Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Dona85 schreef:Ik had dit met mijn ruin ook destijds,
ik zou een proberen (als je de mogelijkheid hebt!) om hooi te gaan voeren ipv kuilgras.
In kuil zit veel suiker, en hierdoor worden ze soms ook een beetje 'gek in de kop'van kleine dingen.
DIe van mij had dat toen ook en op hooi deed ie het echt beter.
Baat het niet....
mee eens , niet aan gedacht ook.
Als ze schrikt niet klemmen en trekken maar net wat ruimte geven en rustig met een ophouding terug rijden. Voel je dat ze op spant dan naar stap, er rustig voorbij stappen en vlak na het enge terug wegrijden in de gang die je er voor deed. Vaak schrikken ze minder in stap en op die manier ben je het dus voor. Ik heb de koningin van het schrikken, echt een zandkorrel is genoeg om haar over de zeik te laten gaan maar op die manier kan ik rust in haar brengen. Als ik merk dat ze gaat schrikken rij ik effe terug naar stap, er voorbij stappen en hop weer weg, en het volgende rondje hoeft het meestal al niet meer. 
Het is even oefenen met aanvoelen wanneer je ze terug moet nemen en wanneer niet maar eens je hem door hebt had ik echt op 2 weken tijd al een heel ander paard onder mijn kont. 
Gewoon rustig gaan zitten, opvangen, terug ontspanning op zoeken en verder rijden alsof er niets gebeurt is.
Ik weet dat een paard het niet "hoort" te doen maar je hebt er niets aan als jullie allebei zo opgefokt zijn als wat, dus als ze echt weg sprint en ze is gespannen gewoon gaan stappen, zodat jij zelf ook terug kan ontspannen, desnoods even weg blijven van het enge tot ze ontspannen is en dan terug langs dat punt stappen.
Rust is echt het sleutelwoord bij dit soort problemen.
kyraliam schreef:Jij geeft aan dat je zelf wat minder zeker op haar bent, en geloof me dat breng je op haar over!
probeer toch te ontspannen!!!
Ik was net zo na een hele zware bevalling van mijn tweeling.
Ik moest weer op mijn jonge paard en voelde me ze huiverig!!!!
Wat mij geholpen heeft, klinkt heel stom, maar zijn een paar oordopjes met mooie muziek!
Gewoon in mijn eigen rijbak, super muziek en je beestje. Ik ontspande en mijn paardje ook! Ze voelen alles!!!!! Ze zijn niet voor niks de meest intelligente wezens in het dierenrijk.