geschoren Tinker na rijden niet droog te krijgen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equine72

geschoren Tinker na rijden niet droog te krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 13:04

Wie kan mij helpen. Ik heb sinds 2 maanden een Tinker, zij komt uit een vrije uitloopstal en staat nu op een manege. (binnenstal) Omdat zij 24 uur per dag nat op stal stond heb ik haar 2 weken geleden laten scheren. Ze staat onder een canvas zomerdeken op stal, omdat zij het anders te warm heeft. Met zomerdeken is de temperatuur goed voor haar. Als ik gereden heb is zij erg nat, na het rijden leg ik er bij het uitstappen een uitrijdeken op (fleece)en alleen over de achterkant, ik stap gemiddeld 15-20 min uit. Als ik haar naar de stal breng is de fleecedeken al doorweekt (pareltjes op de buitenzijde van de deken). Ik laat de fleecedeken er dan nog 10 min. opliggen en dan haal ik hem eraf, op advies van een stalgenoot. Ze staat dan zonder iets in de stal, maar is 45 min. later nog steeds nat. Graag van jullie tips en adviezen. Ik wil nu een badstofdeken gaan proberen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Apple

Re: geschoren Tinker na rijden niet droog te krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:07

Is ze helemaal geschoren? En je zegt dat ze het warm heeft in de stal en daardoor een dun zomerdekentje op heeft.

Het kan best zijn dat ze door die fleece het juist warmer krijgt en begint na te zweten. Idealiter heb je na het scheren, even uitstappen, desnoods paard nog even afdrogen en dan kan de gewone deken weer op. Dit klinkt alsof ze inderdaad aan het nazweten is door die fleece.

Geen zweetdeken of een veel dunnere zweetdeken zou ik dan proberen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:13

Denk inderdaad zoiets als wat apple zegt. Heb je een zweetdeken van fleece? Die zijn wel vrij warm natuurlijk. Misschien zou je een zweetdeken van badstof moeten gebruiken (zijn wel moeilijker aan te komen)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:16

als je de mogelijkheid ergens uit de wind, warm te douchen, dan zou ik de meest bezweette plekken direct na het uitstappen afspoelen en met een handdoek droogwrijven. Een geschoren paard hoort, zeker de eerste weken op een kwartiertje weer droog te zijn...

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:19

deken weg laten bij het droog stappen.

Equine72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 13:26

Ze is helemaal geschoren en ik heb zelf ook het vermoeden dat de fleecedeken gewoon te warm is. Maar ik ben bang als ik haar zonder deken uitstap ze misschien te snel afkoeld. Even ter info dit is mijn 1e eigen paard, dus wat dit soort zaken aangaat ben ik een beginner.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:29

Heb je een binnenbak waar je kan uitstappen?
Dan krijgt ze t niet snel koud hoor...

Equine72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 13:31

Ik moet er misschien ook nog bij vermelden dat ik ook geprobeert heb haar eerst uit te stappen en dan bij het naar stal gaan de zeetdeken opleg, maar dit mocht ook niet baten.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:32

Zolang ze in beweging blijft (stapt) kan het geen kwaad. Dus niet stil gaan staan en kletsen ;) .
Het is het belangrijkste dat je paard op adem komt.
Wist je trouwens dat een verkoudheid niet van kou komt maar van een virus? Uiteraard is het slecht om je paard te snel af te laten koelen, is natuurlijk niet goed voor de spieren, kunnen ze spierpijn van krijgen.
Maar ik zou eens proberen om je paardje zonder deken uit te stappen, als hij daarna nog steeds erg nat is, dan een dun fleeceje er op leggen. Succes!

Equine72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 13:32

Ik rijd idd in de binnenbak, maar moet over de binnenplaats terug naar de stal.

Equine72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 13:33

de fleecedeken die ik gebruik is de dunste die er te krijgen is.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:34

Hoe zit het verder met haar conditie? Als ze wat dikkig is heeft ze het waarschijnlijk sneller warm dan andere paarden op stal.

Equine72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 13:38

Haar conditie is redelijk, zij is niet te dik ofzo.
Op stal staan verder alleen warmbloeden, dus niet echt vergelijkingsmateriaal.
Wel is het zo dat zij voorheen alleen buitenritten maakte en nu word ze binnen gereden.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:42

Maar fleece maakt t alleen nog maar warmer...
Kan je niet een katoenendeken op de kop tikken...

Equine72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 13:46

Misschien stomme vraag, maar ik heb nu een zomerdeken canvas, zijn ze er nog dunner?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:48

ms als de ene zweetdeken nat is er een ander opleggen? kan me voorstellen dat een natte deken geen volume meer heft om nog meer zweet op te nemen. mijn haf had het ook vaak hoor, nazweten. die deed ik dan met een badlaken over zijn rug en dekensingel even kwartier uit laten zweten, zodat ie niet meteen koude op zijn rugspieren krijgt maar wel afkoelt.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:49

zou niet een zomerdelen ipv zweetdeken gebruiken voor t afzweten want zomerdekens nemen geen vocht op zoals een zweetdeken

Equine72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 13:53

girlygirl,
Heb net ook al 3 badlakens aan elkaar genaaid om te kijken of dit wel werkt. Ik ga het gewoon proberen.
Tnkx

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:59

mijn vriendin haar paard heeft het ook. ze gebruikt ook alleen een uitrijdeken om van de binnenpiste naar de stal te stappen en laat hem ook altijd even zonder deken staan, anders gaat die ook nazweten. Als het even kan spoelt ze hem ook af met warm water, omdat het zout van het zweten "vocht" uit de lucht aantrekt waardoor ze moeilijk drogen en nooit echt droog aanvoelen na het rijden. Zij had zelfs haar DA al gevraagd of het normaal was dat haar paard eenmaal op stal nog ging nazweten (was na 5 minuten stal onder fleece natter dan wanneer ze de piste verlieten).
het antwoord van haar DA: "je paard is wel een blok vlees van 600kg dat moet afkoelen en dat kan niet op 10 minuten tijd"

Dus alleen een zweetdeken op om over de binnenplaats te gaan en op stal even zonder deken...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:05

Christel72 schreef:
Ik rijd idd in de binnenbak, maar moet over de binnenplaats terug naar de stal.

Zo lang als dat je niet stil gaat staan is er niks aan de hand. En zou dus gewoon uitstappen zonder deken erop.

Mijn fjord is ook bijna helemaal geschoren (op hoofd, benen, buik en sjabrakje na). En heb alleen buitenbak hoef dus echt geen deken op te leggen na het rijden, want dan gaat die van mij ook gigantisch nazweten. En stap dus buiten uit zonder deken anders krijg ik hem echt niet meer droog.

En om te weten of je paard dik of dun is moet je niet naar andere paarden kijken. Dit kan je namelijk zelf zien of voelen. Je moet namelijk de ribben net niet zien, maar dus wel kunnen voelen.

;)

Equine72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 14:07

petitparis,
Bedankt voor de reactie, dus gewoon geduld hebben. Maar stond het paard van jouw vriendin na 45 min zonder deken ook nog nat op stal?

Equine72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 14:10

Marcella,
Tnkx voor de tip. Ik weet dat mijn tinker niet te dik is, ze is zelfs aan de flanken nog wat ingevallen. Dus daar kan het niet aan liggen. Waarschijnlijk komt het omdat ze een koudbloed is.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:13

Ik vind het echt ontzettend raar dat ze het niet koud heeft onder zo'n dun dekentje.. heel vaag!

mijn tinker staat met een 200 gram op nu die geschoren is :+ hij zweet wel altijd nog even na
Laatst bijgewerkt door Charissa_N op 19-11-10 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:15

Flanken ingevallen kan ook een bepaalde reden zijn. Heeft die van mij vroeger ook gehad op oude stal en uiteindelijk bleek het te komen door te weinig ruwvoer dat gevoert werd. Ben toen luzerne bij gaan voeren en toen was het een heel stuk over.

Sta nu bij een andere stal waar ook super voordroog gevoerd word en alle problemen die ik had zijn allemaal weg.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:16

chaatje16 schreef:
Ik vind het echt ontzettend raar dat ze het niet koud heeft onder zo'n dun dekentje.. heel vaag!

In principe als het paard voldoende ruwvoer krijg maak de dikte van de deken niet zoveel uit.