fout overgang galop-draf, opnieuw of doorrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

fout overgang galop-draf, opnieuw of doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 17:51

gisteren had ik wedstrijd in montfoort. mijn vorige wedstrijd ging verschrikkelijk, mijn paardje had besloten dat ze zich in de ring wel kon misdragen ik deed er toch niks aan, dat ging van kwaad tot erger en na 4 proeven ( was een weekend) was ze zelfs bijna tegen de bakrand aangeklapt in rengalop. :roll:

samen met mijn instructrice heb ik toen hard gewerkt aan het strenger rijden. ik wacht teveel af en dan krijgt ze de kans. ook afgesproken dat deze wedstrijd gebruikt zou worden om het paard een duidelijke boodschap mee te geven, ongein word niet geduld. eventuele winst zou mooi meegenomen zijn.

ik heb twee proeven gereden, en in mijn tweede proef had ik ook winst. in die proef had ik een flinke fout in de overgang galop-draf. mijn paard probeerde net voor de A ( na de A mocht je terug in draf) over de schouder weg te kruipen. dat doet ze om dan over te kunnen springen of eruit te vallen. ik corrigeerde en zij sprong nijdig weg van de hoek. ik heb haar een tik mee gegeven en weer op de hoefslag getrokken, maar ze was inmiddels in draf. dit was zo'n 3 meter voor de A. vlak daarna komt een onderdeel waar je af moet wenden op de korte diagonaal.
ik heb besloten om niet meer aan te springen en opnieuw de overgang te doen en ipv m'n paard voor elkaar te krijgen om de rest van het proefje te rijden.
voor de fout in de overgang kreeg ik een 2 en voor het volgende onderdeel een 7.

mijn vraag is: als dit zou gebeuren bij jullie, zouden jullie dan alsnog aanspringen en opnieuw de overgang maken of net als ik doorrijden en je op het volgende onderdeel richten?

Blackflag

Re: fout overgang galop-draf, opnieuw of doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:53

Ik zou het persoonlijk niet doen, op dat moment krijg je toch al een minder punt voor de overgang dus dan kan je je beter focussen op het volgende onderdeel dat je de schade weer recht kan trekken.

Yvie_Juudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:58

Ik vind dat je goed gehandeld hebt.

Door de overgang opnieuw te rijden is de kans groot dat je niet uit komt voor het volgende onderdeel.
Het zou zonde zijn, wanneer je dan ook het volgende onderdeel niet netjes rijd.

Zoals I_S ook zegt: het eerste onderdeel is al beoordeeld, dan kun je je beter richten op het volgende onderdeel.
Van een 2 had het misschien een 3 kunnen worden, maar echt niet ineens een 6 :n

Dit zou ook mijn manier zijn in de proef, al hoewel ik me dat tijdens de proef nog meer moet realiseren :D

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:15

Ik ben het wel met bovenstaande eens, maar je moet je zelf afvragen wat je wilt.
> Wil je nu zo hoog mogelijke punten halen en tijdens training proberen deze fout op te lossen?
> Of, wil je haar consequent hierop aanpakken en dan maar een lager resultaat riskeren.

Ik heb zelf altijd de eerste oplossing gedaan, met het frustrerende resultaat dat meneer tijdens training geweldig liep en tijdens wedstrijden zijn truukjesdoos opende.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:25

Ik zou wel corrigeren :j mijn ervaring is dat jury's liever zien dat je iets hersteld/aanpakt dan dat je ze ,aar lekker laat gaan

DangerBoyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:28

Ik zou ook niet opnieuw in galop aanspringen. Dan spring je aan en je moet meteen weer draven. Je hebt voor dat onderdeel tog al minpunten gekregen dus ik zou me meer focussen op je volgende onderdeel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:51

Het ligt er een beetje aan wat het effect was. Ik heb vorige week ook twee kilometermaakproeven gereden en peerdlief peerde er steeds tussenuit. Ik geloof dat ik een kleine volte in galop wel drie keer gedaan heb omdat ie steeds de andere kant op vloog. Op dat moment zijn je punten toch al belabberd, dan kies ik voor de opleiding van het paard in het belang van de volgende wedstrijden.
In jouw geval liep het onderdeel eigenlijk verkeerd omdat het paard nijdig reageerde op jouw correctie. Als hij daarna wel gewoon zijn werk weer doet, is het prima en zou ik ook de diagonaal opgaan. Is hij nog steeds stierlijk vervelend, dan zou ik een volte indraaien, opnieuw aanspringen en nogmaals herhalen. Dan maar een 0 of een 1 op die overgang, als ze dan daarna maar aan het werk gaan.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 21:43

fem_daf: dat is bij mij dus ook het geval.
we zijn nog niet zo lang gestart, dit was onze 4e officiele wedstrijd. de eerste twee liep ze de sterren van de hemel, maar de derde heeft ze me enorm in de maling genomen. helaas kreeg ik dat pas echt door in de allerlaatste proef, maarja toen was het al te laat. dus deze proeven waren dan ook merendeels bedoeld om haar duidelijk te maken dat ze ook op wedstrijd moet luisteren.
op zich heel aardig gelukt, maar ik heb het idee dat ze het toch nog zal blijven proberen. het voelde nog niet alsof ze echt overtuigd was. meer alsof ze knarsetandend overstag ging :P
dus ik denk dat ik bij de volgende ook nog wel flink zal moeten aanpakken. :D

Yvie_Juudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:09

Ik denk dat het ook heel erg uitmaakt in welke klasse je rijdt.

Ik zie dat jij B rijdt, dan heb je vaak nog voldoende tijd om een overgang nogmaals te laten zien :j

In het M1 wordt het al een ander verhaal, dan gaan oefeningen sneller achter elkaar door en heb je geen tijd om nogmaals een overgang te laten zien.

Ik zou als ik jou was de situatie per keer inschatten. Haalt ze het trucje je uit, terwijl je nog 3 letters de tijd hebt voor de volgende oefening, zou ik toch nog een keer een nette overgang laten zien :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:13

Op het moment dat je paard zich gaat misdragen in de ring omdat hij weet dat je toch niets gaat doen om het te corrigeren, heb je in principe al verloren.
Ik zou de tijd gebruiken om het paard te scholen, eventuele verliespunten incasseren, om mijn paard duidelijik te maken dat hij ook in een wedstrijdverband altijd naar me heeft te luisteren. Uiteindelijk heb je voor de tijd betaald die je met je paard in de ring bent.
In de western heb je "fool them, school them klassen", maar dat is in de dresuur wel anders.
Maar misschien kun je een aantal wedstrijden HC met hem starten om de puntjes op de i, en de streepjes op de t te zetten.
Dat betekend dus dat ik een paar keer die overgang zou laten zien. Gevraagd of niet. Fout of niet. Out of pattern of niet.
Hoeft maar een paar keer, doorbreek dat patroon.
En je hebt een heel ander paard onder je....

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:00

Daar heb ik het laatst met een jury over gehad toen ik moest schrijven bij een wedstrijd.
Ze zien dan nog liever dat je het nogmaals probeert (mits daar ruimte voor is), want anders heb je een lager punt omdat je het niet probeert te herstellen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:15

De eerste poging wordt beoordeeld Pieterus, dat wat je daarna doet niet.

Maar als je paard vóór de gevraagde letter uit de galop in draf valt, dan zou ik dat altijd proberen te herstellen, want anders laat je de gevraagde overgang niet zien en heb je een 0 of een 1 te pakken.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:19

ik had ook dat mijn paard een verkeerde overgang maakte van draf naar galop (zul je altijd zien.. doet hij het altijd goed,
en dan vervolgens in de proef niet :( )
maar ik heb toen ook de overgang opnieuw gereden..
toch om het even goed te doen.. maar ja, voor de punten maakt het denk ik niet uit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:24

Mijn paard besloot gisteren vlak voor de C over te springen, terwijl we bij M in draf moesten en dan afwenden bij de B (of zit de E daar? :+ ). Ik heb hem terug genomen, opnieuw aangegalopeerd en toen terug gereden. Anders kunnen ze je overgang niet jureren. Kreeg een 5 met commentaar: springt over, keurig opgelost.

Ze moeten het natuurlijk wel meenemen, maar volgens mij rekenen ze je harder af als je niks doet?

EDIT: nu heb ik wel het voordeel dat dit dus allemaal lukte vóór de M, de overgang terug netjes was en ik hem meteen weer keurig bij me had, dus geen gevolgen voor de onderdelen erna.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:31

MyWishMax schreef:
Mijn paard besloot gisteren vlak voor de C over te springen, terwijl we bij M in draf moesten en dan afwenden bij de B (of zit de E daar? :+ ). Ik heb hem terug genomen, opnieuw aangegalopeerd en toen terug gereden. Anders kunnen ze je overgang niet jureren. Kreeg een 5 met commentaar: springt over, keurig opgelost.

Ze moeten het natuurlijk wel meenemen, maar volgens mij rekenen ze je harder af als je niks doet?

EDIT: nu heb ik wel het voordeel dat dit dus allemaal lukte vóór de M, de overgang terug netjes was en ik hem meteen weer keurig bij me had, dus geen gevolgen voor de onderdelen erna.

dat is aardig van de jury! Dat ze het fijn vinden dat je het hebt opgelost! Dat moet je altijd hebben.. ;)

evers96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:23

ik zou gewoon doorrijden ;) en goed richten op de volgende oefening.
bij iedereen gaat er wel wat mis in een proef. *D

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:35

Je hebt hoek en halve lange zijde om weer aan te springen en nette overgang te maken naar draf.
Dus zeker opnieuw aanspringen.

Ander heb je risico op een terecht laag cijfer omdat je de juiste overgang niet getoond hebt.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:06

Ik vind dat Cassidy de spijker op zn kop slaat. Als ik het over zou kunnen doen, zou ik het tijdens de proef oplossen. Het gaat op dat moment fout! Je kunt deze fout nooit meer herstellen, je krijgt maar één kans. De volgende keer dat hij het doet, is het weer een andere fout in een andere situatie. Altijd oplossen, maar na dit oplossen gewoon doorrijden alsof er niks gebeurd is.

Kort gezegd, oplossen en vergeten.

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:27

Ben het wel met jullie eens, liever niet corrigeren en de rest goed rijden dan met veel porblemen opnieuw aanspringen met als gevolg een druk paard en weer niet op tijd terug kunnen rijden naar de draf.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:30

Wanner mijn paard in het begn van het onderdeel terug valt oid wel, maar in jou geval, 3mtr voor de oorsprokelijke overgang, zou ik het laten zitten, aangezien je vaak snel erna het nieuwe onderdeel moet rijden.
Thuis tijdens gewoon rijden is het een ander verhaal, dan altijd opnieuw aanspringen en terugnemen wanneer JIJ dat wilt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:30

Ik zou het ook als een verloren onderdeel beschouwen en me concentreren op het volgende.

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:48

Ik zou wel gewoon weer opnieuw aanspringen ik heb dan mis wel lagere punten maar ik ben dan wel consequent want anders gaat die van mij dat soort dingen vaker doen op wedtsrijd.

babettiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:54

Aan de ene kant kan je het wel doen, maar je hebt ook kans dat tie de overgang slechter doet,
dus ik zal het lekker laten, gewoon heel veel oefenen!
Als hij het slecht doet opnieuw enz.

succes :D

tess18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:13

hoi,
ik heb eerst ook altijd dressuur gereden voordat ik ging springen.
die van mij is ook niet makkelijk met dressuur en die deed dat ook altijd,
ik ben gewoon doorgereden anders heb je kans op verzet.
het probleem is gewoon dat ze weten dat ze in de ring niet aan worden gepakt.
ik deed altijd net alsof er niks was zodat hij het idee kreeg dat het toch niet werkte.
hoop dat je hier iets aan hebt
groetjes

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:00

Cassidy schreef:
Op het moment dat je paard zich gaat misdragen in de ring omdat hij weet dat je toch niets gaat doen om het te corrigeren, heb je in principe al verloren.
Ik zou de tijd gebruiken om het paard te scholen, eventuele verliespunten incasseren, om mijn paard duidelijik te maken dat hij ook in een wedstrijdverband altijd naar me heeft te luisteren. Uiteindelijk heb je voor de tijd betaald die je met je paard in de ring bent.
In de western heb je "fool them, school them klassen", maar dat is in de dresuur wel anders.
Maar misschien kun je een aantal wedstrijden HC met hem starten om de puntjes op de i, en de streepjes op de t te zetten.
Dat betekend dus dat ik een paar keer die overgang zou laten zien. Gevraagd of niet. Fout of niet. Out of pattern of niet.
Hoeft maar een paar keer, doorbreek dat patroon.
En je hebt een heel ander paard onder je....

Ben het helemaal met je eens, alleen als je geen risico wilt lopen op een verliespunt dan zorgen dat je niet gediskwalificeerd wordt en en een paar onderdelen voor het einde van de proef afgroeten en de ring vrijwillig verlaten.