Hoe kijken jullie of een nieuw gekochte deken past??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

avh

Hoe kijken jullie of een nieuw gekochte deken past??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 01:30

Ben ik nu de enige of .....

Ik heb een collectie aan dekens voor mijn paard dik, dun, waterafstotend, wol en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik twijfel altijd wat nu het beste is om op te hebben en als mijn paard er 1 opheeft denk ik, ik moet toch weer een Dikkkere/dunnere wat niet in het assortiment aanwezig is. Dus hop naar de paardenshop en een nieuwe deken. Maar dan kom ik bij mijn paardje en denk perfect deze is de goede maat en ligt perfect! Maar meestal blijft dat hij toch te klein of te groot op toch ergens gaat schuren waar je dan kale
plekker op zijn schoft van krijgt! En dat vind ik zo lelijk! Maar hoe bepalen jullie dan dat het goed is al je hem voor de eerste
keer past??

Ben benieuwd of ik nu weer naar de winkel moet :D :D :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 06:16

Helaas weet je dat nooit. Als ik een nieuwe deken koop gooi ik hem alleen even op om te kijken of hij past, dus geen blote billen of te strak e.d. bij de borst.
Maar pas na langer gebruik weet ik echt of hij goed ligt. Ik heb al aardig wat dekens versleten die niet goed lagen uiteindelijk helaas.
Ben er nu achter gekomen dat de HH en Weatherbeetha super liggen. Ben nu een Horze aan het uitproberen, hoop dat die ook goed is :)
Rest krijgt ze allemaal schuur en kale plekken enzo van. Maarja dat is pas na paar weken gebruik, en dan kan je ze niet meer terug brengen :D
Het is een kwestie van uitproberen en kijken wat het prettigst ligt. Na 4 jaar ben ik er eindelijk uit haha.

hafjelinger

Re: Hoe kijken jullie of een nieuw gekochte deken past??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 08:28

Ik mag ze van onze ruitersport altijd langs het lichaam houden voor de lengte. Dus dat doe ik ook. Verder gewoon op het oog.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 08:40

Als ik twijfel, pas ik de deken over een (schone) zweetdeken heen.

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 09:01

De van HH passen bij mijn paard ook meeestal goed,nu heb ik er een van Norton op en die ligt prima.Ik heb liever de dekens met een half hoge hals die sluiten mooi aan en verder kijk ik of de billen goed bedekt zijn,en net wat Karin zegt je komt er pas na een tijdje achter of hij echt goed blijft liggen.Misschien is een borstbeschermer voor dekens iets voor jou paard als hij daar kale plekken krijgt.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:39

Nieuwe dekens passen over een schone deken / (ouderwets) laken, denk er om dat je dan ook de hals bedekt zodat een halsdeken ook schoon blijft.
Als je twijfeld over de maat, meet hem/haar dan even op:
1= stokmaat
2 = midden voorborst tot en met midden van de billen (advies Horseware:- 10 cm = onderlengte voor een buitendeken), niet iedereen trekt die 10 cm er af, dat is je eigen keuze.
3 = voorkant schoft en eindig op bilhoogte (is ca 10 cm verder dan de staartinplant).
Deze 3 maten samen geven een beeld voor je dekenmaat.
Is je paard bang voor een meetlint, doe het dan met een touwtje en meet dat na.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:47

avh schreef:
Maar hoe bepalen jullie dan dat het goed is al je hem voor de eerste keer past??

Nou, ik ben begonnen met eens ervaringen opvragen van mensen met hetzelfde ras.
Want de bouw van een paard speelt erg mee. Het ene merk deken heeft een andere pasvorm dan het andere.
Vervolgens heb ik m'n paard opgemeten en ben naar de winkel gegaan. Deken gekocht en gepast op een schoon paard.
De 1e deken viel net iets te lang, maar een maatje kleiner was een schot in de roos. Ik blijf dus ook bij 1 merk, gewoon vanwege de goede pasvorm op dit specifieke paard. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:50

Zweet/fleece er op, en nieuwe deken er overheen passen. :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:30

Id dmet een deken eronder. Ik doe er een onderdeken onder, en pas dan de deken. Kijk hoe hij zit bij de borst (niet e strak), schouders, lang genoeg zodat je geen blote billen hebt. Even een stukje mee stappen daarna om te kijken of hij niet gaat trekken op de schouders.

ilyano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:03

met een schoonbed laken eronder of een schone deken... zo kun je kijken of hij enigzins past.
geen blote billen of blote borst.
Na een aantal weken zie je pas echt of die goed ligt zoals hierboven gezegd is.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:06

Ik pas met een schone (fleece) deken er onder. Gelukkig weet ik nu van beide welk merk en welke maat goed is dus die kan ik zo bestellen op internet (scheelt nogal in prijs :D)