Afspraken met je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_Horse

Afspraken met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 23:21

Hey bokkie's :D

Welke 'afspraken' hebben jullie gemaakt met je paard?
Bvb. hij moet uit de eetbak blijven tot de staldeur gesloten is, hij mag niet vooruit gaan als ik nog in het zadel zit .

Brand los! Want ik probeer mijn paard goede manieren te leren :)
(ohja, sorrie als het fout staat)

Groetjes Laura x

Tamadine

Re: Afspraken met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:23

stilstaan met opstappen
niet over me heen lopen
in de stal blijven als de deur open staat. Mag er alleen uit als ik dat aangeef.

Dat zijn er aan aantal.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:26

in de stal blijven als de deur open is, er uit als ik het zeg.
Weer terug de stal in op commando en ook zelf de deur sluiten! (scheelt mij mooi werk ;))

Verder stil staan bij het op stappen, maar ook als ik bijv een hindernis er weer op wil leggen.

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:27

Eh, gewoon luisteren..

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:29

o.a. Als ik zeg: ga stal moet hij de stal in lopen vanuit de wei.
Netjes achteruit lopen als ik met voerbak aankom. En pas rustig eropaf lopen als ik de emmer heb neergezet.
Stil staan als ik halster om wil doen.
Netjes voetjes geven terwijl hij los in de wei staat.
Respectvolle afstand houden, niet door me heen lopen enz
Verder nog niet zo heel veel want hij is pas net 2.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:32

Hij doet alles los :D smorgens naar heb land, savonds naar stal, maar ook als ik hem bijvoorbeeld alleen ophaal en de rest laat staan... dan loop ik naar hem toe (dit doe ik ook wel eens om hem gewoon een knuffel te geven dus hij loopt niet automatisch achter me aan) dan blijft hij staan, gef ik hem een aai, loop ik 2 passen voor hem uit en dan zeg ik: "kom op, aan het werk :P" En dan loopt ie braaf met me mee naar stal... hetzelfde geld voor de stal, laat de staldeur openstaan zelfs al ga ik even thee drinken in de kantine, hij blijft netjes staan. Als ik hem heb opgezadeld zeg ik weer: "kom op aan het werk :P"en dan komt ie netjes achter me aan en gaat ie staan op de opstapplaats (A) Dat vindt ik super lief :D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:36

* paard mag niet te dicht in mijn ruimte komen zonder dat ik aangeef dat dat mag
* paard mag als de staldeur open staat niet met de hoeven over de drempel
* paard moet meelopen en stoppen wanneer ik dat ook doe
* paard moet bij de kast blijven staan als hij los staat
* paard moet stil blijven staan met hoeven uitkrabben
* paard mag niet door me heen buffelen
* paard moet stil staan met opstappen, of dat nou met of zonder hoofdstel is
* paard moet als ik hem in de stal zet netjes mee linksom draaien, en wachten met eten tot ik het zeg
* paard mag niet happen, trappen, voer uit mn zakken stelen
en vast nog wel meer maar dit is toch het meeste :)

onze'relatie' komt eigenlijk neer op dat ik respect voor hem, en hij respect voor mij moet hebben :)
Laatst bijgewerkt door Tammy_ op 19-11-10 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:38

Laura_Horse schreef:
hij mag niet vooruit gaan als ik nog in het zadel zit .

Uhm, is dat nou niet net wel de bedoeling bij paardrijden? Dat het paard vooruit gaat als je in het zadel zit?? :?

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:41

Waratje schreef:
Laura_Horse schreef:

Uhm, is dat nou niet net wel de bedoeling bij paardrijden? Dat het paard vooruit gaat als je in het zadel zit?? :?

Ze bedoelt vast: 'als ik nog niet in het zadel zit' (met opstappen ;))

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:42

Maar dat staat er dus niet bij }>

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:43

Tammy_ schreef:
* paard mag niet te dicht in mijn ruimte komen zonder dat ik aangeef dat dat mag
* paard mag als de staldeur open staat niet met de hoeven over de drempel
* paard moet meelopen en stoppen wanneer ik dat ook doe
* paard moet bij de kast blijven staan als hij los staat
* paard moet stil blijven staan met hoeven uitkrabben
* paard mag niet door me heen buffelen
* paard moet stil staan met opstappen, of dat nou met of zonder hoofdstel is
* paard moet als ik hem in de stal zet netjes mee linksom draaien, en wachten met eten tot ik het zeg
* paard mag niet happen, trappen, voer uit mn zakken stelen

en vast nog wel meer maar dit is toch het meeste :)

Prijs je gelukkig dat je mijn paard niet hebt, dan was je al lang en breed verongelukt...........

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:46

Waratje schreef:
Laura_Horse schreef:

Ik denk dat er bedoelt word wanneer het door de ruiter word aangegeven?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:47

Mijn afspraken zijn andersom;
Ik heb beloofd hem nooit te verlaten, hem nooit opzettelijk te kwetsen en hem een gelukkig leven te geven.
Volgens mij kom ik mijn afspraken goed na. :D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:49

ikke schreef:
Prijs je gelukkig dat je mijn paard niet hebt, dan was je al lang en breed verongelukt...........

hoezo dat?
als jou paard dingen als je niet omverlopen niet doet, dan lijkt het me dat je paard niet zo veel respect toont of misschien dominant(er dan mijn paard) is? als mijn paardje mij bijvoorbeeld omver zou buffelen, dan krijgt hij toch wel even op zn kop hoor :p vind het persoonlijk niet zo fijn, een paard dat je omver loopt :)

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:54

Dat als ik heb gekookt hij de afwas doet, en andersom
Verder een beetje stofzuigen en ramen lappen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:54

Die van mij moet wachten tot ik zijn halster af doe tot hij zijn stal in mag lopen. Moet ik wel elk jaar weer even in zijn geheugen prenten, want in de zomer vergeet hij dat altijd hahaha.
En idd niet door me heen walsen, maar verder heb ik geen afspraken.
Ik respecteer hem en hij respecteerd mij en hebben we afgesproken dat we vooral leuk voor elkaar zijn.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:56

Zwerfkei schreef:
Dat als ik heb gekookt hij de afwas doet, en andersom
Verder een beetje stofzuigen en ramen lappen.

_O- _O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:57

Tammy_ schreef:
ikke schreef:

hoezo dat?
als jou paard dingen als je niet omverlopen niet doet, dan lijkt het me dat je paard niet zo veel respect toont of misschien dominant(er dan mijn paard) is? als mijn paardje mij bijvoorbeeld omver zou buffelen, dan krijgt hij toch wel even op zn kop hoor :p vind het persoonlijk niet zo fijn, een paard dat je omver loopt :)

Het gaat niet zozeer om WAT wel of niet mag, maar vooral HOE dat geschreven wordt.

Wanneer mijn paard luistert, heeft ze een aangenaam leventje.

Klinkt toch een stuk aangenamer, naar mijn idee...........

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:04

Hij kijkt niet naar andere ruiters, ik kijk niet naar andere paarden, we vertrouwen elkaar volkomen <3 .

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:05

Ikke:
ik kan er allemaal dingen omheen hangen wat hij allemaal wel mag, maar vond dit de duidelijkste uitleg van welke regels ik voor mijn paardje heb, wat het onderwerp van de topic is. het is niet dat ik hem in elkaar timmer als hij eens een keer omdraait met opstappen of hoeven uitkrabben, ik zet hem dan gewoon weer terug waar hij stond :Y) en als hij iets braaf doet, zoals braaf zijn met hoeven uitkrabben of braaf is blijven staan terwijl de staldeur open staat, dan krijgt hij wat lekkers of een kriebeltje. kijk, als hij zou trappen dan krijgt hij wel een mep terug, maar dat vind ik een ander verhaal :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:11

Tammy_ schreef:
Ikke:
ik kan er allemaal dingen omheen hangen wat hij allemaal wel mag, maar vond dit de duidelijkste uitleg van welke regels ik voor mijn paardje heb, wat het onderwerp van de topic is. het is niet dat ik hem in elkaar timmer als hij eens een keer omdraait met opstappen of hoeven uitkrabben, ik zet hem dan gewoon weer terug waar hij stond :Y) en als hij iets braaf doet, zoals braaf zijn met hoeven uitkrabben of braaf is blijven staan terwijl de staldeur open staat, dan krijgt hij wat lekkers of een kriebeltje. kijk, als hij zou trappen dan krijgt hij wel een mep terug, maar dat vind ik een ander verhaal :')

Wat is er mis met gewoon "braaf paard"??

Ik snap wel waarom jouw paard van alles MOET en vooral NIET MAG. Je hebt niet de persoonlijkheid naar je paard toe om die discussie af te kappen voordat die begint.
Juist daar zou je bij mijn paard mij op je platte bek gaan en hard ook. Die accepteert dat niet en dat zul je weten ook!

CarpeDiem45 schreef:
Hij kijkt niet naar andere ruiters, ik kijk niet naar andere paarden, we vertrouwen elkaar volkomen <3 .

Die vlieger gaat helaas niet op. Zij kijkt naar (en verleidt) andere kerels en ik kijk ook wel naar andere dames..........
Laatst bijgewerkt door ikke op 20-11-10 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:15

- Niet over de drempel van de staldeur komen als de deur open staat.
- Stilstaan met opstappen, tot ik alles goed heb zitten en zelf aangeef dat hij weg mag stappen.
- Na het rijden zadel ik hem af voor de staldeur in het gangpad en hij mag pas naar binnen als ik het zeg.
- Hij mag absoluut niet schuren aan zijn hoofd na het rijden wanneer hij het hoofdstel nog om heeft!

Gelukkig doet hij deze vier dingen eigenlijk nooit, sinds hij beleerd is ben ik hier meteen druk mee geweest en eigenlijk begreep hij alles al heel snel.
Heb tot nu toe twee keer gehad dat ik 's ochtends bij hem was en de staldeur open had staan en heel even mijn rug naar hem toe draaide... En dat hij als een gek de stal uit sprintte richting de wei. Mijn paard is altijd nogal ongeduldig en dominant in dat soort dingen en dit keer duurde het hem dus echt te lang. :')
Maar hij weet het dondersgoed, anders zou hij ook niet zo hard wegvliegen.
Heb liever dat er een of twee keer zoiets gebeurd, als het ware als kattekwaad.. Dan dat hij dagelijks half buiten de stal staat en ik hem elke keer terug moet zetten.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:24

ikke schreef:
Wat is er mis met gewoon "braaf paard"??

Ik snap wel waarom jouw paard van alles MOET en vooral NIET MAG. Je hebt niet de persoonlijkheid naar je paard toe om die discussie af te kappen voordat die begint.
Juist daar zou je bij mijn paard mij op je platte bek gaan en hard ook. Die accepteerd dat niet en dat zul je weten ook!

nu is het net alsof je zegt dat ik geen gevoel voor mijn paardje heb...

praten tegen mijn paardje doe ik eigenlijk de hele tijd dat ik met hem bezig ben, dus zeggen dat hij iets goed doet gebeurt vanzelf :') maar ik ben blij als hij iets heel goed doet, dus krijgt hij er een kriebeltje op z'n hoofd of hals bij. Ik hou wel van een beetje kroelen met m'n paardje tussen het poetsen door.

maar, dat mijn paard NIET door me heen MAG lopen is waar ja :j vind ik niet kunnen, ik heb respect voor mijn paardje, en hij moet ook respect hebben voor mij. en nee, dat houdt niet in dat ik dat 'afdwing' maar gewoon, net als ieder ander, heb moeten verdienen.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:28

Eh, het is toch ook niet meer dan logisch dat je paard niet over je heen mag walsen?
Als die van mij dat doet krijgt hij echt wel een oplawaai hoor.. En niet zo'n beetje ook.
Moet je voorstellen op wedstrijd of weet ik het waar, dat hij dat bij een kind of ouder mens doet! En überhaupt vind ik het onacceptabel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:31

Tammy_ schreef:
maar, dat mijn paard NIET door me heen MAG lopen is waar ja :j vind ik niet kunnen, ik heb respect voor mijn paardje, en hij moet ook respect hebben voor mij. en nee, dat houdt niet in dat ik dat 'afdwing' maar gewoon, net als ieder ander, heb moeten verdienen.

Ik maak geen afspraken met mijn paard over zaken die onder "normale omgangsvormen" vallen.
Ik ben zuinig op haar en zij is zuinig op mij, ingewikkelder is het niet. Oja, een afspraak die we wel hebben is dat er over heel veel te praten valt ;)