Twijfels over het wel/niet scheren van mijn paardje.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole1995

Twijfels over het wel/niet scheren van mijn paardje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 16:24

Ik wilde ook graag jullie mening over wel/niet scheren.Ik weet dat er al verschillende topics over zijn maar die komen dan net niet overeen met het antwoord dat ik zoek.
Ik heb een KWPN merrie van 15 jaar oud,en rij er 5 dagen van de week fanatiek mee op L2/M niveau mee.Ik heb haar 3 jaar nu en nog nooit geschoren.Ik ben begin September begonnen met een zomerdeken op te doen zodat ze niet zo in dik in haar vacht komt te ziiten maar helaas waarschijnlijk te laat.Na het rijden is ze kleddernat van oren tot hele hals,bovenbenen,buik en flanken.Ik doe haar dan een kwartier/half uur een zweetdeken op en laat haar verder zonder deken opdrogen.Alleen is ze pas na 1.5 uur echt helemaal droog,het gaat erg langzaam.Ze blijft met rijden hetzelfde lekker voorwaarts niet omdat ze het zo warm heeft dat ze daar last van onder vind althans ik merk het niet met rijden.Nu zit ik dus aan scheren te denken,eerst aan een jachtmodel maar degene die scheert adviseerde mij als ze zo nat is dan helemaal te doen.Mijn instructrice is absoluut tegen scheren omdat je er elk jaar aan vast zit en dat het vanzelf goed komt en het minder word.Ze staat in een binnen stal.Als ik besluit haar te scheren moet ze dan evengoed in een binnenstal zovaak van deken gewisseld worden overdag en s`nachts?Hebben jullie tips/meningen voor mij,heel graag.

Nicole1995

Re: Twijfels over het wel/niet scheren van mijn paardje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 21:48

Jammer,nog geen reacties.

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:52

ik zou haar gewoon scheren dat ga ik ook met mijn pony doen want ik wordt er echt gek van om steeds maar te wachten totdat ze droog wordt XD

Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:55

mijn pony zit ook altijd dik in het haar!
en hij is nu al geschoren.
veel makkerlijker met rijden,
maar je moet wel sneller in de gaten houden met de kou en naar buiten doen!

marijke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:58

Ik heb die van mij ook geschoren Heerlijk ook voor hem.

Wij zetten ze buiten met een nekstuk en hij kan gewoon ieder dag van zijn wei genieten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:00

een deken helpt niet alleen tegen het voorkomen van een dikke vacht, daar heb je meer dingen voor nodig ;)
maar dat terzijde :P

je paard is dus zo nat dat ze na 1,5 uur nog niet droog is?
niet handig natuurlijk :P

als je paard overal nat is zou ik haar idd overal scheren :J

als je je paard scheert zit je er niet aan vast ;)
haar groeit weer aan, en vaak snel ook :P
dus besluit je om volgend jaar niet te scheren, krijgt ze gewoon een dikke vacht hoor :j
ben benieuwd waar ze dat gehoort heeft :=

in principe hoef je dekens niet ter wisselen :n
het is wel is waar wat warmer binnen, maar paarden hebben geen last van een deken binnen :j
wat ik vaak wel doe, is als de paarden op stal staan de hals van de deken terug slaan :j

waar je echter wel op moet letten is dat je paard nu geen vachtje meer heeft,
laat hem dus niet te lang zonder deken staan (bij zadelen poetsen enz)
in /uitrijden met dekentje, en als het extreem koud is met dikkere/meer deken gaan werken :j
mocht je paardje nog zweten,
dan zeker niet maar een half uurtje de deken op en daarna zonder deken op laten drogen :n
maar gewoon het zweetdekentje omhouden :j

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 23:32

Dank jullie wel voor de adviezen,jullie zijn allemaal voor.Nu ben ik misschien iets aan de late kant denk ik als ik de andere topics zo lees,welke tijd begin je normaal dan te scheren?Ik ga meteen morgen een afspraak maken om te scheren.Want het duurt zolang eer ze droog is.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:35

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn paard, helaas is het een driejarige die net onder het zadel is en af en toe al een beetje té vrolijk kan zijn... Ik ken hem nog niet goed genoeg om hem dit jaar al te willen scheren, maar als hij volgend jaar weer zo is dan gaat alles er zeker weten meteen af. Jammer dan maar, dat ik elk jaar moet scheren... Elke keer zo lang bezig zijn voor dat hij droog is vind ik echt verschrikkelijk!

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:41

Je bent nog niet te laat om te scheren hoor! Het voordeel aan later scheren is dat ja het niet 2x moet doen.
als je volgend jaar minder intensief rijd of om een of andere reden niet kan/wil scheren is dat geen probleem hoor.
Gewoon doen voor jouw comfort en die van het paard
je moet niet telkens van deken veranderen kan prima 1voor binnen en buiten

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:45

lekker scheren!! je kan ook eerst een model doen (als je dat mooi vind maar t gaat er eig om dat t praktish is maarja) als je dan nog last hebt kan je altijd nog de hele boel der af halen

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:46

de tijd maakt niet zo veel uit. er zijn mensen die hun paard nog helemaal niet geschoren hebben en er zijn mensen die hun paard om deze tijd voor de 2e keer gaan scheren.
je kan er ook voor kiezen hem een jachtmodel te scheren, dan kunnen ze toch even meer de warmte kwijt maar hoef je niet met uitrijdekens in de weer.
Ik heb 1 van mijn merries alleen de boeg en hals geschoren zo is ze sneller droog. maar hoef ik niet met dekens te klooien.

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 00:53

ik zou scheren ;)
ik ga mijn paardje ook scheren deze of volgende week. ook omdat hij iedere keer heel nat is.
en hij krijgt dan een 100 gram onderdeken erbij (hij heeft nu al een 340 gram op) :)
en ik ga niet wisselen van dekens, als het heel koud wordt doe ik de zweet deken er misschien erbij, maar voor de rest moet hij het er maar mee doen. :j
en je hoeft niet elk jaar te scheren sommige paarden krijgen alleen een dikkere wintervacht er voor terug de volgende keer.

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 08:09

Dank jullie wel voor alle tips.Super.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:27

als ze idd erg nat is, scheren die hap :P en dan een leuk figuurtje erin :P

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 17:31

Vandaag is ze geschoren hoor,alles eraf heb ik voor gekozen.Ze was erg braaf bij het scheren een kleine lichte verdoving het ging prima.

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 12:53

Heerlijk,zeg!!!Wat een luxe,na het rijden was ze bezweet maar zo droog.Ben blij dat ik het gedaan heb,en ze is niet frisser geworden met rijden.