sinds gisteren sta ik op een nieuwe plek met mijn paard . ik snap heel goed dat ze nog helemaal moet wennen aan alles natuurlijk.
maar toch is ze enorm nerveus , en aan de hand loopt zo zo over me heen. ze ziet me gewoon niet.
hoe kan ik dit het beste afstraffen? en tot waar mag ze komen met haar hoofd? verder wil ze ook niet stil staan tijdens het poetsen , ze draait constant. afstraffen of proberen te kalmeren?
weten jullie verder nog goede grondoefeningen/spelletjes die ik met haar kan doen ?
Niet straffen en niet kalmeren. Als ze nerveus is, is ze nerveus. Heb daar begrip voor en respecteer dat. Ze zal langzaamaan wel wennen aan haar nieuwe plek en zal de nervositeit afnemen.
Ik zou zeggen, je paard is gisteren verhuisd, dus laat haar even. Het is logisch dat ze helemaal uit haar doen is, een verhuizing heeft behoorlijke impact op een paard. Laat haar even een weekje in de wei, ga alleen naar haar toe voor een knuffel of wat lekkers, en bekijk volgend weekend bijvoorbeeld hoe ze zich dan voelt.
ellenlouise
Geplaatst: 14-11-10 18:59
Ze zal dan ook nog haar plekje binnen de kudde moeten veroveren. Of gaat dat al helemaal goed? Als dat nog niet zo is dan zou ik haar denk ik een paar dagen met rust laten om aan de kudde/omgeving te wennen.
Ze is gisteren pas verhuisd? Oh, nou dan zou ik haar zeker even met rust laten. Joviban en ik denken er hetzelfde over . En natuurlijk mag ze niet over je heen lopen maar het is kennelijk allemaal nogal heftig voor je paard. Zoek de problemen gewoon even niet op en laat het allemaal maar even betijen. Ik neem aan dat alles op de vorige stal tussen jou en je paard wel goed ging
je vind het na een dag al een probleem? Mijn paard heeft echt meerdere weken nerveus gedaan toen hij op z'n huidige adres kwam. Was bij z'n vorige eigenaar heel lief, kwam bij mij op stal en veranderde in een monstertje. Heb al van iemand gehoort dat ze 'm echt eng vond.
Hij staat er nu zo'n 3 maanden en is nu al heel veel rustiger. Hij blijft wat fel, maar dat zit gewoon in z'n karakter. Het is meestal wel onder controle te houden
Geef het dier alstublieft de tijd om te wennen, 24 uur is niets, meerdere dagen of misschien weken zullen uitwijzen hoe het gaat in de nieuwe kudde. Jij bent zelf na één dag toch ook nog niet helemaal thuis in een nieuwe vreemde klas/groep die al wel langer met elkaar op trekt?!!!
cassandravh
Geplaatst: 14-11-10 20:48
daar had mijn pony ook heel erg last van, hij staat nu 2 maanden hier, maar nu is alles gewoon goed, alleen met deze weersovergang is het nog wel drukkke dagen soms.
mijn arabiertje was nog hengst toen ik 'm net kreeg. Hij probeerde over me heen te lopen, beet heel erg als ik naast 'm liep, stond geen seconde stil tijdensh et poetsen en heeft een halstertouw hierbij stukgebeten.
Heb het 1 dag uitgehouden om dit te bestraffen. Heb 'm daarna bij het poetsen gewoon genegeerd. Nu staat hij netjes stil en bijt bijna helemaal niet meer in het touw. Het bijten en over me heen lopen heb ik 'm afgeleerd door grondwerk te doen. Zonder longe in de longeerbak, wou ie nog op me afkomen. Heb hem steeds weggestuurd en 'm in z'n eigen ruimte gezet. Nu accepteerd hij ook dat ik mijn ruimte heb en hij de zijne
ik zou haar tijdelijk ff laten staan voor wat het is , even knuffelen en misschien wat borstelen als ze het toestaat zoniet geen probleem en haar pas weer pakken als ze zelf wat rustiger is geworden op haar plekje.
bij de 1 is dit na een paar dagen en bij de ander kan het wel maanden duren voor ze volledig gewend zijn.
Vergelijk het met veranderen van school/werk. Al die mensen die je niet kent, onbekende gebouwen waarin je verdwaalt.. Zo voelt je paard zich nu momenteel. Je zou voor minder nerveus worden! Je kan nou eenmaal niet verwachten dat je na twee dagen weer op een lekker relaxed paardje kan rijden. Ze heeft tijd nodig. In tussentijd doe je kalmer aan met haar, maar doe je nog steeds de dingen die je altijd deed, zoals poetsen, tutten en wandelen. Ga je nu vooral niet anders gedragen tegenover haar. Misschien wordt ze nog nerveuzer als ze merkt dat niet alleen haar omgeving, maar ook nog eens haar baasje (zowat het enige vertrouwde ding in haar leven momenteel) zich anders gedraagt..
Je kunt er eigenlijk niks aan doen, gewoon wachten totdat ze weer normaal doet. Als er eten is en andere paarden in de buurt, dan komt het waarschijnlijk wel snel goed.
ik heb 4 maandjes geleden mij paardje gekocht , en dus kwam ze toen pas voor het eerst bij ons op stal. ik herken me in u verhaal ze liep mij de eerste paar weken ook omver telkens als ze dat deed nam ik haar terug naar dat stuk waar ze me voorbij ging en liepen we rustig verder , dat bleef ik doen tot ze rustig mee liep na een paar weken ging dat perfect nu schrikt ze heel afentoe nog van iets nieuws maar afstraffen heb ik niet gedaan ! tijdens het poetsen praten ik gewoon heel veel tegen der als ze onrustig was , gaat super nu! ze word nu ook steeds rustiger onder het zadel, blijkbaar is nu pas echt op der gemak!
Ik zou dat paardje ook maar gewoon even tot rust laten komen. Zodra ze weer geland is pak je het werk weer op. Veel veiliger en beter voor jullie beider gemoedsrust.
Het kostte mijn merrie een half jaar om te wennen aan haar nieuwe plek! Geduld is de hoofdzaak...
Odeale
Geplaatst: 16-11-10 21:28
Ik zou rekening met haar houden dat ze anders is dan anders maar de dingen die op de andere stal niet mochten, mogen nu ook niet. Als jij opeens anders tegen haar bent is dat ook vreemd voor haar.
Wij hebben de situatie andersom. Ons jonge paard is thuis gekomen en onze twee paarden die al 2 jaar samen stonden, hebben er opeens een maatje bij. Dus was (en is) er een hoop onrust. De dag dat het jonge paard thuis is gekomen hebben we ze laten staan maar daarna hebben we de dingen opgepakt die we anders ook doen.
Volgens mij werkt regelmaat (dus ook in jouw gedrag tegenover haar) het best.
Ik zou haar ook even rustig laten wennen. Kalmeert na een tijdje wel.
Nathalie137
Geplaatst: 23-11-10 11:51
Gun haar de tijd, niet afstraffen ze kan er toch ook niks aan doen, zou hetzelfde zijn als ze jou ergens zetten waar je niemand kent ..... en vrienden moet maken. Heeft zijn tijd nodig komt beslist goed
ik ga met de meeste mee, paarden zijn gewoonte dieren en ze hechten erg aan hun omgeving met de daarbij behorende routine. voor jouw paard is alles in een keer veranderd dat is nogal wat..zoals sommigen hier ook al melden het kan wel even duren..ga je nu merken dat je paard er zelf last van krijgt; afvallen ,opgetrokken staan ,slecht eten en dat voor lange tijd kun je een poosje bach-rescue geven
Pentax
Geplaatst: 23-11-10 11:58
De eerste verhuizing van mijn paard was ook zo, en dat duurde maanden. Achteraf had ik hem lager in het voer moeten zetten, of voer met minder suiker moeten geven. Niet dat hij zoveel voer kreeg, maar hij reageert heel sterk op suiker en dat icm. stress is geen goede.
De tweede verhuizing heb ik hem lager in het voer gezet en met 2 dagen was het al goed en ontspannen.
Elisa1967
Geplaatst: 28-11-10 14:29
nou, misschien een opsteker, maar ik heb afgelopen woensdag mijn paard, naar zijn definitieve stalling gebracht, en dat is bij mij thuis.
na dat hij na 2,5 maand 24 uur p/d binnen eerst het halve weiland om had geploegd kreeg hij ineens in de gaten dat hij moederziel alleen was. op mij na dan. wat een ellende zeg. en vooral zielig. zenuwachtig, zweten als een idioot en maar hinniken. ik werd daar zelf ook erg zenuwachtig van kan ik je verzekeren. dan wil je het goed doen, en dan heb je ineens een stresskip op stal en in de wei.
voor een paard is er niets zo verschrikkelijk als uit zijn vertrouwde omgeving weg gehaald te worden, en daarna ook nog eens alleen achter te blijven. zoals in het geval van mijn paard. er staat inmiddels een shetlander bij 'm, en het gaat gelukkig al stukken beter. hij heeft de eerste dag alleen maar zenuwachtig rond gelopen, nu graast hij en inmiddels ligt hij te slapen in zijn stal.
heb geduld. geduld geduld. probeer zelf rustig te blijven, je hoeft je natuurlijk niet omver te laten lopen, maar kwaad worden heeft nu absoluut geen zin. dat maakt het alleen maar erger.