paar probleempjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lammelanne

paar probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 14:10

ik heb een jonge pony van 1 jaar en 7 maanden. Hij staat alleen in zijn wei, maar er staat 10 meter verder een shetlander en overdag staan er 2 pony's direct naast hem. Toch heeft hij een probleempje. Hij heeft totaal geen respect voor de draad. Hij is een paar weken terug uitgebroken en is de hele nacht de hort op geweest. gelukkig had hij verder niets en hadden buren hem bij hun koeien (om 5 uur snachts lieten zij de hond en en de hond kwam terug met een pony, dus je moet je voorstellen hoe die mensen hebben moeten staan kijken. zij kenden alleen de pony niet omdat normaal de buurman alleen bruine paarden met zwarte manen heeft, en die van mij is een palomino, dus vandaar dat ze hem bij de koeien in hebben gezet.) in gezet. om half 10 smorgens heeft de staleigenaar hem pas gevonden. hij heeft al een paar keer een draadje kapot gemaakt. Hij heeft aan alle kanten in zijn wei 2 of 3 draden zitten.
nu van de week was ik met hem aan het spelen in de bak. de bak heeft een houten omheining met 2 balken onder elkaar. Hij was onzettend gek aan het doen en was heerlijk aan het racen door de bak. Opeens gaat hij in een sliding(ja echt waar!!) onder die bakomheining door. ik schrok me rot! Zo kwam ik er dus ook gelijk achter hoe hij die nacht uit de wei moet zijn gekomen. DE staleigenaar zei dat hij snachts waar schijnlijk ergens van geschrokken moet zijn want er waren veel ren sporen van hem in de wei.
nu hem ik de vraag wat kan ik hieraan doen?? heeft iemand ook een paard pony met deze problemen??? of kent iemand met deze problemen?

lammelanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 14:11

hij heeft een jolly bal in de wei en een schuilstal, ik kom elke dag ff met hem spelen en poetsen. hij ziet er goed uit en zit lekker in zijn vel, miss wel te lekker haha

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:15

Zorgen dat je een pony bij hem in zijn weiland zet. Pony's die ernaast staan is niet voldoende. Je pony {zeker ook omdat ie zo jong is, maar eigenlijk geld dit ook voor oudere pony's / paarden} heeft ook direkt fysiek contact nodig met minimaal 1 andere pony. Daar moet ie mee kunnen spelen, kroelen etc. Kortom, jouw pony heeft helemaal geen problemen....hij gedraagt zich gewoon als een pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:15

Het grote probleem is dat jouw pony gelijk heeft. Op die leeftijd horen ze op te groeien met andere paarden anders zijn ze later heel verstoord in hun gedrag.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:16

Misschien is een vriendje een optie al is het maar een shet. Een pony van 1.5 jaar moet niet alleen staan deze heeft vriendjes nodig.

lammelanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 14:18

hij heeft zijn eerste 1,5 jaar ja na bij zijn moeder weg te zijn in een kudde gelopen. Hier stond hij onderaan en had hij het helemaal niet naar zijn zin. Hij stond als laagste en zag er het slechtste uit. ook een reden dat ik hem het gekocht eigenlijk.
Ik ben het helemaal eens hoor, dat hij bij andere thuis hoort in de wei echt.
Ik ben bang dat als ik hem met die andere pony's in de wei zet en die worden wel op stal gezet, dat dit hem nog meer reden geeft om uit te breken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:06

Even gaan zoeken naar een weiland in je beurt met meerder paarden/pony's of iemand zoeken die zijn paard/pony bij die van jouw wil stallen denk dat de enige en juiste oplossing is. Neem aan dat je paard nu ook ergens gestald staat? Ze kunnen er toch nog een pony bijstallen voor 24/7 buiten.

lammelanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 19:41

veel sportpaarden staan ook alleen toch?? ivm blessures enzo??? hoe kan het bij hun dan wel goed gaan?
en een paard erbij geeft toch niet gelijk respect voor de schrikdraad of zie ik dit verkeerd?

Kash

Re: paar probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:44

Een paard erbij voorkomt dat je paard nog door de draad wil gaan. Blijkbaar heeft hij nu de pijn over voor sociaal contact. Sportpaarden staan vaak alleen omdat ze zo kostbaar zijn dat baasjes bang zijn voor blessures. Hoewel Anky er volgens mij kleine ponietjes bij zet. Voorkomt blessures en het dure sportpaard heeft wel een vriendje.
Een paard is een sociaal dier. Alleen staan is eigenlijk dierenmishandeling. Zeker zo'n jong dier.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:37

Ik denk dat het inderdaad goed is als jouw pony een soortgenootje als maatje krijgt waarmee hij samen kan spelen, eten en gewoon lekker paard kan zijn. Nu staan er wel soortgenoten dichtbij, maar dat is niet hetzelfde als met een ander paard in dezelfde wei zijn. Als hij een maatje heeft, heeft hij misschien ook niet meer de behoefte om uit te breken. Ik denk namelijk dat hij uitbreekt omdat hij zich verveelt in zijn eentje, hij mist een soortgenoot bij zich.

lammelanne schreef:
hij heeft zijn eerste 1,5 jaar ja na bij zijn moeder weg te zijn in een kudde gelopen. Hier stond hij onderaan en had hij het helemaal niet naar zijn zin. Hij stond als laagste en zag er het slechtste uit. ook een reden dat ik hem het gekocht eigenlijk.
Ik ben het helemaal eens hoor, dat hij bij andere thuis hoort in de wei echt.
Ik ben bang dat als ik hem met die andere pony's in de wei zet en die worden wel op stal gezet, dat dit hem nog meer reden geeft om uit te breken.

Misschien kijken of je er een pony bij kan zetten die ook 24/7 buiten kan staan of je pony 's avonds/eind van de middag ook op stal zetten?
En hoe merkte je dat de pony het niet naar zijn zin had in de kudde? Want de laagste in rang zijn, hoeft niet altijd als vervelend te worden ervaren door een paard.

lammelanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 23:54

zijn vacht zag er toen niet uit. Als ze voer kregen joegen ze hem weg, of als er mensen kwamen en ze kwamen naar het hek, dan mocht hij er niet bij komen.
ik zou het dubbele moeten betalen als hij op stal zou moeten. ik heb een ziektewet uitkering. klinkt alsof ik geen geld aan hem uitwil geven maar hij is belangrijker dan dat ik mijzelf belangrijker vind. ik heb 15 jaar gereden en nou kon ik niet meer rijden. toen heb ik hem gekocht en ga ik uiteindelijk met hem mennen wanneer hij daar klaar voor is. hij is waarschijnlijk als veulen ook wat verwaarloosd, want hij hoeste toen ik hem kreeg, heb ik ook een vraag over geplaatst en ben in die 4 maanden ook 4x naar de dierenarts en een second opinion gekregen en hij is gecastreerd. ik doe echt alles voor me beessie, echt!
daarom vraag ik ook of er misschien mensen met tips zijn voor ons.
toen ik hem bij de vorige eigenaar ophaalde, had hij voort eerst een nacht in de stal gestaan en toen (was ie nog wel hengst) hij eruit kwam, schreeuwde die enorm en was ie enorm heet. hij kende nog niet eens een halster, moet je nagaan.
na 2 dagen had hij echt zijn rust gevonden en was hij al helemaal anders. wel had ie toen al een keer de draad kapot gemaakt toen de andere pony's naar binnen gingen. Ik heb hem nu 4 maanden en hij is zo lief en leert zo snel. wij zijn helemaal weg van elkaar.
die keren dat hij is uitgebroken is hij niet naar zijn soortgenootjes gegaan.
Ik heb een vraag aan jullie. Als er een maatje in zijn wei zou staan. dat geeft hem toch niet gelijk het respect voor de draad? net zo min als dat respect voor mensen er zo is?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:59

ook ik ben het met alle andere mensen eens dat de pony een weide maatje nodig heeft die bij hem blijft , ook in de nachten. hij is immers ook bij die andere koeien blijven staan.

het ergerd hem waarschijnlijk alleen maar dat hij niet bij de andere paarden kan komen.

wil je hem leren wat is ,schrikdraad is kun je hem er mee in contact laten komen , maar dat heeft hij bij zijn uitbraak vast al wel gevoeld. en dat heeft hem er niet van weerhouden om uit te breken , misschien helpt het meer als hij een maatje krijgt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 00:04

lammelanne schreef:
Als er een maatje in zijn wei zou staan. dat geeft hem toch niet gelijk het respect voor de draad? net zo min als dat respect voor mensen er zo is?

Nee dat geeft hem geen respect voor het draadje maar waarschijnlijk voor hem een reden om niet meer uit te breken.
Kans zit er dik in dat hij opzoek is naar andere paarden om sociaal naar te zijn. Paarden zijn kudde dieren en hebben behoefte aan de sociale contacten met andere niet alleen voor de lol maar ook voor veiligheid. Een paard voelt zich veel prettiger met een paard erbij.
Respect voor de draad hebben niet alle paarden en zul je niet alle paarden bij kunnen brengen of je zou ze moeten electrocuteren. Mijne is ook een aantal keer in de draad geweest maar dat helpt bij haar nou niet echt ze krijgt een tik loopt 5 passen weg en komt net zo hard weer terug ieder ander paard wat er staat die gaat bij een tik van de draad naar de andere kant van de wei en komt de eerste paar dagen niet te kort meer bij de draad.
Denk dat het ene paard meer kan hebben dan een ander. Ook de vacht kan een rol spelen als je bv een shet hebt die hebben over het algemeen een hele dikke vacht en voelen daardoor de stroom niet goed en kunnen er dus beter door heen denderen.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 01:35

En jonkie zit altijd raar in de vacht in ons ideaalbeeld.
Zet dat vehiketje ergens in een opfokwei met desnoods een schuilstal, zorg voor op tijd een wormkuur en ga eens verder kijken als het drie jaar is?
Zoeg voor goeie omheiningen en ga er verder niet te veel mee frutten.

lammelanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 14:13

@ bijdehandje

dat je met een jong beestje niet moet frutten ben ik het totaal niet mee eens!! een jonkie leert zo snel en dat scheelt heel erg op de latere leeftijd!!
Voor mij "werkt" hij ook een beetje als therapie paardje.... veel gewrichtspijn in mijn handen. daarom wil ik hem zoveel mogelijk met stem opvoeden. Als ik zie wat hij nu in die korte periode al kan, vind ik super knap! ik vraag niet veel omdat hij nog zo jong is, maar ik ben van mening dat je em niet drie jaar os moet laten, dan uit de wei plukken en dan al gelijk gaan beleren enzo. voor mij werkt dat niet, maar iedereen werkt anders met zijn of haar ervaringen.
wormenkuur krijgt hij zker, want toen ik hem kreeg en zijn eerste wormenkuur had gehad zat hij namelijk vol met wormen. dus de wormenkuren met de dierenartsen vast gesteld in welke periode ik welke moest geven, dus dat zit nu gelukkig wel snor

hij zit inderdaad heel dik in het vacht, loopt 24/7 buiten en hij heeft gewoon slag in zijn haren en doet niet onder de vacht van de shet die daar staat.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:20

Mijn vorig paard brak ook wel eens uit. En dit was dan ook wanneer hij alleen stond. Op de manege waar hij eerst stond sprong hij dan over het hek van de wei, zo in de wei waar een ander paard stond. Dit was al een wat ouder paard, maar geeft dus wel aan dat ook hij een vriendje nodig had. Nu heeft hij de jaren daarna altijd met mijn pony in de wei gestaan en dat ging goed!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:01

zou toch aanraden om er een paardje bij te zetten. is niet heel goed dat hij alleen staat. het feit dat hij in de andere kudde onderaan stond en niks mocht is niet fijn maar is geen garantie dat dat weer gebeurd. het liefst met een leeftijdgenootje en een iets oudere merrie zou ideaal zijn. verder tja zorg dat hij voldoende ruwvoer heeft en afleiding zodat hij geen reden heeft om uit te breken. ik weet niet hoeveel stroom er op de draad staat? misschien kan dat iets hoger zodat hij het voelt. hij heeft zo een dikke vacht dat dempt de stroom. verder geen idee. sterkte ermee

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:49

Yng blijft keurig achter een draadje staan, ook als dat gewoon een strotouwtje is, mits hij een ander paard heeft. Zo niet, dan wil hij ook best dwars door een schrikdraadje heen. Heeft niets met respect voor een draadje dat je pijn doet te maken (en respect kweek je zoiezo niet door pijn, ik zou het op zijn best een gezonde angst voor een draadje noemen), maar alles met het feit dat een paard nu eenmaal niet genoeg heeft aan slechts een aantal uren per dag een mens als gezelschap.
Er is vast wel iemand in de buurt met een shet die wel bij hem mag staan.

(overigens ben ik het helemaal met je eens dat je veel met hem doet, hou maar lekker bezig zo'n jong dier, des te meer kan hij al wanneer hij oud genoeg is voor het echte werk)

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:05

De èchte oplossing is om hem een weide maatje te geven. Maar als tijdelijke oplossing kun je(als hij niet geschoren is en een beetje dik in zijn vacht zit) zijn deken aflaten. Door de deken voelt het paard de tik van het draad (bijna) niet, waardoor hij er gewoon onder door kan. Dit moet je alleen niet doen als hij het anders koud krijgt natuurlijk.
En als hij geen denken had de elektriciteit omhoog doen, zoals al eerder is genoemd.

lammelanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 21:21

hij heeft geen deken op, want ik wil omdat hij zo jong ook nog is, dat zijn weerstand gwoon goed word.
ik ben nu bezig om de shetlander die daar staat om bij hem in te zetten. ik vind het wel heel eng, want dat is nog wel een hengstje.
ik ben bang dat er blessures komen enzo en dat er gekke dingen zullen gebeurden. zoals in een ander topic stond ben ik
ook bezig dd met alles wat KAN gebeuren.....stomme eigenschap!!iemand ruilen voor een goede eigenschap haha

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:42

lammelanne schreef:
hij heeft geen deken op, want ik wil omdat hij zo jong ook nog is, dat zijn weerstand gwoon goed word.
ik ben nu bezig om de shetlander die daar staat om bij hem in te zetten. ik vind het wel heel eng, want dat is nog wel een hengstje.
ik ben bang dat er blessures komen enzo en dat er gekke dingen zullen gebeurden. zoals in een ander topic stond ben ik
ook bezig dd met alles wat KAN gebeuren.....stomme eigenschap!!iemand ruilen voor een goede eigenschap haha

dat jij die eigenschap hebt , dat je er zo mee bezig bent wat er KAN gebeuren is heel vervelend maar heeft ook zijn goed kanten . maar laat je er niet door leiden. dat paarden samen staan is natuurlijk heel normaal en elke nieuwe ontmoeting tussen paarden is spannend , maar zeker het beste voor je paard.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:22

gewoon simpel denken: een weidemaatje MOET! Dat is bijna een eerste levensbehoefte voor zo'n jong ding, net als goed voer {veulen/opfokbrok in dit geval} en voldoende ruwvoer. Een paard kan in het ene koppel onder aan de ladder staan en in een andere koppel ineens bovenaan. Verder hoesten heel veel veulens en jaarlingen...dat is hetzelfde als kleine kinderen op de peuterspeelplaats. Zo bouwen ze gewoon afweerstoffen op voor hun verdere leven. Wat betreft je opmerking over dure sportpaarden die alleen staan...die staan vrijwel altijd in een veilige stal en als ze naar buiten gaan, dan staat daar ook een mega omheining om. En...er staat bijna altijd een paard naast. En vaak is het gewoon puzzelen welk paard je als laatste naar binnen haalt, want veel paarden raken enigsinds in paniek als ze als laatste overblijven. En zeker zo'n peuter als die van jou! En hoe voorzichtig je ook bent, het blijven paarden en soms gaat er iets mis. Dat risico heb je altijd met paarden en helemaal met jong grut. Nog een tipje, ook al gaat dit topic er niet over...doe hem in de verzekering tegen ziektekosten. Hoeft niet voor een extreem bedrag ofzo, maar gewoon voor een bedrag, zodat je zeker weet dat je hem, indien nodig, kunt laten behandelen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:29

verzekering , is idd een goede tip voor de ts lijkt me , en ook mijn ervaring hier in de buurt is dat de sport paarden achter dikkere omheiningen staan maar dan wel pal naast elkaar zodat contact wel kan. of ze staan op stal , maar vind dit zelf geen optie voor welk niveau dan ook van het paard , maar dat is mijn mening.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:32

lammelanne schreef:
veel sportpaarden staan ook alleen toch?? ivm blessures enzo??? hoe kan het bij hun dan wel goed gaan?
en een paard erbij geeft toch niet gelijk respect voor de schrikdraad of zie ik dit verkeerd?

Sportpaarden zijn volwassen als ze alleen komen te staan en zijn reeds opgevoed.
En ze krijgen een intensievere begeleiding, dus meer contact. Verder staan ze
natuurlijk niet 's nachts buiten in het land.
Jou pony heeft speelmaatjes nodig. Een een pony die ouder is voor de opvoeding.

lammelanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 15:56

ik heb vanmiddag de shetlander hengst erbij gezet. Binky snapt het nog niet helemaal, zodra hij toenadering wilt zoeken, slaat de shet. maar ik denk da thet een moment van gewenning is. In ieder geval, was het geen slaande ruzie. Wel is duidelijk dat binky niet dominant is. Hij vond het wel moeilijk kiezen of hij nou naar mij wilde komen in de wei of dat ie de shet in de gaten moest houden. vanavond ga ik weer ff kijken, maar ik verwacht niets geks. de wei is groot genoeg dat ze ook ff hun eigen moment op kunnen zoeken. alleen het schuilstalletje is samen. ik ben benieuwd.