Modderbenen afspuiten met deze kou??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Modderbenen afspuiten met deze kou??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 22:24

Mijn pony staat overdag lekker op t land en gaat eind van de middag weer in zn (uitloop)stalletje. Alleen t stuk naar t land toe en bij t hek is vreselijk modderig met als gevolg dat poownlief met vreselijke modderbenen van t land af komt. Hij speelt en rent overdag natuurlijk ook behoorlijk dus das ook fijn voor de modderverspreiding (zit vaak zelfs serieus op zn voorhoofd.. :+ )

Nou deed ik de laatste tijd ff fspuiten als ie uit t land kwam, vind die prut op de beentjes toch geen prettige gedachte... Maar nu de temperaturen weer behoorlijk dalen ga ik me toch afvragen of t wel verstandig is. Koud water op de benen wordt met deze temperaturen helemáál koud.

Nou vraag ik me dus af; met modderbenen laten staan of met een temperatuur van +/- 6 graden en een buitenstal met uitloop toch beter afspuiten? Ik haal ze meestal zelf binnen dus ik kan t er niet afborstelen aangezien de modder dan nog 'vers' is.. En vind die modder in de kootholte toch niet ideaal..

Thnx voor t advies iig :)

jentel

Re: Modderbenen afspuiten met deze kou??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:28

ikspuit het er niet af.. droogt wel op, dan kan je het eraf borstelen!

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:29

Ik heb laatst de benen ook afgespoten om dezelfde reden. Ik doe het niet iedere dag, maar zo af en toe is het volgens mij niet erg. Misschien met een vochtige handdoek eraf halen?

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:30

ik denk dat als je het snel doet, met een handdoek droogmaken en daarna ermee aan het werk gaat de benen zo weer warm zijn en het dus niet zo erg is. Ik zou alleen geen warm water pakken of shampoo omdat je daar de vetlaag van de huid verwijderd. Als ze met de benen in de blubber staan is het ook koud en nat. Ik zou wel uitkijken dat ze niet te lang in de nattigheid staan.
Aan de andere kant zou ik dit niet iedere dag doen omdat het eigenlijk weinig zin heeft behalve dat het er mooier uitziet. Gewoon een keertje in de week om te kijken of er geen wondjes ofzo zijn.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:31

hee amy,

leuk he die modder.. en dan komt die slotenschoonmaker ook nog even langs met z'n kraan :+

Mijn paarden spuit ik wel gewoon af. En als het echt koud is maak ik de benen droog met een handdoek. Lijkt me namelijk ook niet heel fijn om met modderbenen op stal te staan :)

Alleen als het meevalt (als het niet of weinig geregend hebt) spuit ik ze eigenlijk niet af want dan zijn vaak alleen de hoefjes vies

zodiacje

Als het droog is borstel ik het eraf en anders laat ik het zitten.

Elin_

Ik lees even mee
Heb ook last van lichte modder (niet in weiland zelf ,maar langs het paadje om naar de stallen toe te lopen (niet lang pad maar alsnog 2 modderplekken)
en k moet dan altijd haar beenbescherming opdoen terwijl het zo spmerig is ...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 22:33

Aan het werk gaan is niet echt een optie, poown is pas 1,5 :) We doen vaak een beetje spelenderwijs vd-en of een wandelingetje en een enkele keer oefenen voor de show, maar echt werken dat de benen warm worden gaat dus niet :)

Maar t kan dus geen kwaad ivm mok oid? Hij staat overigens gewoon op een droog landje, alleen t pad ernaar toe en t stuk bij t hek zijn modderig én met druk spelen spat er natuurlijk vanzelf een hoop modder op. Maar hij staat niet in de modder zeg maar :) Punt is alleen dus dat de modder op geen enkele manier te vermijden is..

Roosz; hahaha idd, pad was net een klein beetje begaanbaar toen die slotenschoonmaker kwam :+

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:35

Anders spuit je toch de benen af en droogt ze daarna weer af? In ieder geval de kootholtes? :P

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:36

ik heb altijd de benen afgespoten ook in de winter :)
nooit last gehad van mok....

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:36

het kan geen kwaad als er wat blub op de benen zit een paard moet wel aantal uren droog kunnen staan maar dat kan die van jou dus wel.
het afspuiten dee ik ook wel eens maar als het dan opgedroogd is zat het zand er nog aan. als ik niet meteen ga rijden/wedstrijd en zn beenbeschermers om moet doen laat ik gewoon de blub opdrogen en anders was ik zn benen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 22:37

Afdrogen is idd sowieso een idee, wist alleen niet of t dan niet evengoed te koud zou zijn :) Vind die modderbenen gewoon geen fijne gedachte.. Idd ook ivm wondjes, t is toch een jonge hengst die graag met zn weidemaatjes stoeit dus heeft met enige regelmaat oppervlakkige wondjes :)

Maar dan ga ik idd gewoon door met afspuiten en dan daarna afdrogen :)

Thnx allemaal voor de reacties! :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:42

Water te koud?? En de modder is warm zeker.. :+
Laatst bijgewerkt door Casarell op 18-11-10 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:42

ik laat het gewoon zitten. Na het werk is het opgedroogt en dan borstel ik het eraf. Ik doe er uiteraard geen beenbescherming overheen ;) En modder op de benen is niet schadelijk hoor.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:43

De modder is ook koud idd.
Morgen ga ik de benen van Jimmy ook afspuiten omdat ik de lokken bij moet knippen. Daarna goed afdrogen en ik ben niet bang voor problemen hoor. Normaal laat ik het erop zitten. Ze staan 's nachts op stal dus droogt het wel op.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:43

Modder droogt op tegen de huid van de lichaamswarmte en kan, zolang hij er niet in blijft staan geen kwaad, dus waarom niet gewoon laten zitten?

Je KUNT het wel gewoon wassen. Daarna gewoon de kootholtes drogen met een handdoek en eventueel nog talkpoeder. Dan weet je zeker dat ze niet meer vochtig zijn en verklein je de kans op mok.
Koude speelt geen rol. De onderste delen van de benen zijn botten, banden en pezen, en die kunnen goed tegen de kou. Daar zijn ze op ingesteld en we gebruiken bv juist koeling om beschadigingen eraan te genezen. Hitte is veel erger. Reden waarom bandages en beenbescherming waar de benen warm onder worden, kwalijk zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:45

Mijn pony staat 24/7 buiten en heeft dus nu ook regelmatig flink modder aan de benen. Hij heeft wel een droge schuilstal.
Maar het heeft weinig zin om de modder eraf te halen, als ik hem terugzet, komt de modder meteen weer terug.
Het droogt vanzelf en dan borstel ik het eraf. En dan neemt het ook al het vuil mee, resultaat: supermooi witte benen! En ook nog heel zacht.

Alleen gebruik ik geen peesbeschermers als hij van die modderbenen heeft, ivm schuren.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 22:46

Echt wassen doe ik overigens nooit hoor (alleen voor de keuring maar das tot nu toe 1x geweest en volgende is in april), alleen even de straal erop dat de modder eraf spoelt. Voor poown ook handig, die had erg veel moeite met voeten wassen maar door t regelmatig doen gaat dat nu al heel goed :)

Afborstelen als t droog is lukt eigenlijk nooit, tegen de tijd dat t opgedroogd is ben ik vaak al lang en breed thuis :P

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:48

Ik spuit mijn paarden in de winter gewoon altijd af. (de benen dan hé) Heb nog nooit iets raars aan ze gemerkt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:49

Toen het dagen achtereen regende, borstelde ik het er dus ook pas af nadat het weer eens een keer droog was.
Veel zal er 's nachts op stal ook gewoon van afvallen als je het laat zitten.

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:50

Elin_ schreef:
Ik lees even mee
Heb ook last van lichte modder (niet in weiland zelf ,maar langs het paadje om naar de stallen toe te lopen (niet lang pad maar alsnog 2 modderplekken)
en k moet dan altijd haar beenbescherming opdoen terwijl het zo spmerig is ...

Ik zou nooit bescherming om vieze benen doen. Kan verwondingen geven.

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:51

Mijn paardje is nu ook egt een moddermonster! Als het er egt afdruipt dan spoel ik het af en ga daarna rijden of wandelen zodat het weer warm wordt. Als het wel mee valt laat ik het opdrogen en borstel het er daarna un keer af. Afspoelen kan egt geen kwaad zolang je ze niet zijk nat weg zet:) succes met je kleintje!!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:56

Op mijn nieuwe pensionstal hebben we het genot van een afspuitplaats met koud en warm water. Ik spuit de benen niet zo vaak af, alleen als ze echt vol zand zitten (van de rijbak), maar dan gebruik ik wel lauw water. En als het niet te koud is doe ik het even snel met koud water. Ik zou het afdrogen als je toch vaak de benen afspoelt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 22:59

Wij hebben idd ook een spuit met warm water, maar is altijd zo'n gedoe. kan m daar niet vastzetten dus moet erop vertrouwen dat mn pony dan nét in zo'n goede bui is dat ie blijft staan terwijl ik dat ''hokje'' inloop om de kraan aan te zetten :+

hartjeulja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:00

ik spuit ze meestal wel even gauw af =)