Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ran schreef:sommodore schreef:Ik vraag me af hoe jij je paard een snoepje kan geven als hij aan de longeerlijn draaft? Hij staat dan toch stil als hij een snoepje krijgt. niet)
Ja, dan moet hij dus even stoppen, zodat ik het snoepje kan geven. En daarna draaft hij dan weer verder. Zo zeg maar.
sommodore schreef:Zelf beloon ik alleen met stem tijdens het longeren, als ik erop zit ook met een kriebel in de hals. Als hij een nieuwe oefening goed uitvoert of echt een supermooie overgang maakt beloon ik hem met mijn stem. Ik heb het gevoel dat hij dan ook trots op zichzelf is. Als ik hem elk rondje zou vertellen dat hij het beste paard van de wereld is denk ik niet dat het enig nut heeft.
zodiacje schreef:ik kan zelf de vergelijking niet trekken. Mijn paard is van zichzelf al heel erg "mondig". Hij zit graag aan je met zijn mond en ik zit daar niet op te wachten.
Ook die ik geen kunstjes maar wel grondwerk.
Als hij heeft gedaan wat ik wil ga ik rustig staan, laat mijn schouders wat hangen en zet soms zelfs een been op rust (knik door mn knie).
Dat is de rust. Is het een nieuw kunstje dan beloon ik ook met mijn stem en aai m even over zijn hals.
Misschien zou ie nog scherper reageren op voer maar ik wil niet dat mijn paard mij af gaat zoeken voor snoepjes en dat zou die van mij dus wel gaan doen.
Tijdens longeren zou je m net als rijden dus doorvragen (ik longeer zowiezo altijd met twee longes). Als ie dan loopt waar je m hebben wilt ontspan je en zeg je dat ie braaf is.
Ik zou er nooit voor kiezen om de training er helemaal voor te onderbreken.
met kunstjes aanleren is het dan nog een ander verhaal maar om het longeren er nu echt voor te onderbreken vindt ik wel heel ver gaan en dus ook erg zonde van waar je naartoe traint (goed lopen door heel zijn lijf).