(stal)gebrek melden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beaukie

(stal)gebrek melden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 00:39

Hallo,
ik heb een vraag die me al een tijdje bezighoudt. De vraag is niet gericht op / tegen iemand in het bijzonder, maar in het algemeen: hoe eerlijk is het om als verkoper niet te melden dat je denkt / weet / vermoedt / hebt gehoord (ik zeg het bewust maar zo ruim mogelijk) dat je paard een stalgebrek heeft of er iets anders niet mee in orde is?
Wat vinden jullie?
Ik ben al een tijdje op zoek naar een paardje en krijg zo langzamerhand het gevoel dat ik een beetje paranoia aan het worden ben. Moet je als potentiële koper dan echt alles duizend keer vragen en tussen de regels in lezen en superachterdochtig zijn of ben ik de enige die dit zo ervaart? :(
We gaan altijd netjes een paar keer kijken naar een paardje, we rijden, we gaan nog eens kijken, nog eens rijden, we praten uitgebreid met de verkoper en nemen een dierenarts mee ... en dan nog gaat het mis.
Graag jullie reacties!

moonvw

Re: (stal)gebrek melden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 01:18

Er wordt inderdaad niet altijd alles gemeld door verkopers. Jammer want daar kunnen mens en dier erg ongelukkig van worden. Hoofdpijn bv.

Informeren en informeren naar de mensen die verkopen. Fokkers die bekend staan om goed materiaal en daar dus ook naam in hebben geef ik de voorkeur aan. Je betaalt misschien meer....
Heb een vervelende ervaring met particuliere koop wat eindigde na twee jaar stoeien in een fikse hersenschudding. Toen was ik er klaar mee. Genoeg gestoeid, in de worst kkon je haar nog proeven. Is niet gebeurt is naar duitsland gegaan om enkel en alleen te fokken. Bedoel maar.....

Wat ik ook een leuke vindt na de eerste keer geen afspraak maken om een tweede keer te kijken maar gewoon gaan. Sfeertje proeven zullen we maar zeggen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:20

Ik heb mijn paard bij een hobbyfokker gekocht. Deze fokte dus echt uit liefde voor het ras (Gelders), zij kwam net 2 punten te kort (piephak) en was dus geen stermerrie, dus kon hij er niet mee fokken.

Zijn 3x langsgeweest, hebben de hoefjes uitgekrabt enzo op stal en haar in de wei laten lopen (ze was nog niet ingereden).

Kwa gezondheid kun je niet veel meer doen dan alle testen. Röntgologisch/klinologisch weet zelf ook niet zo goed wat voor testen je allemaal kan laten doen.

Kwa gedrag zou je het toch op stal en in de wei moeten kunnen zien. Misschien iets langere voorbereiding? Dus een uurtje in de stal poetsen, in de wei even laten lopen (kijk hoe het paard zich gedraagt, ook rondom andere paarden) in de bak nog wat grondwerkoefeningen en dán pas erop stappen.

Ben je misschien wel langer bezig maar dan heb je dus ook meer tijd om gebreken te herkennen.

Ik weet ook niet wat er precies mis ging? Want het kan natuurlijk ook aan de verhuizing liggen, of wat jullie hem te bieden hebben (weidemaatjes ed)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:22

Ik denk dat veel mensen dit doen. Toen ik mijn paard te koop had staan heb ik eerlijk gezegd dat ze weefde & later is ze nog klinisch gekeurd door de veearts ;)

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:40

Dus de vraag is zwart -wit:" hoe eerlijk het is om iets niet te melden"?
Imo is dat liegen.
Als je iets weet, moet je dat eerlijk melden (en denken te weten of gehoord hebben tel ik ff niet mee...dat moet dan eerst maar tot zekerheid onderzocht worden)
We hebben het hier niet over het kopen van een halfje brood of een tijdschrift...
Waarom een persoon niet behandelen zoals jezelf behandeld wilt worden??
TS, ik denk dat gezien de verhalen die ik hier al heb mogen lezen, dat jij zeker niet de enige bent met deze ervaring..Helaas..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:53

Ik blijf er bij, paardenhandel is vieze handel, zowel bij een handelstal, hier op bokt of particulier!

Je kan in mijn ogen nog beter bij de grotere (bekende) handelstallen gaan kijken dan bij een particulier, deze mensen hebben een naam hoog te houden en zullen deze minder snel ter grabbel gooien dan een particulier die stopt met de paarden.

Ik heb mijn (2e) paard van een partculier gekocht en heb geluk gehad, ik heb gekocht wat ze zei dat ik kocht :j

lavinak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 01:28

Je kan het inderdaad nooit zeker weten, maar ik zou wanneer je echt interesse hebt in een paardje zoveel mogelijk tijd er mee besteden zowel in en buiten de stal en vanalles uitproberen, naast de gebruikelijke keuringen. Zelf uit de stal/wei halen, in de trailer zetten etc. Dat onverwachte bezoek lijkt me ook een goede tip.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:49

Onverwacht bezoek hou ik niet van :n Je komt op prive terrein en daar horen geen onbevoegden! Of je nou interesse hebt in mijn paard of niet, je bezoekt hem maar als ik er bij ben!

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:34

Ookal is het onverwacht meld je je eerst netjes aan de deur natuurlijk...... heb wel een beetje opvoeding gehad hoor! Zomaar de stal in duiken vind ik ook niet gepast.

Maar heb wel meegemaakt dat een paard heel braaf was en bleek na koop dus een lekkere borrel gehad te hebben en eenmaal op stal helemaal niet zo makkelijk voor de hobby ruiter. Daar word je arm en verschrikkelijk naar van. Betrof een vriendin van me heel vervelend....... en een verschrikkelijke telleurstelling.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:26

tuurlijk een (stal) gebrek melden als je het mij vraagt , zowel paard als ruiter worden er dood ongelukkig van als dit niet het geval is , t paard kan nooit aan zijn of haar verwachtingen voldoen , en de eigenaar heeft iets gekocht waar die niet het geen mee kan doen wat hij / zij wil.

dus of eigenaar op kosten Of /en paard weer terug in de handel , jammer voor bijde partijen.

het jammere is dat er in de paarden handel zoveel te verdoezelen is , en waar je pas weken later achter kan komen.

eerst een tijdje een paard/ pony leasen , is helemaal zo gek nog niet , zo weet je tegen de tijd dat je het dier koopt dat het bij je past.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:02

Ik heb mijn pony van een particulier (zij zit ook hier op bokt) en ze heeft me alles eerlijk over het paardje verteld.

Goed, in de advertentie stond dat ze braaf alleen van huis weg kon en dat bleek achteraf niet helemaal waar, maar daar hebben zowel degene van wie ik haar kocht als ikzelf hartelijk om kunnen lachen en dit had ook te maken met weggaan van het veulen, nieuw mens, nieuw thuis enz, had zij niet kunnen weten en gaat inmiddels vlekkeloos.

Dus er zijn echt nog wel mensen die eerlijk zijn. Zelf ben ik van mening dat als iemand gebreken verzwijgt, dat diegene dan niet het beste met zijn/haar paardje voorheeft. Je weet namelijk niet wat een koper doet als hij/zij erachter komt dat het paard en gebrek heeft; voor hetzelfde geld eindigt 'ie bij de slacht.

Gewoon een proefperiode van 1 á 2 weken opnemen in het koopcontract is denk ik het beste; blijkt het paard in die tijd gebreken te hebben kan de koper het terugbrengen en het geld terugkrijgen. Als een verkoper zoiets niet in het contract wil opnemen, weet je als koper genoeg en kun je beter elders zoeken lijkt me.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:46

idd proeftijd , is een hele goede optie , om te kijken of het klikt en of het verhaal achter het paard klopt.

en jah gedrag wijkt altijd wel iets af in een nieuwe omgeving , maar daar moet je ff doorheen kijken.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 02:00

Ik vind het wel zo netjes om het altijd te melden, maar het gebeurt vaak (te vaak imo) dat het niet gemeld wordt.
daarom ook een paard meerdere keren bezichtigen voor je tot koop overgaat, en dan niet een halfuurtje, maar echt langere tijd met het paard doorbrengen.
En inderdaad een proeftijd afspreken. Als het paard echt stalgebreken heeft, dan kotm dat gauw naar boven nadat je hem gekocht heb.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:05

Ja tuurlijk! Je moet alles melden. Hou niet van leugenaars of mensen die belangrijke dingen verzwijgen..
Ook even checken of het paardje niet gedrogeerd is anders kan je nog een vervelende verassing krijgen eenmaal gekocht

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:13

ik vind ook dat het er netjes bij gemeld hoort te worden. het hoeft ook niet eens een groot probleem te zijn. soms kun je met andere/betere omgeving ook het stalgebrek een heel stuk beter maken. en veel paarden worden er net zo oud om. maar het kan wel heel vervelend zijn. i kvind dat de wet en regelgeving hier ook tekort schiet. want wij moeten eerst maar eens bewijzen dat het niet bij ons ontstaan is maar dat hij het al had.... ik zou in elk geval geen paard kopen dat ik niet op proef kan krijgen voor twee weken of dat ik niet kan leasen om hem te kunnen proberen thuis. gelukkig zijn er wel nog eerlijke mensen. al moet je wel goed zoeken soms helaas....

margriet78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:55

Een stalgebrek is een verborgen gebrek.
Je mag het paard binnen aantal dagen teruggeven.
Als eigenaar vervolgens volhoudt dat ie het verteld heeft heb je natuurlijk een probleem.
Zelg goed gebit checken en paard goed observeren dus.
Eventueel koopcontract opstellen waar duidelijk in vermeld staat dat paard volgens verkoper geen stalgebrek heeft.

GranAmor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:00

Ik heb ooit een pony bij een handelstal met een goede naam gekocht, ook onder goede begeleiding. na een week bleek dat het om een luchtzuiger ging, een verborgen gebrek dus. De vorige eigenaar beweerde dat ie het daar nooit gedaan had. we hebben 2,5 jaar in een rechtzaak gelegen, pony bleek ook nog net een paard te zijn en ik was 13 dus kon er niks mee. ook waren we in ons voordeel omdat hun een bedrijf waren en wij dus klant waren maar de bewijslast lag bij ons om te bewijzen dat hij het bij hun ook al deed, onmogelijk dus. Uiteindelijk hebben we verloren en komt het er dus op neer dat je iedereen alles kunt verkopen zonder gebreken te vermelden.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:08

Verkopers moeten altijd stalgebreken melden.
Maar, een koper moet er ook naar vragen.

Mijn paard was zo van slag dat ze was verhuisd dat ze niets anders deed dan rondjes draaien in d'r stal en me compleet omver liep. Ook had ze bij de oude eigenaren een veulen waar ze net van gespeend was.
Heb d'r de tijd gegeven en naar verloop van tijd werd het steeds beter.

Ik ben ervan overtuigd dat en paard zo in de stress kan raken van alle veranderingen dat het wel ''ongewenst'' gedrag kan ontwikkelen.

GranAmor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 10:02

ohja zeker dat denk ik ook maar dit was echt niet het geval, luchtzuigen doen ze vaak uit verveling en omdat ie de eerste week alles nog interessant vond begon het daarna. Verder was ie echt helemeaal op zijn gemak.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 10:04

Ohw zeker vind ik dat het vermeld moet worden!
heb momenteel een haflinger merrie te koop staan! en zeg de mensen die komen ook duidelijk dat ze vakere mogen komen kijken rijden om een goede indruk te krijgen! ook vertel ik dat ze wat moeilijker drachtig te krijgen is bv.

eerlijkheid duurt het langst toch

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 10:14

Toch zie ik hier dingen zoals proeftijd wat bijna niemand geeft. Ik zou persoonlijk nooit mijn paard mee op proef geven. Ook contract is vaak niet aan de orde.
Allemaal leuk bedacht maar in de praktijk gaat het toch vaak anders.
Ik ging altijd paarden kijken met een lijst met vragen. Ook had ik een boek gekocht over kopen en verkopen van paarden.