(Zweet)deken op in de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytail

(Zweet)deken op in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 11:26

Volgend weekend ga ik mijn paard verhuizen. Op dit moment komt ze niet buiten (alleen wandelen etc)
en het is best warm op stal (kan met een vest rondlopen). Vandaar mijn vraag of er een (zweet)deken op moet.
De rit is ong. 170 km en ik ben bang dat als ze gaat zweten ze het wellicht koud krijgt. Ze heeft nu geen
deken op.
Laatst bijgewerkt door Fairytail op 20-11-10 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

hetty007

Re: (Zweet)deken op in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:32

Wij hebben altijd een zweetdeken op als ons paard de trailer op gaat. Voor de lange reis kun je evt een zweetdeken op doen, en je deken mee nemen en onderweg even kijken of je paard het warm genoeg heeft.
Al vast succes met de verhuizing.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:43

Als ze nu geen deken gewend is, dan zal ze onder een dikke deken echt wel gaan zweten.
Toch wil je wel een dekentje op doen, vanwege de tocht in zo'n trailer, daartegen wil je de rug en de lendenen absoluut wel beschermen.

Ik zou voor een zomerdeken gaan, of een dunne 'cooler'-deken. Ik heb zelf van die coolers van Horseware, en die zijn ideaal voor zulke ritten.

Een goede zweetdeken heeft trouwens als eigenschap dat het het vocht van je paard afdrijft: het paard staat dan lekker droog en de zweetdeken heeft alle vocht bovenop aan de buitenkant liggen.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 11:46

Bedankt voor de reacties. Ik dacht zelf inderdaad ook hoogstends aan een zweetdeken en niet meer (dikker).

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:50

Dees schreef:
Een goede zweetdeken heeft trouwens als eigenschap dat het het vocht van je paard afdrijft: het paard staat dan lekker droog en de zweetdeken heeft alle vocht bovenop aan de buitenkant liggen.

Dat helpt voor de meeste paarden idd. prima! Die van mij zweet zo erg op de trailer, die is ook onder de zweetdeken kletsnat (vooral met d'r nieuwe harry horse teddyfleece deken. Met een wollen zweetdeken is het veel beter, ben dus op zoek naar een wollen deken met buiksingels e.d. in een leuke prijsklasse.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 11:56

Vorige keer heeft mijn paard helemaal niet gezweet op de trailler maar je zult net zien dat het dit maal wel gebeurd nu het ook nog eens kouder is. En aangezien ik helemaal geen dekens heb vraag ik het eerst voordat ik wat aanschaf.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:47

Fairytail schreef:
Vorige keer heeft mijn paard helemaal niet gezweet op de trailler maar je zult net zien dat het dit maal wel gebeurd nu het ook nog eens kouder is. En aangezien ik helemaal geen dekens heb vraag ik het eerst voordat ik wat aanschaf.

Waarom zou je paard bij kouder weer wel gaan zweten op de trailer als ze het eerder (bij warmer weer?) niet deed?
Op zich kan het geen kwaad om een zweetdeken op voorraad te hebben, komt ook goed van pas als ze een keer koliekerig zijn of drijfnat en koud binnenkomen, maar ik zou die verhuizing zonder deken doen. Je paard heeft waarschijnlijk een redelijke wintervacht, maar gezien het stalklimaat niet een hele dikke, dan is de kans dat ze gaat zweten op de trailer niet zo groot (ik ga hier uit van een fatsoenlijke chauffeur, gezien je opmerking over eerder niet zweten op de trailer).

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 12:51

Mijn paard is bij mij pas 2 keer op de trailler geweest (los van oefenen) en bij de vorige eigenaar ook niet veel. Omdat ze niet makkelijk te laden is ben ik een beetje bang dat ze misschien deze keer zich wel druk maakt.

Bedankt voor de tips in ieder geval :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:37

Als ze normaal niet onder een deken staat, zou ik haar op de trailer niet onder een deken gaan zetten, zelfs geen zweetdeken.
Als ze zweet, heeft ze het warm. Dan zou je hooguit bij aankomst op het bezwete paard een zweetdeken kunnen leggen.

Ik doe altijd een dunnere jas aan op de trailer, dan waar hij normaal mee staat. Zonder deken zou ik dus niet ineens een deken erbij op gaan leggen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:38

Marije_jiplover schreef:
Als ze normaal niet onder een deken staat, zou ik haar op de trailer niet onder een deken gaan zetten, zelfs geen zweetdeken.
Als ze zweet, heeft ze het warm. Dan zou je hooguit bij aankomst op het bezwete paard een zweetdeken kunnen leggen.

Ik doe altijd een dunnere jas aan op de trailer, dan waar hij normaal mee staat. Zonder deken zou ik dus niet ineens een deken erbij op gaan leggen.

Zo denk ik er ook over.
Op een trailer hebben ze het vaak warm.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:16

onze hebben wel normaal in de winter een deken op, dus wanneer we met 3 weekjes ongeveer de paarden verhuizen dan krijgen ze wel een zweetdeken op. dit zijn 2 van de 5.
de andere 3 gaan zonder deken tenzij het vies weer is(regen) dan heb ik ze liever met een zweetdeken en dan het zeiltje er niet voor zodat hun warme lucht gewoon wegkan.
zodra we ze uit de trailer halen lopen mn zusje en ik meestal nog 10 minuutjes ongeveer met de paarden voordat ze de weide ingaan. zodat ze niet stijf en wel in de weide komen en gekke dingen gaan doen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:20

Op een trailer bewegen ze veel. Dus als ze normaal ook geen deken op heeft. Nu ook niet doen. Raampjes dicht houden. En hoogstens het zeiltje dicht doen. Verder wel een zweet dekentje mee nemen voor het geval dat ze het toch koud heeft. Een zweet deken is ook niet zo duur(je hebt ze al voor 15 euro)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:22

hagelslag schreef:
de andere 3 gaan zonder deken tenzij het vies weer is(regen) dan heb ik ze liever met een zweetdeken en dan het zeiltje er niet voor zodat hun warme lucht gewoon wegkan.

Als je met regen het zeiltje open laat zou ik een regendekentje opdoen, een zweetdeken wordt nat en koud van de naar binnenslaande regen.