Door medische omstandigheden (als je het wil weten, heb er een topic over lopen) moet mijn jaarling 3 maanden boxrust hebben. Dit houd dus in niet los in de bak/wei/paddock niet draven bokken etc. en niet met andere paarden. Omdat die ook kunnen trappen etc. etc. Elke dag ga ik even met mijn ventje een stukje wandelen, zodat hij de pootjes kan strekken en even buitenkomt. Dit is het geringste wat ik mag doen wil ik dat het goed komt. Nu zit ik met het volgende probleem. Nu we een maand van de stalrust gehad hebben, wordt mijn hengstje vervelend ik heb de laatste paar dagen met hem in de binnenbak gelopen (ga meestal met hem een stukje langs de weg maar het was donker nu) . Onder het stappen in de bak probeerd hij me te bijten in mijn handen begint te rennen, bokken etc. etc. Ik corrigeer hem natuurlijk meteen maar doordat hij zoveel energie heeft wil hij dit blijven doen. Ik schrik toch elke keer wat als het misgaat? hij wel straks het touw uit mijn handen rukt en er vandoor gaat? Het rennen moet dus absoluut voorkomen worden maar ik wordt steeds banger om met hem te gaan stappen, ik houd hem nu nog redelijk maar meneer wordt elke dag sterker en slimmer lijkt het wel, dus dit wordt moeilijk.
mijn vraag zijn er andere dingen die ik met hem kan doen? bijvoorbeeld grondwerk? of zoiets? Oefeningen die niet te belastend zijn maar hij wel wat te doen heeft? graag jullie advies.
Ik kon zo snel even niet zien wat je paardje heeft en waarom hij boxrust moet hebben. Vaak is het beter om hem gewoon buiten te laten (desnoods met een draadje ertussen, zodat hij wel alleen staat, maar wel evt kan neuzen) en hem zelf te laten uitzoeken hoe hard hij kan lopen .
Casca
Geplaatst: 20-11-10 01:22
misschien is het handig toch even kort hier neer te zetten waarom hij op bowrust moet?!
Ik zou hem liever helemaal op boxrust doen dan elke dag even eruit doen.. Hij zal zich wel snel neerleggen bij het feit dat hij er niet uit komt (mits voldoende ruwvoer en mogelijkheid tot contact met andere paarden). Dan kun je hem er beter níet uithalen dan elke dag 2 minuten van vrijheid laten proeven..
NZ92
Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-10 01:23
Hij heeft een probleem met de halswervels, Dit kan goedkomen door zoveel mogelijk rust. Meneer mag dus echt niet rennen. Verder krijgt hij onbeperkt hooi en wat bix
Hij staat naast zijn beste vriendje op stal. Vaak als ik hem ga poetsen zet ik hem voor het open luik van zijn vriendje zodat ze elkaar lekker kunnen kriebelen etc.
Casca
Geplaatst: 20-11-10 01:24
Ik zou dan zeggen; op boxrust laten, niet eruit halen. Door veel prikkels (dingen die hij ziet+geluiden..) wordt hij drukker waardoor je juist eens aan zijn hoofd moet zitten en zijn hals dus onnodig beweegt...
Toch eens met Casca ja, op stal laten en m daar een beetje poetsen en frutselen. ik zou ook geen risico's nemen nu..... Hard, maar denk wel dat dat t beste is nu...
Nou, inderdaad is echte stalrust niet de ideale oplossing, maar naar mijn mening in jouw geval wél de minst slechte. Ik zou proberen om hem in zijn box veel aandacht te geven en veel ruwvoer te geven. Ik weet niet of het mogelijk is om in een box te plaatsen waar hij het een ander kan zien?