Hoe belonen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Indiana79

Hoe belonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 18:01

Onze 2 oudste paarden beloon ik altijd veel met voedsel, volgens de clickermethode. Bijv. als ze iets heel goed hebben gedaan of wanneer ik ze iets nieuws aanleer. Dan gaat prima bij hun. Ze worden er niet vervelend van of dat ze mijn jas gaan nazoeken, want ze weten dat pas wat krijgen als ze er wat voor gedaan hebben en goed gereageerd hebben op mijn commando en pas nadat ik een bepaald woord heb gezegd (ipv op de clicker te drukken). Nu wou ik ons jongste paard ook op deze manier gaan trainen, alleen was hij erg happerig en soms vrij onrustig aan de hand. Ik wist niet zeker of dit door de voerbeloningen kwam of dat dit zijn normale gedrag was, wat hij ook vertoont zou hebben zonder voerbeloningen zeg maar. Voor de zekerheid ben ik toen toch maar de voerbeloningen af gaan bouwen en ik heb een keer een les met hem genomen en die vrouw zij dat ik strenger tegen hem moest zijn, zodat hij mij meer als leider zou gaan zien ipv als speelmaatje. Dit hielp aardig goed, na verloop van tijd werd het happen minder. Nu wilde ik weer wat nieuwe dingen gaan oefenen/aanleren in de bak en had bedacht om dan die nieuwe oefeningen als laatste te doen en na deze oefeningen wel een voedselbeloning te geven. Het voordeel van op deze manier trainen is dat hij echt heel snel de oefeningen aanleert, hij snapt heel snel wat ik bedoel en vindt het ook leuk om de oefeningen te doen vanwege de voedselbeloning aan het einde, hij is meteen veel gemotiveerder. Ik beloonde hem bijv. als hij in draf aan de longe netjes zijn hoofd laat zakken en hij loopt nu dus al heel netjes in een voorwaarts-neerwaartshouding aan de longe. Nadeel is dat hij nu weer begint met het happen, hij bijt niet door, maar pakt steeds mijn mouw vast en sabbelt op het touwtje en wordt ook onrustiger, hij wordt een soort van overenthousiast bij de gedachte aan voer.
Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken wat ik nu het beste kan doen.

zodiacje

Re: Hoe belonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:08

toch niet meer belonen met voer.
Rust zou de echte beloning moeten zijn. In het rijden gebruik je dat ook (als het goed is). Als hij doet wat jij wilt ontspan je dus in je eigen lichaamshouding, vraag je even niets van hem en kan je verbaal belonen door te zeggen dat ie braaf is.
Ik snap dat het misschien minder motiverend is dan voer maar het zou in principe beloning genoeg moeten zijn.

Succes ermee!

sommodore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:20

Ik vraag me af hoe jij je paard een snoepje kan geven als hij aan de longeerlijn draaft? Hij staat dan toch stil als hij een snoepje krijgt. Belonen met je stem kan ook heel goed, maar dan alleen als hij echt iets goed doet. Dus niet als hij iets doet wat hij al kan, maar alleen bij moeilijkere of nieuwe opdrachten. het moet wel speciaal blijven.
Wanneer je dan beloont hangt dus af van de africhtingsgraad. Een paard wat net onder het zadel is, is BRAAF bij netjes aandraven. Een paard wat verder is, is BRAAF als hij een pasje wijkt voor het been. Etc, etc...(zelf hou ik er helemaal niet van om uit de hand te voeren, eten in zijn voerbak en verder niet)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:49

Persoonlijk beloon ik nooit met voer, behalve na het rijden met een schep brokken.
Maar tijdens het rijden beloon ik hem met mijn stem en met mijn hand. Aangezien mijn paard vaak te veel hangt op mijn binnenhand, beloon ik hem dan altijd met mijn binnenhand. Als hij goed is aangesprongen naar de galop (vanuit stap), aai ik even met mijn binnenhand over zijn schoft. Dan weet hij dat het goed is, en je kunt meteen verder. Daarnaast is het een goede oefening om je paard op je buitenhand te rijden.
En mijn standaard "Goed zo" of "Goed gedaan" werkt goed bij mijn paard. Je kunt zien dat hij er op reageert en de keer erna dat je dat probeert in dezelfde les pakt hij het ongeveer hetzelfde op.
Daarnaast zijn beide manier heel goed in de wedstrijd te gebruiken, zonder dat je het paard stilzet, of hij uit zichzelf stil gaat staan voor een beloning. Natuurlijk niet te hard roepen en te veel aaien in de wedstrijd, maar een zachte goed zo of een aai over zijn schoft valt geen een jury op!

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 19:54

sommodore schreef:
Ik vraag me af hoe jij je paard een snoepje kan geven als hij aan de longeerlijn draaft? Hij staat dan toch stil als hij een snoepje krijgt. niet)

Ja, dan moet hij dus even stoppen, zodat ik het snoepje kan geven. En daarna draaft hij dan weer verder. Zo zeg maar.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:58

Ran schreef:
sommodore schreef:
Ik vraag me af hoe jij je paard een snoepje kan geven als hij aan de longeerlijn draaft? Hij staat dan toch stil als hij een snoepje krijgt. niet)

Ja, dan moet hij dus even stoppen, zodat ik het snoepje kan geven. En daarna draaft hij dan weer verder. Zo zeg maar.

oei, en dan loopt ie net mooi ontspannen over zijn lichaam en dan laat jij hem pauzeren tussendoor.
persoonlijk zou ik dat nooit doen. Gewoon met de stem en rust belonen zou toch echt voldoende moeten zijn.

lavinak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:08

Op deze manier onderbreek je wel de training elke keer, het kan dat hij daar ook onrustig van wordt. Met ontspanning als beloning bereik je daarintegen juist meer rust.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 20:16

oei, en dan loopt ie net mooi ontspannen over zijn lichaam en dan laat jij hem pauzeren tussendoor.
persoonlijk zou ik dat nooit doen. Gewoon met de stem en rust belonen zou toch echt voldoende moeten zijn.[/quote]

Oke, dus jullie raden mij eigenlijk af om nog langer met voer te belonen. En jullie gebruiken dus alleen stem, een aai en rust als beloning begrijp ik. Hebben jullie ook het idee dat je paard dit ook echt als beloning ervaart? Ik heb het idee dat mijn paard dan minder gemotiveerd zal raken en minder snel dingen leert wanneer ik de voedselbeloningen weglaat. Maar misschien is dat meer mijn eigen idee.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:27

ik kan zelf de vergelijking niet trekken. Mijn paard is van zichzelf al heel erg "mondig". Hij zit graag aan je met zijn mond en ik zit daar niet op te wachten.
Ook die ik geen kunstjes maar wel grondwerk.
Als hij heeft gedaan wat ik wil ga ik rustig staan, laat mijn schouders wat hangen en zet soms zelfs een been op rust (knik door mn knie).
Dat is de rust. Is het een nieuw kunstje dan beloon ik ook met mijn stem en aai m even over zijn hals.
Misschien zou ie nog scherper reageren op voer maar ik wil niet dat mijn paard mij af gaat zoeken voor snoepjes en dat zou die van mij dus wel gaan doen.

Tijdens longeren zou je m net als rijden dus doorvragen (ik longeer zowiezo altijd met twee longes). Als ie dan loopt waar je m hebben wilt ontspan je en zeg je dat ie braaf is.
Ik zou er nooit voor kiezen om de training er helemaal voor te onderbreken.
met kunstjes aanleren is het dan nog een ander verhaal maar om het longeren er nu echt voor te onderbreken vindt ik wel heel ver gaan en dus ook erg zonde van waar je naartoe traint (goed lopen door heel zijn lijf).

sommodore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:42

Zelf beloon ik alleen met stem tijdens het longeren, als ik erop zit ook met een kriebel in de hals. Als hij een nieuwe oefening goed uitvoert of echt een supermooie overgang maakt beloon ik hem met mijn stem. Ik heb het gevoel dat hij dan ook trots op zichzelf is. Als ik hem elk rondje zou vertellen dat hij het beste paard van de wereld is denk ik niet dat het enig nut heeft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:06

sommodore schreef:
Zelf beloon ik alleen met stem tijdens het longeren, als ik erop zit ook met een kriebel in de hals. Als hij een nieuwe oefening goed uitvoert of echt een supermooie overgang maakt beloon ik hem met mijn stem. Ik heb het gevoel dat hij dan ook trots op zichzelf is. Als ik hem elk rondje zou vertellen dat hij het beste paard van de wereld is denk ik niet dat het enig nut heeft.

Tijdens longeren, lange lijnenwerk en los werken is stembeloning inderdaad veel handiger als trainingsmethode. Heel veel paarden zijn daar heel gevoelig op, prijs ze de hemel in als ze het goed doen en doe dat niet met alleen een woordje "braaf", maar met heel je systeem "oh wat doe je dat fantaaaastisch".
Voerbeloning kan best nuttig en zinvol zijn, maar niet altijd en zeker niet voor ieder paard. Zoek de juiste manier van belonen voor je jonge paard, dat hoeft niet dezelfde manier te zijn als voor je andere paarden.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 15:04

zodiacje schreef:
ik kan zelf de vergelijking niet trekken. Mijn paard is van zichzelf al heel erg "mondig". Hij zit graag aan je met zijn mond en ik zit daar niet op te wachten.
Ook die ik geen kunstjes maar wel grondwerk.
Als hij heeft gedaan wat ik wil ga ik rustig staan, laat mijn schouders wat hangen en zet soms zelfs een been op rust (knik door mn knie).
Dat is de rust. Is het een nieuw kunstje dan beloon ik ook met mijn stem en aai m even over zijn hals.
Misschien zou ie nog scherper reageren op voer maar ik wil niet dat mijn paard mij af gaat zoeken voor snoepjes en dat zou die van mij dus wel gaan doen.

Tijdens longeren zou je m net als rijden dus doorvragen (ik longeer zowiezo altijd met twee longes). Als ie dan loopt waar je m hebben wilt ontspan je en zeg je dat ie braaf is.
Ik zou er nooit voor kiezen om de training er helemaal voor te onderbreken.
met kunstjes aanleren is het dan nog een ander verhaal maar om het longeren er nu echt voor te onderbreken vindt ik wel heel ver gaan en dus ook erg zonde van waar je naartoe traint (goed lopen door heel zijn lijf).

Nee, kunstjes oefenen doe ik ook niet met hem, gewoon voorbereidende training voor straks als ik op hem ga rijden, dus longeren, grondwerk en wandelen buiten. Longeren doe ik i.d.d. ook altijd met dubbele lijnen. Bedankt voor jullie tips tot nu toe, idd zijn er meer manieren om je paard te kunnen belonen en fijn te horen dat jullie paarden daar iig goed op reageren, dat geeft mij wat meer zekerheid dat dit bij mijn paard ook goed zal werken. Ik denk dat hij idd minder geschikt is voor voerbeloningen, hij heeft van nature al de neiging om overal aan te knabbelen, dus ik denk dat ik dit gedrag per ongeluk versterkt heb door uit de hand te voeren. Maar ik ga het wel zo proberen zoals jullie het doen, met rust geven/ontspannen, met stem belonen en/of over de hals aaien om te belonen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:41

Succes daarmee!!
Laat je weten hoe dat gaat?

pandora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:25

Met de stem belonen werkt prima.
Mijn welsh staat voor de wagen en dan kun je niet anders belonen als met de stem.
Met longeren heb ik geen zweep nodig. Doe alles op mijn stem!!
Wel ff oefenen ;) Succes

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:30

hoi het touw pakken en het sabbelen op je mauw zijn de eerste tekenen van bijten als hij de kans krijgt dat door te zetten. de reden dat pony's op een kinderboerderij vaak vals worden komt vaak door de vele hapjes die ze van iedereen krijgen. en las ze die dan niet krijgen kunnen ze doormiddel van bijten om een hapje bedelen . du sstop met voeren voor de komende tijd en gebruik het alleen na het werk, hij moet het voor jou doen niet voor de hapjes.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 13:09

zodiacje schreef:
Succes daarmee!!
Laat je weten hoe dat gaat?

Bedankt, en zal nog laten weten hoe het is gegaan. Ben zelf ook benieuwd hoe het zal gaan.

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:16

Als je echt met snoepbeloning wil werken, dan is het beter het snoepje niet uit de hand te geven, maar in zijn emmer/voederbak te gooien. Heb er hier ook eentje die super veel geleerd heeft met snoepbeloning, maar een paar (oa mijn hengst) die ik zelden of nooit uit de hand zal voederen, ze worden er te dominant en opdringerig van.

Principe is idd zoals al gezegd werd: als je iets vraagt van een paard, doe je dit door druk te zetten. De beloning is dan het weglaten van de druk. Die druk kan heel subtiel zijn: ik heb hier een merrie die aan de longe al overgangen maakt als ik me iets groter of kleiner maak.

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:19

ik beloon hem meestal met mijn stem'
goedzo, braaf zegmaar