Tips gevraagd schrikkerig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roos62

Tips gevraagd schrikkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 15:44

Mijn merrie is de laatste tijd erg schrikkerig op de vreemdste momenten, van een vrachtwagen, boorgeluiden, wapperend plastic e.d. heeft ze niks, maar schrikt zich vervolgens half dood van een bewegend blad aan een boom (of iets anders dat ik niet zie).......ook bij het longeren en berijden kan ze erg schrikken en sprint dan ongecontroleerd weg. Ze is op zo'n moment bijna niet meer te houden.
Verder is ze erg braaf, voorheen dramde ze nog wel eens door, dat is nu bijna weg.
Na een grote blessure ben ik wat huiveriger geworden, vind het ook eng en weet dus niet zo goed wat ik hier mee aan moet.
Verdere info: ze is 5 1/2, krijgt 2x per dag kuil en 2x 1KG wortels, ze komt elke dag buiten en wordt 6x per week bereden of gelongeerd, krijgt na arbeid een halve schep muesli en af en toe een appel/wortel/banaan. Ze staat in een ruime stal dik in het stro waar ze ook wel wat van eet.
Wie heeft tips/ kan me helpen?

callum

Re: Tips gevraagd schrikkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:54

staat ze alleen maar op stal?? misschien wat meer buiten zetten? is ze hengstig? is er iets andersveranderd. misschien voelt ze dat jij onzeker bent? meer les nemen met rijden? grondwerk doen? verder zou ik het ook niet weten?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:36

shrikker training is goed voor ruiter en paard , zo krijgen jullie alle 2 meer vertrouwen in elkaar , die je misschien wat kwijt was. klinkt niet echt alsof hij echt bang is , maar een gebrek aan consentratie heeft soms , als hij echt bang zou zijn zou hij ook voor grotere dingen bang zijn.

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:04

Misschien zou het kunnen liggen aan dat jij je wat onzekerder voelt, wat zij dan weer aanvoelt.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:15

Ik had dit met mijn ruin ook destijds,
ik zou een proberen (als je de mogelijkheid hebt!) om hooi te gaan voeren ipv kuilgras.
In kuil zit veel suiker, en hierdoor worden ze soms ook een beetje 'gek in de kop'van kleine dingen.
DIe van mij had dat toen ook en op hooi deed ie het echt beter.
Baat het niet....

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:19

Dona85 schreef:
Ik had dit met mijn ruin ook destijds,
ik zou een proberen (als je de mogelijkheid hebt!) om hooi te gaan voeren ipv kuilgras.
In kuil zit veel suiker, en hierdoor worden ze soms ook een beetje 'gek in de kop'van kleine dingen.
DIe van mij had dat toen ook en op hooi deed ie het echt beter.
Baat het niet....

:)) mee eens , niet aan gedacht ook.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:26

Dat paarden wat schrikkeriger zijn met dit weer, dat is wel normaal hoor. Ze worden met die kou ook een beetje fris in de kop, en dat kan zich dan zo uiten. Ik snap dat je het eng vindt, want je bent toch een stukje controle kwijt dan.
Wat je het beste kan doen is je paard flink aan het werk zetten. Zorgen dat de hersens aan het werk zijn, en dat ze geen tijd heeft om over van alles na te denken.
Veel overgangen, figuren, eventueel balkjes, maakt allemaal niet uit, als ze maar bezig gehouden wordt.
Mocht ze wegspringen of weg rennen, rustig terugnemen en meteen daarna gewoon verder rijden, alsof er niets aan de hand is. Ik heb dit met mijn paard moeten leren, want ik schrok van zijn gedrag, hij schrok vervolgens weer omdat ik schrok, en zo waren we elkaar lekker aan het beinvloeden. Mijn instructrice stond soms bijna te schreeuwen dat ik door moest rijden, en me er niets van aan moest trekken. Ik heb dit nu in ieder geval geleerd. Ik schrik nog steeds als ie wegklettert (gebeurt bijna nooit meer), maar ik kan binnen een seconde bij mezelf de knop omzetten en handelen.
De kunst van het "gewoon doorrijden alsof er niets aan de hand is" is
- dat je paard merkt dat er eigenlijk niets is om van te schrikken
- het schrikgedrag niet beloond wordt

Misschien is het wel slim om je paard voor het rijden even te longeren. Dat de grootste frisheid verdwenen is.

Veel succes ermee!

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:34

Jij geeft aan dat je zelf wat minder zeker op haar bent, en geloof me dat breng je op haar over!
probeer toch te ontspannen!!!
Ik was net zo na een hele zware bevalling van mijn tweeling.
Ik moest weer op mijn jonge paard en voelde me ze huiverig!!!!
Wat mij geholpen heeft, klinkt heel stom, maar zijn een paar oordopjes met mooie muziek!
Gewoon in mijn eigen rijbak, super muziek en je beestje. Ik ontspande en mijn paardje ook! Ze voelen alles!!!!! Ze zijn niet voor niks de meest intelligente wezens in het dierenrijk.

lavinak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:44

Zelf lekker genieten van het rijden en ontspannen blijven. Je paard is denk ik niet bang, anders zou ze ook van grote dingen schrikken, maar voelt waarschijnlijk inderdaad de spanning bij jou. En dit weer maakt ook veel paarden een beetje fris : )

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:38

Hihi, ik ging gisteren met mijn paard een rondje buiten aan de hand. Nou echt ALLES was eng!
Nou schrik ik niet snel mee maar werd mijn grondwerk-kennis toch even flink op de proef gesteld.

Alle paarden zijn nu lekker fris in de kop en moeten vooral een beetje gek doen om het lekker warm te krijgen. Denk dat het muziekje best een goeie kan zijn (al hoor je dan geluiden uit de omgeving niet zo, vind ik zelf vervelend) paarden zijn nogal ritmische dieren, dus als jij in een rustig ritme zit doet je paard wel mee:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:42

Zelf rustig blijven en leiding blijven geven. :) Als ze schrikt niet klemmen en trekken maar net wat ruimte geven en rustig met een ophouding terug rijden. Voel je dat ze op spant dan naar stap, er rustig voorbij stappen en vlak na het enge terug wegrijden in de gang die je er voor deed. Vaak schrikken ze minder in stap en op die manier ben je het dus voor. Ik heb de koningin van het schrikken, echt een zandkorrel is genoeg om haar over de zeik te laten gaan maar op die manier kan ik rust in haar brengen. Als ik merk dat ze gaat schrikken rij ik effe terug naar stap, er voorbij stappen en hop weer weg, en het volgende rondje hoeft het meestal al niet meer. :)
Doordat ik het nu met die rust op los, hoeft het vaak al niet meer. Afhankelijk van hoe ze voelt hoef ik soms al niet meer terug naar stap als ze wat eng vind, dan kan ik haar gewoon door rijden... Maar ik weet niet goed hoe ik het verschil moet uitleggen... Voel ik dat ze wel zal gaan schrikken dan gaan we gewoon naar stap, laag en rond en er ontspannen voorbij en hoppa, weer weg! :) Het is even oefenen met aanvoelen wanneer je ze terug moet nemen en wanneer niet maar eens je hem door hebt had ik echt op 2 weken tijd al een heel ander paard onder mijn kont. :)

Als ze weg sprint rustig terug rijden, rustig blijven, ik weet dat het heel eng kan zijn maar toch proebren om haar ruimte te geven en haar terug te vrágen ipv te dwingen. :) Gewoon rustig gaan zitten, opvangen, terug ontspanning op zoeken en verder rijden alsof er niets gebeurt is. :) Ik weet dat een paard het niet "hoort" te doen maar je hebt er niets aan als jullie allebei zo opgefokt zijn als wat, dus als ze echt weg sprint en ze is gespannen gewoon gaan stappen, zodat jij zelf ook terug kan ontspannen, desnoods even weg blijven van het enge tot ze ontspannen is en dan terug langs dat punt stappen. :) Rust is echt het sleutelwoord bij dit soort problemen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:47

Het is ook een beetje de periode, weer die overgang naar het koudere en frissere weer. Ik merk het hier ook hoor, de paarden zijn frisser in het hoofd en als ze in de wei komen moeten ze eerst een flink sprintje (of 3 of 4 of 5) trekken in de weide om even alle gekkigheid eruit te rennen. En toch komen ze hele dag op de weide hier.

Hoelang komt je paardje er uit per dag?
Verder zou hooi voeren inderdaad ook een optie kunnen zijn. Verder is het vaak toch een soort overgangsperiode, als ze aan de kou en wind gewend zijn dan wordt het vanzelf wel wat minder.

Zelf niet teveel van het gedrag aantrekken. Voor het rijden misschien eerst even op de grond aan het werk zetten, misschien wat loswerken, daarna wat intensiever dubbellongeren bijvoorbeeld en dan erop.
En natuurlijk in de gaten houden of het niet een 'leuk' spelletje gaat worden van je paard ;)

Roos62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 10:29

Heel erg bedankt voor alle reacties, ik ga er zeker wat mee doen!

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:59

ik geef mijn paar s'winters Extra magnesium en 3x in de week een flesje bier.
Ze worden er niet suf van maar het help echt een heel stuk.
die van is normaal bomproof maar nu denkt ze overal spoken te zien.
maar sinds ik dat geef is ze een stuk meer down to earth. :)

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:16

Je geeft haar twee keer per dag 1 kilo wortels? Dan is het niet zo gek dat ze energie teveel heeft! In wortels zit ook veel suiker, en dan de energie in het kuil er bovenop... Zou toch op een ander voerplan overstappen.

Nathalie137

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:19

Heb je al eens over grondwerk nagedacht?

Groetjes NAthalie

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:28

kyraliam schreef:
Jij geeft aan dat je zelf wat minder zeker op haar bent, en geloof me dat breng je op haar over!
probeer toch te ontspannen!!!
Ik was net zo na een hele zware bevalling van mijn tweeling.
Ik moest weer op mijn jonge paard en voelde me ze huiverig!!!!
Wat mij geholpen heeft, klinkt heel stom, maar zijn een paar oordopjes met mooie muziek!
Gewoon in mijn eigen rijbak, super muziek en je beestje. Ik ontspande en mijn paardje ook! Ze voelen alles!!!!! Ze zijn niet voor niks de meest intelligente wezens in het dierenrijk.

Al hoe leuk paarden ook zijn, ze zijn echt niet het meest intelligente wezen in het dierenrijk. Zelfs kippen zijn nog slimmer.

Ontopic:
Je zou qua voer iets kunnen proberen aan te passen zoals hierboven al staat: hooi ipv kuil, magnesium wilt ook wel helpen, je hebt volgens mij ook speciale muesli voor hete paarden (pianissimo?)
En dan het rijden zelf: laten werkenwerkenwerken en oefenen op je eigen reaktie.

Ken je probleem hoor, ben zelf ook zo'n schrikkonijn, mij helpt het heel erg als er iemand bij is, die me er een paar keer goed doorheen kan praten.

lena6975

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:06

miss. is het iets van het verleden, maar ik denk dat het aan je onzekerheid ligt nu omdat ze het een paar keer heeft gedaan.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:10

Romy001996 schreef:
Misschien zou het kunnen liggen aan dat jij je wat onzekerder voelt, wat zij dan weer aanvoelt.

Schriktraining gaan doen met je paard? ;)

tiffenyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:24

goede tip van het kuilgras , zal het ook proberen

_bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:43

Ik herken je probleem. Meer dan een half jaar geleden ben ik van mijn paard gevallen en sindsdien ben ik ook veel onzekerder en 'banger'. Paarden voelen dat echt direct en gaan van de gekste dingen schrikken. En dat doen ze echt niet om jou te pesten.. Jij brengt je onzekerheid / angst over op je paard.
En met deze kou zijn de paardjes ook een stuk actiever, naar mijn idee. Eigenlijk ook wel logisch. Ik zou mezelf ook lekker warm willen rennen met deze kou :)

Het berichtje van Sica vind ik ook wel erg goed: 1 kilo wortels is inderdaad wel erg veel. Vooral in combinatie met alles wat ze daarnaast nog krijgt.

En ik wil Gooya bedanken voor al haar goede tips. Daar heb ik zelf ook heel veel aan! Jij vast en zeker ook! ;)

Wonto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:50

Wij hebben een brave haflinger van 17 jaar en die is goed te rijden en super braaf maar nu staat ie tijdelijk in de grote kudde buiten overdag en kan hij kuil eten wat ie wil en nu is hij veel drukker / energierijker dan waneer hij minder kuil krijgt.

Wil er dus mee aangeven dat voeding absoluut het verschil maakt in de hoeveelheid energie van je paard.

Zorg er ook voor dat als je gaat rijden het niet allemaal vlug vlug moet maar neem de tijd dat scheelt ook erg veel, ben jezelf ook rustiger.

AlbsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:39

Schriktraining.
Probeer de dingen waarvan je weet dat ze ze eng vindt op te zoeken en haar vertrouwen erin te winnen.

blackkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:54

Vergeet natuurlijk niet de leeftijd, paard kan je niet de hele dag opsluiten en dan alleen een uurtje worden bereden. Jongen paarden moeten hun ei kwijt.