Rookverbod op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rapperijder

Rookverbod op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 22:58

We hebben bij ons op stal een rookverbod in de stallen. Je mag alleen buiten op een bepaalde plek roken (onder een afdak). Ik rook zelf niet, en ik vind het ook heel asociaal om te gaan staan roken op een plaats waar zoveel droog stro ligt opgeslagen.

Er zijn mensen wiens paard in dezelfde gang staat als mijn paard, en die zich geen steek aantrekken van het rookverbod. Telkens als ik ze zie staan ze vrolijk te paffen in de stal. Ze kijken dan zo'n beetje samenzweerderig naar mij, van "niet tegen de stalbaas zeggen he!"

De stalbaas heeft het stalregelement al een paar keer gekopieerd en overal opgehangen, met de regel verboden te roken in het rood, vet en ongeveer 3 keer zo groot als de rest van de tekst. Ze willen het niet snappen en blijven rustig verder roken.

Ik bemoei me uit principe niet met andere mensen op stal. Maar als ze brandgevaar uitlokken op de plaats waar mijn paard ook staat, moet ik er toch iets van zeggen?! De volgende keer dat ik ze zie roken spreek ik ze aan. Hoe zeg je zoiets op een vriendelijke, maar toch heel duidelijke manier?

DeSa

Re: Rookverbod op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:00

Dat je liever geen verbrand paard hebt?!
Vind het behoorlijk aso om te staan roken waar het niet mag, met alle gevolgen van dien.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:00

Ik zou er idd wel wat van zeggen :j
En anders even een melding maken bij je stalbaas?
Ga eerst eens met de rokers praten en gewoon uitleggen dat jij liever niet hebt dat er word gerookt op de plek waar ook jou paard staat :)
Succes!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:02

eerst een paar keer netjes vragen, duidelijk uitleggen dat ik er niet van gediend ben in de stallen en dat regels er niet voor niks zijn
3 x is scheepsrecht
een 4e keer waarschuwen = emmer water over hun flikker heen....

maargoed dat ben ik :o

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:02

Erg vervelend en nog gevaarlijk ook! Een ongeluk zit in een klein hoekje en ze zijn zich er waarschijnlijk helemaal niet van bewust hoe snel een brand kan ontstaan bij zoveel droog stro.

Misschien zou je iets kunnen zeggen in de zin van: ' zou ik jullie misschien mogen vragen om buiten te gaan roken?'
Eventueel kun je erbij zeggen dat je er last van hebt. Dat heb je inprinciepe ook aangezien je het niet prettig vind. Regels zijn regels toch..

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 23:03

Renske: de stalbaas weet best dat die mensen roken. Hij heeft ze er al op aangesproken en al die bordjes opgehangen. Ze doen hun sigaret snel weg als hij er is. Maar zodra hij weer weggaat steken ze er weer eentje op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:07

Rapperijder schreef:
Renske: de stalbaas weet best dat die mensen roken. Hij heeft ze er al op aangesproken en al die bordjes opgehangen. Ze doen hun sigaret snel weg als hij er is. Maar zodra hij weer weggaat steken ze er weer eentje op.

En als je tegen je stalbaas zegt: zij eruit of ik eruit.....

Om heel eerlijk te zijn wil ik niet staan op een stal waar de beheerder niet tegen dit soort mensen optreed.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:11

Ik zou de rokers op het gevaar wijzen en dan hun eigen paarden er ook in betrekken. Zó van dat hun paarden dan ook niet op tijd gered kunnen worden en dat ook zij zullen stikken door of de rookontwikkeling of omkomen door het vuur zelf.

Miss dat dat helpt?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:17

hoe moeilijk is het voor sommige mensen om een paar meter verder te lopen en hun sigaretje dan pas op te steken, hier doen ze het ook en meestal spreek ik ze er wel op aan, het ligt er een beetje aan bij de persoon want bij sommige mensen dringt het niet door wat te gevolgen zijn..

typisch mensen die niet nadenken over de verantwoordelijkheden!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 07:19

ik zou er zeker iets van zeggen zowel tegen je medepensionklant als tegen de eigenaar, weet je hoe brandgevaarlijk een stal is?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:57

Ze misschien vriendelijk vertellen dat hun paard niet (of op zn minst als laatste) gered gaat worden indien er brand uitbreekt op stal?

Ik zou het aan de stalbaas vertellen en die moet het oplossen, niet jij. Jouw paard staat er ook maar jij bent niet de aangewezen persoon om het te melden.
Misschien kan de pensionhouder een stalbijeenkomst organiseren waar ook dat soort dingen aan de orde komen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:49

Ja aso is het wel maar wat doe je er aan. Als ze nu al niet luisteren naar de stalbaas. Als het een grote groep is zal hij echt niet zeggen dat ze moeten vertrekken als ze zich niet aan het verbod houden dan is hij een deel van z'n inkomsten kwijt.
Dat zal hij echt niet riskeren.
Ik zou ze er wel op aanspreken maar of het nut heeft is natuurlijk ten tweede lijkt me inderdaad verstandig om iedereen even bij elkaar te roepen en zorgen dat het opgelost wordt en misschien de rokende pensionklanten tegemoet te komen ergens.
Als snap ik niet dat ze niet een paar uur zonder een sigaret kunnen laat ze gewoon thuis als je naar je paard gaat.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:51

ikdoemaarwat schreef:
eerst een paar keer netjes vragen, duidelijk uitleggen dat ik er niet van gediend ben in de stallen en dat regels er niet voor niks zijn
3 x is scheepsrecht

Denk zelf dat als de TS er wat van zegt er niet naar geluisterd word,
dat zie je nu wel dat ze eigenwijs zijn.
Ik zou de stalbaas inlichten.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:58

Wat een flapdrol van een stalbaas (sorry). Als het om mijn bedrijf ging dan wist ik het wel. Regels zijn regels en al helemaal regels die om de veiligheid gaan. En dat die meiden hun sigaret snel weg stoppen als de stalbaas langs komt is ook zijn kop in het zand steken......dat ruik je ECHT wel.
Ik zou zelf daar toch wat sterker in proberen te zijn en de stalbaas op zijn verantwoordelijheid wijzen. Ik rook zelf ook maar van kinds af aan is me al geleerd dat roken, hooi, stro en stal niet samen gaan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:20

xSOULSISTER schreef:
ikdoemaarwat schreef:
3 x is scheepsrecht

Denk zelf dat als de TS er wat van zegt er niet naar geluisterd word,
dat zie je nu wel dat ze eigenwijs zijn.
Ik zou de stalbaas inlichten.

geloof me zo een bak koud water geeft echt wel indruk hoor :j
misschien niet de leukste reactie erop, maar in mijn bijzijn durven ze vast geen peuk meer op te steken
want als een emmer water niet helpt, zal een brandblusser het wel doen :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 01:14

Rapperijder schreef:
We hebben bij ons op stal een rookverbod in de stallen. Je mag alleen buiten op een bepaalde plek roken (onder een afdak). Ik rook zelf niet, en ik vind het ook heel asociaal om te gaan staan roken op een plaats waar zoveel droog stro ligt opgeslagen.

Er zijn mensen wiens paard in dezelfde gang staat als mijn paard, en die zich geen steek aantrekken van het rookverbod. Telkens als ik ze zie staan ze vrolijk te paffen in de stal. Ze kijken dan zo'n beetje samenzweerderig naar mij, van "niet tegen de stalbaas zeggen he!"

De stalbaas heeft het stalregelement al een paar keer gekopieerd en overal opgehangen, met de regel verboden te roken in het rood, vet en ongeveer 3 keer zo groot als de rest van de tekst. Ze willen het niet snappen en blijven rustig verder roken.

Ik bemoei me uit principe niet met andere mensen op stal. Maar als ze brandgevaar uitlokken op de plaats waar mijn paard ook staat, moet ik er toch iets van zeggen?! De volgende keer dat ik ze zie roken spreek ik ze aan. Hoe zeg je zoiets op een vriendelijke, maar toch heel duidelijke manier?

Als roker, vind ik het belachelijk dat iemand rookt op stal.
Gewoon zeggen, dat je het gevaarlijk vindt dat er gerookt wordt i.v.m. brandgevaar. En anders toch melden bij de eigenaar.
Als dat niet helpt, gewoon melden bij de plaatselijke arbeidsinspectie of brandweer.

Of zoals ikdoemaarwat schreeft: een emmer water ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 01:34

Ik denk dan niet alleen aan brandgevaar, maar ik vind het nou ook niet bepaald lekker/bevorderlijk voor de paarden :n En ik ben nota bene zelf een roker. Zou me erg raar voelen als ik op het stalpad zou gaan roken.

Ik zou ze eerst vriendelijk verzoeken om er mee op te houden en te vragen wat nou precies het probleem is dat ze hebben. Als dat niet werkt naar de eigenaar gaan. Als dat ook niet werkt zou ik zo zoetjes aan een andere stal zoeken. Succes er mee.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 01:40

Het gat van de deur, als ze niet willen luisteren naar de redelijke regels van de stalbaas.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 01:47

Ik ook als roker kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die in een stal roken. Iedereen kan toch op z'n vingers natellen dat een stal bomvol ligt met licht ontvlambaar materiaal! Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat je niet heel hard aan het zoeken bent naar een stal waar het rookverbod ook echt nageleefd word. Ik zou dan liever wat meer betalen of zelfs wat inleveren op voorzieningen zo nodig als dat de veiligheid van mijn paard, mezelf en de hele omgeving ten goede komt. Wat trouwens een idee is is de brandweer een keer uitnodigen op stal, en die eens uitleg laten geven. Veel corpsen doen dergelijke voorlichting gratis of tegen een hele kleine bijdrage en je kan de stal ook eens opgeven als oefenobject voor de brandweer. Dat is zo ongelooflijk leerzaam dat de rokers die ik ken. het stuk voor stuk wel uit hun kop laten om nog te roken in de buurt van een stal.

Een stalbrand gaat door alle materialen die aanwezig zijn razendsnel, voordat je beseft wat er gebeurt kan de hele stal al in de lichterlaaie staan en mag je maar hopen dat jezelf eruit kan komen, laat staan je paard.

Bij ons op stal mag je niet roken binnen 5 meter van de stal, omdat een vonkje dat van je sigaret afkomt de boel al in lichterlaaie kan zetten en als roker vind ik dat volledig terecht.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:56

Lastig probleem hoor!
Ik rook dan wel niet (astma) en heb mijn paarden aan huis staan, dus geen problemen met andere mensen die roken op stal..
maar..Mijn schoonouders roken wel binnen bij ons..terwijl wij een bordje 'please no smoking'hebben ophangen. Ik kan er niet tegen ivm astma...en toch blijven ze roken, al lachend naar het bordje..

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:00

ikdoemaarwat schreef:
geloof me zo een bak koud water geeft echt wel indruk hoor :j
misschien niet de leukste reactie erop, maar in mijn bijzijn durven ze vast geen peuk meer op te steken
want als een emmer water niet helpt, zal een brandblusser het wel doen :+

Als ze naar de staleigenaar niet luisteren, waarom dan wel naar een stalgenoot?
Ik denk gewoon dat ze staleigenaar ze moet waarschuwen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:04

Heel asociaal, want andermans paarden lopen ook gevaar.

Als het enkel hun eigen paard treft dan moeten ze dat zelf weten.

Gewoon zeggen hoor ook tegen de baas, tenminste ik wel hoor. Ik hoef het niet te pikken dat mijn paard levend verbrand wordt door andermans stomme fout, je zit net zo erg fout door er niets van te zeggen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:06

ukoldaatje schreef:
Lastig probleem hoor!
Ik rook dan wel niet (astma) en heb mijn paarden aan huis staan, dus geen problemen met andere mensen die roken op stal..
maar..Mijn schoonouders roken wel binnen bij ons..terwijl wij een bordje 'please no smoking'hebben ophangen. Ik kan er niet tegen ivm astma...en toch blijven ze roken, al lachend naar het bordje..

Zo zeg! Dat vind ik echt asociaal. Maar je vent kan er toch ook wat van zeggen, als jullie het niet willen, er uit als ze het wel doen.

Ik ben een roker. Maar rook zelf ook niet in huis ivm de zware astma van mijn moeder.

Op stal is het ook niet roken bij ons. Iedereen houdt zich hier keurig aan. Nooit geen problemen mee.
Misschien scheelt het dat de eigenaar zelf ook rookt en dit ook netjes buiten doet.

TS: ik zou dit toch wel tegen de stalbaas zeggen. Hij moet deze mensen aanpakken. Hij hoeft niet te zeggen: ik heb gehoord dat...
Maar: telkens als ik er langs loop ruik ik een ontzettende rooklucht bij jullie vandaan dus....

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:40

Zoals voor mij al werd gezegd: als ze al niet eens naar de staleigenaar luisteren, luisteren ze waarschijnlijk al helemaal niet naar jou. De staleigenaar kan wel dreigen om ze weg te sturen, misschien dat dat helpt. Ik weet verder ook niet zo goed wat je eraan kan doen, maar ik hoop dat 't snel opgelost is. Vind 't wel ontzettend asociaal, ten eerste omdat ze dat rookverbod gewoon negeren en ten tweede omdat 't gevaarlijk en slecht voor de gezondheid van de paarden is. :=

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:16

Ik rook ook maar geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om te gaan roken waar de paardjes staan.
Maar ik ben bang dat wanneer de stalbaas niet harder er tegen optreed er ook niets gaat veranderen.

Jaren gelden was ergens ook z'n probleem aan de gang. Helaas is het daar wel fout gegaan en is er brand uitgebroken! En helaas maar weinig paarden die het overleefd hadden toen :-(