en dan heb je een nieuwe shet en dan....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kryptonite

en dan heb je een nieuwe shet en dan....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 17:26

en dan heb je een nieuwe shet en dan :
voedselnijt ~dusbijten
halster omdoen ~bijten
stal doen ~bijten
borstelen ~bijten
wandelen ~bijten

ik weet even geen raad meer.. al vaak klappen op de neus gegeven
maar het helpt niet, voor de gene die zeggen: muilkorf
dat doe ik niet ;)
weten jullie dé oplossing?

Anoniem

Re: en dan heb je een nieuwe shet en dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:28

Opvoeden! ;)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:29

Oke ik zal nu wel HEEEL bokt overme heen krijgen maar goed....

Bij mij is opzettelijk bijten en dan niet bij voeren want dat vind ik iets andes...\

Maar als ik bij hem loop en hij bijt dan krijg meneer wel zo een mega schop tegen zijn billen lees wel echt zijn billen niet buik nek of benen!

en daarna bijt ik hem hard terug in zijn oor punt is het zo afgelopen

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:32

Als je hem net hebt, opvoeden en even streng zijn. Geef het diertje ook een beetje rust als hij nieuw is..

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:35

japielover schreef:
Oke ik zal nu wel HEEEL bokt overme heen krijgen maar goed....

Bij mij is opzettelijk bijten en dan niet bij voeren want dat vind ik iets andes...\

Maar als ik bij hem loop en hij bijt dan krijg meneer wel zo een mega schop tegen zijn billen lees wel echt zijn billen niet buik nek of benen!

en daarna bijt ik hem hard terug in zijn oor punt is het zo afgelopen

Een ander paard/pony doet precies het zelfde in een kudde als het dier zich niet gedraagt.
Behalve het oor bijten dan.
Maar zo kent het zijn plek in de groep wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:36

Waarom koop je zo'n pony als je hem niet kan opvoeden?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:39

Inderdaad, opvoeden, consequent zijn maar wel eerlijk blijven. vraag geen dingen van hem die hij niet snapt en begin heel rustig. Vergeet niet dat het paardje ook nog heel erg aan jou moet wennen en dan hij zijn grenzen zal gaan opzoeken.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:41

mistery schreef:
Inderdaad, opvoeden, consequent zijn maar wel eerlijk blijven. vraag geen dingen van hem die hij niet snapt en begin heel rustig. Vergeet niet dat het paardje ook nog heel erg aan jou moet wennen en dan hij zijn grenzen zal gaan opzoeken.

helemaal mee eens, samen moeten jullie een soort van nieuwe 'gedrags code' aanleren.
want blijkbaar weet je paardje nog niet hoe het hoort! Doet hij het ook bij andere mensen of alleen bij jou?
en deed hij het ook bij de vorige eigenaar?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:42

Anoniem schreef:
Waarom koop je zo'n pony als je hem niet kan opvoeden?

Dat dacht ik dus ook, is er bij de koop niets opgevallen...

jannetta1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:48

gewoon goed opvoeden met veel geduld shetties blijven nou eenmaal
str*nd eigenwijs ;)

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:50

wij hebben 3 jaar geleden ook een Welshje gekocht, was eerste weken een schat, maar daarna ging hij dreigen, bijten, trappen, alles.
eerst hebben wij ook de 'harde aanpak' geprobeerd, maar hier werd het alleen maar erger door. Hij stond al die tijd met een andere pony, waar ik op reed, hij kwam er bij zodat deze pony niet zo eenzaam was. toen de pony om omstandig heden een half jaartje weg was, bleef hij bij ons thuis staan. toen hebben we hem veel aandacht gegeven, en het ging steeds beter. toen hij nog samen met de andere pony stond, kreeg hij gewoon aandacht tekort, dat was het probleem. dan komt hij de aandacht op eisen op zn eigen manier :+
Zijn karakter is ook gewoon dat hij zo happerig is, maar hij bijt nu soms nog in de lucht. hij neemt ook alles wat los en vast zit in zn mond, hij zit altijd aan mn jas, en als ik met m speel gaat hij ook 'happen' naar mn vingens, ik plaag m dan ook door met zn lipje te wiebelen enzo, alleen als hij echt zn kont naar me keert, schop ik er tegenaan, dat is volkomen normaal gedrag voor een paard, dus dan heeft hij ook snel door dat hij even niet moet komen zeuren. verder zal het nooit een bijtloze pony worden, en straffen heeft geen zin, hij word er alleen valser van. Nu hebben we hartstikke lol samen, terwijl ik een tijd terug had gezegd, we verkopen m.

het moraal van het verhaal is dus dat je misschien niet alleen dit soort dingen oplost met 'geweld', maar vaak ook met liefde en aandacht.
Laatst bijgewerkt door bamsie op 18-11-10 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:53

salome_maybe schreef:
wij hebben 3 jaar geleden ook een Welshje gekocht, was eerste weken een schat, maar daarna ging hij dreigen, bijten, trappen, alles.
eerst hebben wij ook de 'harde aanpak' geprobeerd, maar hier werd het alleen maar erger door. Hij stond al die tijd met een andere pony, waar ik op reed, hij kwam er bij zodat deze pony niet zo eenzaam was. toen de pony om omstandig heden een half jaartje weg was, bleef hij bij ons thuis staan. toen hebben we hem veel aandacht gegeven, en het ging steeds beter. toen hij nog samen met de andere pony stond, kreeg hij gewoon aandacht tekort, dat was het probleem. dan komt hij de aandacht op eisen op zn eigen manier :+
Zijn karakter is ook gewoon dat hij zo happerig is, maar hij bijt nu soms nog in de lucht. alleen als hij echt zn kont naar me keert, schop ik er tegenaan, dat is volkomen normaal gedrag voor een paard, dus dan heeft hij ook snel door dat hij even niet moet komen zeuren. verder zal het nooit een bijtloze pony worden, en straffen heeft geen zin, hij word er alleen valser van. Nu hebben we hartstikke lol samen, terwijl ik een tijd terug had gezegd, we verkopen m.

het moraal van het verhaal is dus dat je misschien niet alleen dit soort dingen oplost met 'geweld', maar vaak ook met liefde en aandacht.

Ik herken dit verhaal.
Had precies zon shet ook met zn kont naar je toe terwijl er de eerste maand niks aan de hand was.
Heel consequent geweest en het heeft wel geholpen.
Nu is tie braver dan ooit. :)

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:54

Hoe oud is ie?
Zijn zijn tanden na gekeken? Misschien een rare vergelijking, maar een baby die pijn krijgt door doorkomende tandjes gaat ook bijten..
Misschien wisselen? Haken? Ik gok maar wat, maar als ie niet 'opgevoed' wil worden, probeert ie misschien iets te vertellen..

marjoleinx15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:19

Voelt de shet zich niet eenzaam?
Trap tegen zijn kont aan helpt opzich wel zo worden ze ook door andere pony's gestraft.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:06

marjoleinx15 schreef:
Trap tegen zijn kont aan helpt opzich wel zo worden ze ook door andere pony's gestraft.

Wel uitkijken dat je er geen terug krijgt! sommige shetten kunnen er wat van :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:44

Kaaaren schreef:
marjoleinx15 schreef:

Wel uitkijken dat je er geen terug krijgt! sommige shetten kunnen er wat van :+

Nou dat moet geen enkel paard bij mij proberen hoor. Als je zo denkt dan wordt het natuurlijk niets.
Gewoon even duidelijk zijn wat je verwacht beter 1x hard dan 100 x minder hard en aan blijven prullen.
Tot hier en niet verder, dat is vandaag zo morgen zo en volgend jaar nog zo, duidelijk en consequent telkens hetzelfde.
Dusja opvoeden is het sleutelwoord.
Heeft trouwens helemaal niets mee te maken dat het een shet is dat is gewoon omdat de meeste shetten niet goed genoeg opgevoed worden ze zijn super schattig en klein en zijn gezelschap en dan schiet de opvoeding er te vaak bij in. Dat is het en niet zozeer dat een shet eigewijs is.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:59

niet meer snoepjes oid uit de hand voeren!

En wat ook vaak heel erg helpt, is voedsel-weigeren aanleren!
Je kunt alles precies lezen in het boek; 'Vrijheidsdressuur, van Apporteren tot zitten'
echt een héél leuk & goed boek
werkt met de clickertraining. Met clickertraining leer je ze ook dat; zonder click geen voedsel.

Er staat ook in hoe je 'goed' moet corrigeren (passieve en actieve correcties)

succes!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 00:07

Citaat:
Nou dat moet geen enkel paard bij mij proberen hoor. Als je zo denkt dan wordt het natuurlijk niets.
Gewoon even duidelijk zijn wat je verwacht beter 1x hard dan 100 x minder hard en aan blijven prullen.
Tot hier en niet verder, dat is vandaag zo morgen zo en volgend jaar nog zo, duidelijk en consequent telkens hetzelfde.
Heeft trouwens helemaal niets mee te maken dat het een shet is dat is gewoon omdat de meeste shetten niet goed genoeg opgevoed worden ze zijn super schattig en klein en zijn gezelschap en dan schiet de opvoeding er te vaak bij in. Dat is het en niet zozeer dat een shet eigewijs is.

Bij mij hoeven ze dat ook niet te proberen hoor.. ik werk er meteen mee af,
maar TS is 13 en dan heb je toch een minder natuurlijk overwicht als een volwassenen.
Altijd blijven oppassen dus!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 00:11

Kaaaren schreef:
Citaat:

Bij mij hoeven ze dat ook niet te proberen hoor.. ik werk er meteen mee af,
maar TS is 13 en dan heb je toch een minder natuurlijk overwicht als een volwassenen.
Altijd blijven oppassen dus!

Dat is zo maar als dan zal ze iemand moeten inschakelen die ouder is als ze dat zelf niet kan/durft anders kom je volgens mij niet ver.
Daarbij is 13 jaar toch al best een leeftijd dat je stevig in je schoenen kunt staan zeker als je al wat jaartjes ervaring hebt in paarden.
Maar goed dat ligt misschien aan mij.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:23

Wat dacht je van je pony opvoeden? Bijt 'ie je? Prima, maar dan kan hij een schop verwachten waar je U tegen zegt.

Zoals jij zegt 'klappen op de neus' haalt niets uit, worden ze alleen maar kopschuw van. En een muilkorf neemt de oorzaak niet weg, wel het gevolg. Dus als ik jou was zou ik maar eens gaan werken aan de oorzaak van het bijten, rangorde dus. JIJ bent de baas, die rottige shet niet ;)

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:29

Zo als ik eerder melden, misschien de tanden nakijken?

Of hij is ontzettend koppig, of hij wil je wat vertellen en ik denk dat ie misschien last heeft van zijn tanden.
Eet hij wel goed?

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:35

is ehet een hengstje? Castreren heeft voor de mijne wonderen gedaan!! Ik blij en hij veel relaxter dus eigenlijk iedereen blij...

kryptonite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 16:47

bedankt:);) mensen

pandora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:16

is het een hengstje?

pandora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:18

mijn hengstje kreeg ook een tik, maar dan met de elleboog.
Dan worden ze niet kopschuw. Nu hoef ik alleen nog maar 1 vinger op te steken en hij weet het.