn van de hele dag spelen? Of rijd je er niet op?
Anders is het geen probleem verder denk ik. Het is alleen volgensmij niet goed als ze de hele tijd hebben gespeeld en gerend, en ze dan ineens op stal moeten staan. Omdat jij zegt dat ze zo bezweet zijn...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:30

mijn kruising fjord(2,5) blijft ook oneindig spelen met zijn vriendje (1,5)
leuk juist kunnen ze hun energie kwijt

alleen wij halen ze uiteindelijk wel uit elkaar aangezien ze in aparte stallen/paddocks staan...
maar zolang ze elkaar niet verwonden en drastisch vermageren,zou ik het geen probleem vinden

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:36

Zolang ze niet op de tocht staan, gewoon laten gaan, niks aan de hand. Zorg wel dat ze voldoende te eten krijgen, zodat ze de energie houden zowel om te spelen als om zichzelf warm te houden.

Het enige punt van aandacht KAN zijn wanneer er een erg felle, koude wind staat en zeker wanneer daar regen bij zit. Dat zijn combi's waarbij je mogelijk moet besluiten ze een poos binnen te halen om op te drogen. Let erop dat in die omstandigheden er absoluut GEEN TOCHT op stal is. Voor de rest lekker laten gaan, goed voor hun spierontwikkeling, hun geestelijk welzijn en uitstekend tegen verveling. Dat ze een baal hooi per dag vreten is normaal, dat neem je dan maar voor lief!

suusje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:23

ik zou ze samen laten! en eventueel als ze echt nat zijn even droogstappen en binnen laten opdrogen/droogwrijven zodat ze geen kou vatten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:27

Wij hebben in de groep ook twee haflingers die de hele dag met elkaar spelen, dit nu al een jaar, zolang staan ze nu bij elkaar. Ze staan in een groep van 6 maar deze twee zijn dag in, dag uit aan het spelen. Het is erg leuk, alleen gaat er wel vaak een halster of deken kapot.