Pff.. Ik weet het niet meer..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bordercollie

Pff.. Ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 20:22

Hello..
ik ben niet zo heel actief op dit forum maar hou wel alles bij,
Ik ben hele trotse eigenaresse van een prachtige belg ruin van net 3 jaar
Hij is net onder het zadel en maken heerlijke buiten ritjes.
Diego is de goedheid zelf en doet niets of niemand kwaad..
ik heb hem vanaf zijn 6 maanden en we zijn samen 1! hij
is ook echt mijn alles..
Diego staat samen met een Hollants trekpaard merrie die eerst van mijn was,
2 trekpaarden zijn gewoon TE duur qua onderhoud.. dus besloot ik haar te verleasen,
uiteindelijk verkocht aan de leaser.
Hele leuke eigenaresse en wij kunnen het heel goed vinden,
Om onze 2 knapperts uit elkaar te halen wouden we niet, dus bleven
we lekker samen staan, we hebben tenslotte ruimte zat :D
maar de merrie is echt n **merrie!! Voernijd, Trapt na je.. En echt de meest
stomme dingen haalt ze uit als je in de wei komt..
Maar nu sinds gisteren begint de mijne ook...niet tegen mijn maar tegen
mijn veulen!
hij jaagt m weg als hij in de buurt komt.. en ze rennen met zn 2e achter
het veulen aan.. Eerst was dat helemaal niet( ECHT GEMEEN!! TRAPPEN, Happen wegjagen)
wand mijn veulen ging allemaal proberen te drinken bij myn ruin
en dat liet hij allemaal toe en was heel beschermt over hem tegenover de merrie
maar hij is compleet omgeslagen,
ik zit beetje met de handen in de haren wand ik weet niet zo goed wat
ik hier mee aan moet
de merrie staat zoiezo te koop.. Omdat het gewoon te gevaarlijk word,
en daar bemoei ik me verders ook niet mee.. dat is iets van haar zelf..
Maar nu zit ik met de gebakke peren..

Weet iemand mischien wat ik hier aan kan doen?
en of dit vanzelf over gaat??
wand ik wil natuurlijk mijn veulen niet weg doen! |(

Heeft iemand mischien tips?
of de goeie oplossing?

blijft hij dit gedrag houden als de merrie weg is? ;(

fuego3

Re: Pff.. Ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:37

begrijp ik nu goed dat je 2 volwassen trekpaarden in het land hebt staan en dan nog een veulen ?

kan het zijn dat jou ruin zo doet tegen het veulen omdat het veulen ouder word en opgevoed word omdat het dingen doet wat niet meer bij zijn leeftijd past zoals proberen te zogen??

bordercollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 22:42

hoi hoi,
klopt ik heb 2 trekpaarden staan
en ik heb vorrige week op de paardenmarkt
een veulen gekocht..bij mijn belg kan je alles bij zetten dat was zon goeie sul!!!!!! die zou nog geen vlieg dood trappen.. De merrie wist ik dat die niet zo lief was tegen andere paarden.. Maar ze accepteerde m redelijk.. behalve als hij bij zijn eten kwam.. de ruin deed helemaal niks maar begint nu toch echt gemeen te worden tegen hem.. zijn oren in zijn nek en echt aanvallen.. terwijl hij echt al tussen verschillende paarden heb gestaan..
het veulentje is 6 maanden.. dus wij dachten mischien ook met opvoeding maar toen kwam zon oud boertje langs en die zei ook dat het echt niet opvoeding kon zijn

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:45

is er een optie om de merrie (de aanstichster) apart van je ruin en het veulen te zetten?

bordercollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 23:01

Ja maar dat wilt de eigenaresse niet..
zoiezo gaat de merrie weg.. die staat te koop maar wanneer?? dat weten we nog niet.. ik hoop echt niet dat diego dit gedrag blijft houden..

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:03

Toch maar eens overleggen.. lijkt me wel zaak dat t veulen niets overkomt.. T klinkt wel als rangorde bepaling trouwens, maar ik heb het niet gezien. Mag ik vragen hoe lang het al zo is? Sommige paarden blijven een aantal weken andere paarden duidelijk maken welke rang zij hebben in de orde zegmaar..

bordercollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 23:23

ja het is mijn eigen weide dus ik heb het natuurlijk voor het zegge maar willen ze liever gewoon bij elkaar houden! maar ik wil natuurlijk veiligheid boven alles!! diego heeft t helemaal nog niet gedaan maar gisteren tijdens het voeren vloog hij m ineens echt aan oren plat in zijn nek.. nou en die staan altijd na voren! dus dit was echt nieuw voor ons bij de merrie wisten we het al langer wand die doet dat ook bij mijn ruin als hij te dicht bij haar eten komt. (verders niet) ..

bordercollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 23:24

Afbeelding
deze foto heb ik van de week nog gemaakt
mijn ruin en het veulentje samen

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:27

ja misschien dan toch de merrie er uit halen als dit gedrag daadwerkelijk overgenomen word.
de merrie gaat immers toch weg , dus zonder elkaar zouden ze ooit toch moeten.

maar goed het veulen kan ook iets uit hebben gevreten wat jij niet gezien hebt , maar wel gebeurd is , en krijgt het nu op zijn brood , misschien eerst nog afwachten , maarjah t moet niet de spuigaten uit lopen.

bordercollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 23:33

Precies, ik ben er natuurlijk maar hooguit 2 uur per dag buiten het rijden om.. dus ik zie niet alles.
maar ik zal het haar morgen even vertellen wat ik hier lees en dan gaan we denk toch maar stukkie afzetten...ik doe morgenmiddag ff update neer zetten ik ga morgenvroeg weer voeren en rijden dan zet ik er neer hoe ze nu doen tegen hem..

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:36

bordercollie schreef:
Ja maar dat wilt de eigenaresse niet..
zoiezo gaat de merrie weg.. die staat te koop maar wanneer?? dat weten we nog niet.. ik hoop echt niet dat diego dit gedrag blijft houden..

dan zet jij jou paarden apart van die van haar, daar kan ze toch moeilijk iets over zeggen,
dit gaat ten koste van jouw paarden!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:45

Ik kan je verder niet echt helpen met je vraag, sorry. Toch wens ik je er wel succes mee.

Wel heb ik een klein vraagje aan jou ;) Zeker niet aanvallend bedoeld, gewoon nieuwsgierig!
Je gaf aan dat het onderhouden van twee trekpaarden te duur is, maar nu heb je er een veulen bij. Ik begrijp uit je verhaal dat ze op het land staan. Wat verschilt er, naast stalling en voer, zoveel in prijs dat een veulen (dat ook groot wordt) wel te onderhouden is en een tweede trekpaard niet? Nogmaals, gewoon benieuwd ;)

bordercollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 09:21

trekpaarden zijn qua voeren gewoon veel duurder..mijn veulen krijgt 3 a 4 kilo veulenbrok. mijn belg krijgt byna 7 kilo brok per dag en 2 grote balen hooi brood wortels etc
als ik dat niet doe nou dan zie je hem zo invallen..mijn veulen een half pak dus er zit echt verschil in... + het is maanden geleden en qua geld zat ik toen krab.. Dat is nu niet meer maar deze merrie had ook medicijnen etc nodig dus
dat was gewoon veelste duur :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:32

dus hij doet het alleen met voeren? Anders niet? Heeft imo vermoedelijk gewoon met rangorde te maken. Denk dat het wel overwaaid hoor.. Ik heb het vaker gezien en ook bij mijn eigen paard.

bordercollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 13:54

nou ze vliegen hem ook gewoon zo aan.. ik ging sky net bekappen en toen zag ik dat hij bloeide, ze hebben hem dus te pakken gehad.. nu heb ik hem bij mijn vader zijn shetjes gezet, dit ging prima en hij was lekker aan het spelen (A) .. Zodra de merrie weg is probeer ik het gewoon nog een keertje.. en als dat niet lukt ja dan moet ik het mischien toch overleggen met mijn vader (die wilt er eigenlijk niks meer bij hebben lopen!) maar hij moet niet zo miepen hahaha tot nu toe staat Sky dus lekker veilig.. en diego tja.. die begon zelfs te trappen na de merrie!!!!

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:57

Misschien kun je het naar de eigenaresse brengen dat het juist ivm de verkoop een goed plan is om ze nu al geleidelijk uit elkaar te plaatsen, dus lijntje ertussen.

Dat maakt het afscheid makkelijker, en je bent er nu wellicht ook mee geholpen. Misschien zelfs een stukje 'niemandsland' tussen de twee weides maken?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:09

Het veulen staat nu pas een week bij de twee paarden in? Hier duurt het meestal wel een maand voordat weer duidelijk is wie wat mag als er een nieuw paard bij komt. Dat is inclusief opjagen, trappen, bijten en wegjagen bij het voer. (Ligt ook beetje aan wat voor soort paard erbij komt, ruinen blijken hier lastiger dan merries om in de kudde een plek te krijgen.)
Ik zou het niet nu de kudde uit elkaar gaan halen maar het meer tijd gunnen. Je paard is gewoon paard aan het zijn en nu zo'n goede sul als je gedacht had.

bordercollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 14:16

zei wilt ze juist niet uit elkaar halen.. beetje jammer ik kan zelf niet heinen dus dat schiet niet op haha.. maar het werd vond ik zelf veelste gevaarlijk voor het veulen, hij gleed toenstraks ook echt hard uit en toen vlogen ze er met zijn 2e op, en dat vind ik echt heel zielig wand dit paardje is natuurlijk niet zo grof en sterk gebouwd als hun 2.. nu staat hij lekker tussen die 2 shetjes dat geeft mij zelf een veiliger gevoel. ben benieuwd of ik bij diego dat voernijd er nog uit krijg?

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:21

kun je geen schrikdraadje tussen jou ruin + veulen en dan de merrie aan de andere kant van het draadje zetten? dan kunnen ze nog wel met elkaar neuzen en elkaar zien en is het ook niet in een keer een hele omslag als de merrie wel verkocht wordt. het klinkt ook niet echt veilig voor je veulen... succes

bordercollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 17:26

nee dat lukt niet dan moeten er echt palen bijgeslagen worden, en dat kan op zijn vroegst pas volgende week ergens omdat ik dat zelf niet ken jammer genoeg.. ons land is best breed dus een draadje spannen lukt zo niet.. anders had ik dat allang gedaan.. Het is inderdaad echt niet veilig!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:55

ik zou hem dan nu eerst bij de shetjes laten tot de merrie weg is en het veulen iets ouder en sterker is geworden , als de merrie dan weg is bij de ruin doen en dan echt uit laten vechten tot er 1 de baas is.
ziet er idd ook zielig uit maar paarden onder elkaar zijn gewoon hard bij tijden.

suc6