Wat kan ik het beste doen ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joelle1996

Wat kan ik het beste doen ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 22:35

heeejj Bokkers,

Ik heb een haflinger van bijna 3
Maar ik heb een probleem :(
en dat is..

ik kan haar gewoon niet meer aan :(.
ze sleept me iedere keer mee,
en ze dramt de heele tijd door enzo,

dus ik wou vragen wat ik het beste kan doen..

want ik weet me geen raad meer.
ik zat op school al helemaal te huilen omdat ik het gevoel heb alsof ze me haat ofzo.

maar wat denken jullie dat ik het beste kan doen???

sorry voor typfouten ik heb dyslectie..
Laatst bijgewerkt door Joelle1996 op 15-11-10 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyxx

Re: Wat kan ik het beste doen ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:35

Het staat hier verkeerd.

Maar er is hier onlangs een topic over geweest. Over een trekpaard die iemand meesleurde. Misschien kan je even de zoekfunctie gebruiken. Er stond veel info in. Succes!

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 22:37

ow sorry,

jaa ik had dat topic ook gezien der stond voor mij nie egt info in namelijk darom een nieuw topic ;)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:59

BB > OPG

justhorseoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:03

Sorry maar zoals je bericht is geschreven klink je enorm jong
en dat feit al verbaast me
waarom een jong iemand een paard krijgt die nog helemaal niks heeft geleerd!!

Je paard heeft opvoeding nodig die jij blijkbaar niet kan geven
schakel proffesionele hulp in door middel van een persoon die er veel vanaf weet een trainer/ster .

Zo kun jij leren je paard leren

Dit is absoluut niet gemeen bedoel hoor maar type haf is al niet makkelijk
en als dan een leuke meid er 1 aanschaft die nog niks weet en de persoon weet het zelf ook niet
dan gaat het fout
Laatst bijgewerkt door justhorseoud op 16-11-10 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:05

je moet denk ik professionele hulp vragen ,want zoals ik het nu lees kom je er zelf niet meer uit.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:28

Het beste is om les te nemen iemand die je begeleidt met je paard.
Het is geen schande als je het zelf niet aankan of gewoon even niet weet waar te beginnen.
Ik heb ook een jong ding waar ik niet zoveel over te zeggen had heb paar weken geleden een les gehad en sindsdien zijn wij met sprongen vooruit gegaan. Het is goed voor je zelfvertrouwen als je iemand hebt die je helpt een beetje aanklooien helpt echt niet.
Zeker als je gelijk ziet dat het resultaat geeft dan wil je er weer aan gaan werken en weet je hoe je dat moet doen en waar je aan moet werken.

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 08:34

jullie hebben gelijk,
maar dan nog een vraagje..
waar zou ik bijv hulp kunnen zoeken??

Groetjes

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:11

Google, in je eigen omgeving iemand die al langer met paarden omgaat, instructeur of instructrice, of je kunt hem een maandje wegbrengen naar een trainingsstal waar ze consequent met je pony omgaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:39

Persoonlijk zou ik gaan voor iemand die bij jouw aan huis(op stal bedoel ik) komt je kunt je paard wel wegbrengen maar dat betekend niet dat je daarna ook zelf goed overweg kan je zou een kunnen gaan zoeken naar instructeur/trice in je omgeving die ook lesgeven in grondwerk daar heb je meer aan denk ik dan een rijinstructeur je zou ook een op MP kunnen kijken wat voor mensen er in jouw omgeving zitten en eventueel zelf een advertentie kunnen zetten. En als je wat paardenmensen kent zou je eens rond kunnen vragen of hun iemand kennen die je kan helpen.

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 18:56

ik zal het anders morgen ff vragen bij mij op stal.
volgens mij is daar wel iemand die der wel wat vanaf weet ofzo

Groetjess

Kash

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:41

Ik adviseer je ook om hulp te vragen. Belangrijk is om heel consequent te zijn, dus altijd hetzelfde reageren. Niet de ene keer wel dingen toestaan en de andere keer niet. Iemand die je met b.v. grondwerk kan helpen lijkt me een goed begin. Succes!

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 22:30

Dankjewel,

mijn oma dacht der aan om der te verkopen aan een bekende en dan een andere pony kopen...
maar ik heb gehoort dat heel veel mensen geen pony meer willen kopen door de crisus ofzoiets,
en ik wil der ook niet kwijt...

Xx

babettiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:35

ik zou aan iemand vragen die er veel ervaring mee heeft.
TIP: als je met hem bezig bent, moet je hem laten halt houden en naar achteren laten lopen, als je al iets voelt aankomen, hup halt houden en weer naar achter, hij mag niet voor je uit lopen, zo is het makkelijk voor hem om jou mee te trekken;)

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 22:39

babettiie schreef:
ik zou aan iemand vragen die er veel ervaring mee heeft.
TIP: als je met hem bezig bent, moet je hem laten halt houden en naar achteren laten lopen, als je al iets voelt aankomen, hup halt houden en weer naar achter, hij mag niet voor je uit lopen, zo is het makkelijk voor hem om jou mee te trekken;)

ow Dankje voor de tip, ;)

babettiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:47

alsjeblieft!
PS heb je binnenstallen?
wat best wel groot is?
dan kan je daar ff in oefenen, een vriendin van mij had een probleem dat haar paard omhoog kwam en haar wilde raken, zij heeft het ook zo gedaan, en het gaat steeds beter!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:06

Oefenen lijkt me de beste oplossing.
Gewoon aan de hand, op een plek waar het niet gevaarlijk is als je pony er vantussen gaat en je hem dus los kunt laten als het nodig is. Een bak of in een weiland ofzo.

Stukje stappen, halthouden, stapje terug, stukje stappen, pas draven, stukje stappen, enz. Zorg dat hij de hele tijd zijn aandacht bij jou heeft, geef hem geen tijd om ook maar te overwegen om weg te rennen. Beloon goed gedrag, zelfs dingen die vanzelfsprekend lijken met een paard dat al goed opgevoed is. (stilstaan als jij dat zegt, stappen als jij dat zegt, alles is in het begin wel een hapje wortel waard.)

Ik kan me herinneren dat mijn zus, toen haar pony jong was en dit gedrag vertoonde, hem wel eens flink door liet rennen wanneer hij er van tussen ging. Met het idee 'als jij het nodig vind om te rennen, prima, maar dan wel totdat IK zeg dat je mag stoppen.' Zou je ook kunnen proberen, niet als enige oplossing, maar bij het bovenstaande.

LotteR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:08

Professionele hulp vragen, want hoe het hier staat kan je er niet zoveel mee

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:12

verkopen en een pony van rond de 15 jaar kopen die jou alles leert en deze pony een goede baas toewensen die haar leiding geeft

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:18

Ik weet niet hoe je je paard vasthoudt; maar als je constant spanning op het touw hebt word je sneller meegesleurd dan wanneer je een slap touwtje hebt. Als je paard er dan vandoor gaat, blijf jij staan en op het moment dat het touw strak komt te staan zeg maar, met je volle gewicht tegenhangen. Dan trek je hem/haar om. Misschien heb je hier wat aan? :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:46

antje_vip schreef:
Ik weet niet hoe je je paard vasthoudt; maar als je constant spanning op het touw hebt word je sneller meegesleurd dan wanneer je een slap touwtje hebt. Als je paard er dan vandoor gaat, blijf jij staan en op het moment dat het touw strak komt te staan zeg maar, met je volle gewicht tegenhangen. Dan trek je hem/haar om. Misschien heb je hier wat aan? :)

Ik weet niet hoe groot en zwaar jij bent maar de gemiddelde, niet bodybuilder, mens houdt een paard dat er in een stevige draf van tussen gaat niet tegen. ;) Zeker niet een brok spieren als een oud typetje Haflinger.

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:02

je zou ook parelli kunnen gaan doen of clickeren

pandora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:23

even google'en naar het haflingerforum.
Daar zijn ze het gewend om dit soort problemen op te lossen.
Een heleboel maffe haffen zeggen ze zelf. Waaronder ik!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:33

antje_vip schreef:

}> wishfull thinking, ik stond tijd terug op wedstrijd terein ook ineens onder paard en die had notabene hoofdstel in.
Kon hem houden toen ie om me heen liep, maar toen ie straal de andere kant op rende, was het kiezen of delen,
dus of grasskieen erachteraan op mijn knieen of loslaten. (Heb het laatste gekozen, wist al waar ie heen wou :o )
En ik zie in gedachten een ervaren ruiter nog zeggen dat ze een bepaalde shetlander wel zou longeren :+ , dat werd ook
skieeen.

Aan TS, ervaren iemand erbij zoeken om je te helpen, hij is pas 3, zo te horen heb jij nog niet zoveel ervaring.
En dan diegene je flink laten helpen en dan bedoel ik niet 1 x in de maand of zo, maar vaker.
En het kan verstandig zijn om te besluiten hem te verkopen en een ervarener paard terug te kopen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het je nooit zou kunnen lukken, maar een bokker had een mooie in zijn onderschrift staan:
"groen x groen = bont en blauw". Het is lastiger om samen alles te moeten leren, dan als 1 van jullie het al kent,
dan kan het nog steeds, maar dan heb je wel goede begeleiding nodig.

Heb dus zelf nu een jong paard erbij en mijn handen er vol aan, het is leuk, maar af en toe vraag ik me af,
waarom ik niet gewoon een ouder paard dat alles al kon heb gekocht. (reden, die kon ik niet vinden 8-) )
En ik vind het stiekum wel leuk weer helemaal overnieuw te moeten beginnen.
Maar af en toe... :roll: _-:(

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:38

heel consecwent zijn! ( weet niet hoe je het schrijft!)