Deken op met regen, deken af met droger weer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vito05

Deken op met regen, deken af met droger weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 17:09

Mijn paardje staat sinds een maandje met een regendeken compleet zonder voering.
Gisteren had ze het best warm maar durfde hem niet af te doen vanwege de regen en wind.
Vandaag toch af gedaan, ze heeft een dikke vacht gekregen.
Ik zelf wil graag zonder deken maar vorige winters kreeg ze met regen vaak problemen.
De komende 2/3 dagen blijft het droog en aangezien ze het best warm had, heb ik de deken afgelaten.
Wie doet dit ook zo?
Met regen op en met droog weer af.
Ook ben ik van mening dat door de deken de haren plat geduwt worden, terwijl als een paard het koud krijgt ze juist de haren overeind willen zetten.

vito05

Re: Deken op met regen, deken af met droger weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 10:38

Niemand die dat verder doet??

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:45

Als je de deken steeds op en af doet moet je paard steeds schakelen om zichzelf op temperatuur te houden. Dit is niet goed. Je kiest er in het begin van het seizoen voor om een deken op te doen of niet.
Wat is precies de reden dat je paard het niet goed tegen de regen kan? Normaal gesproken moet een paard daar prima tegen kunnen. Oudere paarden kunnen wat moeite krijgen om zichzelf warm te houden, en dan is een deken wel een uitkomst.
Dus als je een deken éénmaal op doet, moet je hem er ook op laten. Een regendekentje is prima, als je het niet erg vindt als je paard een wintervacht aanmaakt. Maar vergis je niet, ook zonder voering is zo'n regendeken best warm, aangezien het de warmte die het paard zelf produceert vast houd.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 10:50

Daar zit 'm juist de twijfel.
Ze is inderdaad ouder en regen daar kan ze echt niet tegen, een beetje regen gaat wel maar regen en wind is helemaal uit den boze.
Mij leek het wel lekker voor haar om lekker af en toe een dag lekker te rollen en te krabben, als het weer het toelaat.
Ze is pas 19 jaar en er zijn paarden die minder vacht hebben dan haar en die staan ook zonder alleen zij staat meteen te rillen als het langer regent.
Konden ze maar praten.

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:51

Het lijkt me ook niet erg praktisch. Als de hele dag op buienradar moet kijken en bij ieder buitje naar stal moet fietsen.. Ik zou inderdaad gewoon een keuze maken, deken er op en dan ook er op laten, of deken af en er af laten.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:54

Ik zou haar gewoon een deken op doen. Het kacheltje van oudere paarden doet soms niet meer zo goed, ongeacht of ze dan een dikke of dunne vacht hebben.
Je kan de deken er wel eventjes afdoen omhaar te laten rollen. Dan borstel je even later het zand er weer af en doe je de deken weer op.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 09:42

Het bleef gisteren mistig en ze leek het niet koud te hebben, maar ze was wel weer stijver.
Dus ik zal hem inderdaad maar gewoon oplaten, slecht idee om de deken op en af te doen.
Ik dacht dat ik haar daar wel een plezier mee zou doen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:05

Als je haar een deken op wilt doen dan toch maar geen ongevoerde regendeken. Je druk de vacht plat, isolatie van de eigen vacht is daardoor weg en je geeft er niks voor in de plaats terug. Dus deken is prima, maar dan wel een dikke outdoordeken. En die zou ik dan mooi de hele winter op laten liggen.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 20:10

Ik ga der nu echt nog geen dikke op leggen, ze heeft het met deze al best warm.
Ik geloof dat het al goed helpt dat wind en vocht van haar af blijven.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:15

Ik wissel wel regelmatig wel/geen deken af. Mijn pony heeft snel last van huidproblemen door de regen. Zijn vacht houd het water niet goed tegen en pony staat 24/7 buiten zonder schuilstal.
Bij een paar losse buien doe ik geen regendeken op. Maar als het meerdere dagen extreem veel regent, dan is het wel nodig.

Pony heeft er totaal geen moeite mee. Hij krijgt het echt niet koud als ik zijn deken er af haal en hij heeft het ook niet te warm als hij zijn deken wel op heeft. Hij redt zich er prima mee en is nooit sloom, snotterig of ziek geweest. Hij is altijd lekker fit in de winter dus ik geloof echt niet dat het kwaad kan.

Wél kan ik me voorstellen dat je dit niet met een gevoerde deken moet doen i.v.m. te grote temperatuurverschillen.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 20:16

Ik heb ook gewoon een ongevoerd erop.
Gisteren was het alleen vervelend dat het zo koud en mistig was.

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:21

vito05 schreef:
Daar zit 'm juist de twijfel.
Ze is inderdaad ouder en regen daar kan ze echt niet tegen, een beetje regen gaat wel maar regen en wind is helemaal uit den boze.
Mij leek het wel lekker voor haar om lekker af en toe een dag lekker te rollen en te krabben, als het weer het toelaat.
Ze is pas 19 jaar en er zijn paarden die minder vacht hebben dan haar en die staan ook zonder alleen zij staat meteen te rillen als het langer regent.
Konden ze maar praten.

rillen is geen kou
rillen doen ze om zich warm te houden

wij mensen rillen als we het koud hebben
en dat is ook weer om ons te verwarmen

paarden hoeven geen dekens, dat is door de handel en door mensen bedacht, niet door het paard zelf

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 20:30

fresco1234, dat moet je mijn paard eens zien lopen als ik haar al rillend door laat lopen.
Dat kan niet gezond zijn, mijn paard is geen paard uit de natuur.
Paarden hoeven ook geen ruiter en ook geen omheining, dat is allemaal noodzakelijk kwaad.
Een dier als die van mij zou met haar artrose en ouderdom allang opgegeten zijn.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:55

Zoals je het vertelt lijkt het mij allemaal prima. Paard koud, deken op, paard te warm, deken af. Logisch lijkt mij! Zo doe ik het ook bij mijn mannen, als het zonnetjes weer een dagje schijnt gaan de dekens weer even af. Het is voor de beesies helemaal niet prettig om onder een deken te staan terwijl ze het duidelijk te warm hebben, je houdt toch zelf ook je winterjas niet aan omdat je die al aan heb gehad? Maar eigenlijk mag je mensen nooit met paarden vergelijken natuurlijk... maar ik doe het toch stiekem :Y)

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:01

Fresco 1234 beetje kort door de bocht weer..

Ik doe het ook zo. Droog weer lekker zonder. Alleen met langdurige regen een ongevoerde regendeken om. Gaat prima hoor! Als het af en toe een bui is en tussendoor wel droog, dan laat ik haar gewoon zonder deken staan. Maar met die heftige regen in combinatie met wind laatst, hadden ze bij mij allen een regendeken om! En verder staan ze eigenlijk hele winter zonder.
Ik denk dat je het prima doet zo hoor! Kijk naar je paard en pas je daar op aan. Met droge vorst is ie namelijk prima af met zijn fijne eigen vacht hoor!
Laatst bijgewerkt door pompidou2 op 17-11-10 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:01

Ik zou gewoon de deken oplaten.. ik heb zelf ook een pony waar we eigenlijk niet zoveel meer mee doen, dus een wintervachtje is geen probleem.
Wel heb ik haar een deken op voor de regen, gewoon een ongevoerde regendeken.
Gewoon oplaten die deken ;)