Scheren en dekens vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_manuela_

Scheren en dekens vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 22:58

Ja helaas alweer een topic over scheren. S'zomers heeft mijn paard een heerlijk dun velletje maar in de winter wordt het echt een megabeer. Zijn haren zijn in zijn hals zelfs zo lang dat ze krullen en dat voor een kwpn'er. Gister was mijn paard met die kou na een half uur les hartstikke bezweet. We hebben wel intensief gereden maar hebben hooguit 10 voltes gegalopeerd. Met name de hals, de flanken en de billen worden nat. Alleen zijn zijn haren zo lang dat dat amper droogt. Zo heb ik hem gister bijna 45 minuten nog laten stappen en hem uiteindelijk maar nog 20 minuten onder het solarium gezet.
Hij staat nu onder een 0 grams regendeken met fleecevoering. Hij heeft het vrij warm onder die deken en met 10 graden overdag stond hij zelfs onder de deken een beetje te zweten. Ik denk eigenlijk dat ik geen andere keuze heb dan scheren. Maar dan heb ik nog de volgende vragen:
-Welk model kan ik het beste scheren (volledig of gedeeltelijk)?
-Hoeveel grams deken moet ik daarna op leggen? Ik heb een 220 en een 330 grams staldeken.
-Wat voor deken heb ik nodig voor het in en uit stappen?

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:56

1. jij weet zelf het beste waar je paard het meeste zweet en aan de hand daarvan zou je hier een model uit kunnen kiezen.
je zou nummer 8 kunnen doen, dan kan hij al een stuk van zijn warmte kwijt.
2. hij zou als je hem gedeeltelijk scheert de deken die je nu hebt gewoon op kunnen houden. en als je er voor kiest om helemaal te scheren zou ik de 220 grams er bij doen.
vooral als je aangeeft dat hij nu afentoe er al onder zweet.
en als je merkt dat hij het koud heeft gooi je de 330 grams erop. (die kun je ook bewaren tot het echt gaat vriezen)
3. bij helemaal scheren zou ik een uitrijdeken doen.
als je hem gedeeltelijk scheert niks.
Afbeelding