Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Als grote gebaren niet helpen bij je paardje kun je het misschien eens proberen met hele kleine aanwijzingen. Denk aan een vlieg die op een paard gaat zitten, dat irriteert. Ik heb ook zo'n paardje lopen. Grote gebaren zorgen voor stilstand, een kleine vingerwijzing zet haar in beweging. Succes met deze leuke uitdaging
.Amvbeek schreef:Dat heb ik al, mijn instructrice helpt me hierbij, ook met longeren en dergelijke. En ik ben geen mietje wat alles zielig vind. Een schop heeft ze al lang gehad en ik ben ook niet bang om een keer raak te slaan met een longeerzweep.
Alleen in wordt een beetje moedeloos dat er iemand springend en zwiepend achter haar aan kan rennen en ze er gewoon geen moer om geeft.
Ik heb wel vaker een paard ingereden en jonge paarden gehad maar die kregen gewoon een mep als ze niet luisteren maar dat heeft gewoon geen nut.
Citaat:En op het moment dat ze geen zin meer heeft in de bak ze er gewoon mee stopt. Dus in het begin gewoon redelijk voorwaarts tot ze geen zin meer heeft. Ik snap dat ze geen uur volhoud alleen zij bepaald niet wanneer we klaar zijn met rijden.

), maar het enige wat je eraan kan doen is je spullen buiten bereik zetten. (Of blijven meppen, wat ik niet wil veroordelen, maar dat zou mijn voorkeur niet hebben
).
dus misschien is het wel niet om opzettelijk te klieren. Verder kunnen paarden elkaar onderling begrijpen en aansturen met slechts hun lichaamshouding, communicatie zit hem dan in de kleinste details, dus als schoppen en slaan al niet meer werkt.. misschien is het tijd om terug te gaan naar de basis, naar kleine aanwijzingen, goed letten op je eigen lichaamshouding, zeker weten dat jij het paard niet blokkeert of verwart, etcetera.