Straks alle manen weg.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjanschut

Straks alle manen weg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 17:44

Onze shetlander is al een groot gedeelte van zijn manen kwijt doordat een ander paard ze er aftrekt/bijt.
We hebben al cribox, azijn en witte olie in zijn manen gesmeerd maar dat mag niet helpen.
Ook hebben we de boosdoener er al een tijdje bij weg gehaald maar ja ik kan die natuurlijk moeilijk alle dagen op stal laten staan.
Gescheiden zetten buiten is ook geen optie want dan breken ze uit.
Help....wie heeft een goede tip zodat onze shetlander toch de manen die hij nu nog heeft overhoudt.

ZusJacobs

Re: Straks alle manen weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:46

Kun je niet zo'n leuk ''fjorden'' kapsel doen? Staat vaak ook erg leuk, verder genoeg afleiding bieden voor het andere paard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:48

weet je ook waarom dat andere paard de manen er af trekt?
heeft het jeuk en dat ze elkaar gaan kriebelen en het paard zo die manen er uit trekt of zit het er echt aan te eten?

als dat andere paard jeuk heeft kun je beter dat paard gaan behandelen tegen de jeuk zodat het niet meer bij de shet gaat staan kriebelen en dus de manen er uit trekt.
zou dus inderdaad naar de oorzaak gaan kijken van het bijten en dat gaan aanpakken

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:52

Het schijnt dat dat afbijten van manen/staart in de regel in het najaar op mistige nachten/ochtenden gebeurt. Waarom weet 'men' niet, (ik zou dat wel graag willen weten..) maar misschien kunnen ze in andere tijden toch wel samen staan.
Het kan natuurlijk ook een echt ondeugd zijn, onafhankelijk van het jaargetijde. Dan wordt het een ander verhaal. Dan toch maar gescheiden in het land zetten. Wie z'n vingers brandt,.... ;)

marjanschut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 17:53

ellepel schreef:
weet je ook waarom dat andere paard de manen er af trekt?
heeft het jeuk en dat ze elkaar gaan kriebelen en het paard zo die manen er uit trekt of zit het er echt aan te eten?

Hij heeft geen jeuk hij zit er echt aan te eten, hij mag ook heel graag de staart van de shet in zijn mond nemen en dan moet de shet blijven staan want anders tilt hij hem gewoon een stukje op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:04

oke dus hij eet het echt op. :j
dat kan wel een aantal oorzaken hebben.
vaak is het zo dat ze dan te fijn gras of hooi eten.
dan missen ze ruwe structuur en vullen dat dan dus aan door te gaan staart eten,dan wat groffer hooi bij geven of stro
kan ook echt verveling zijn,dan zorgen voor genoeg eten en afleiding.
wil ook nog wel es helpen om een mineralenblok in de wei te leggen, kan ook zijn dat ze haar gaan eten om bepaalde mineralen aan te vullen.
probeer dus ete kijken of je wat aan de oorzaak kunt doen.

tegen haren eten zelf kun je alleen maar ze apart zetten of er toch vieze dingen in gaan smeren.
uierzalf vinden ze ook niet lekker, en babyolie ook niet,voordeel is dat olie heel lang in de manen blijft zitten dus vaak hoef je het niet op te doen

marjanschut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 18:15

ellepel schreef:
oke dus hij eet het echt op. :j
dat kan wel een aantal oorzaken hebben.
vaak is het zo dat ze dan te fijn gras of hooi eten.
dan missen ze ruwe structuur en vullen dat dan dus aan door te gaan staart eten,dan wat groffer hooi bij geven of stro
kan ook echt verveling zijn,dan zorgen voor genoeg eten en afleiding.
wil ook nog wel es helpen om een mineralenblok in de wei te leggen, kan ook zijn dat ze haar gaan eten om bepaalde mineralen aan te vullen.
probeer dus ete kijken of je wat aan de oorzaak kunt doen.

tegen haren eten zelf kun je alleen maar ze apart zetten of er toch vieze dingen in gaan smeren.
uierzalf vinden ze ook niet lekker, en babyolie ook niet,voordeel is dat olie heel lang in de manen blijft zitten dus vaak hoef je het niet op te doen

Weet je wat nou het domme is hij doet het maar bij 1 pony de anderen laat hij met rust.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:22

Ik zou zeker de adviezen van Ellepel aannemen..
Dat klinkt het meest logisch. Is er niet een mogelijkheid de weides te splitsen? Zet je het paard bij de andere en de shet ook met een andere?

AFKEEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:27

Is zo'n deken met hals niet wat voor je? Of bijt hij de deken dan kapot? :P

marjanschut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 21:42

Vandaag heb ik een mineralenblok gehaald. Nu maar hopen dat het helpt.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:32

ik zou ook meer ruwvoer geven onbeperkt als het kan geeft afleiding en ze hebben het ook nodig

marjanschut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 16:34

callum schreef:
ik zou ook meer ruwvoer geven onbeperkt als het kan geeft afleiding en ze hebben het ook nodig

Ze krijgen hier altijd onbeperkt ruwvoer.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:37

en als je het hooi in een net doet voor het paard? Dan heeft ie wel wat te 'plukken' misschien dat dat helpt?

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:38

marjanschut schreef:
callum schreef:

Ze krijgen hier altijd onbeperkt ruwvoer.

dus dat paard eet liever de manen van die shet ipv z'n hooi?
dan is het misschien toch de structuur van het hooi of een bepaald mineralengebrek die de shet in z'n manen heeft verstopt..

Wat een beest trouwens, je zei dat hij de shetlander gewoon een stukje aan de staart op tilt als deze weg dreigt te lopen? lijkt me er heeel apart uitzien! :+

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:38

Hertshoornolie erin smeren, het stinkt verschrikkelijk.
Het is bij mij ook wel een voorgekomen dat het veulen de manen en staart van moeders opat.
Nadat we dit spul erin smeerden bleef ze er van af.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:41

Hertshoornolie helpt wel, het stinkt verschrikkelijk.
Zet het niet in huis neer en gebruik handschoenen, een tip uit eigen ervaring ;) !

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:42

er bestaan toch allemaal van die ontzettend bittere goedjes om op dekens en andere dingen te smeren waar andere paarden aan kluiven? is dat niet wat om in zijn manen en staart te smeren?

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:44

Bij de betere ruitersport zaak heb ik een keer van dat antibijt spul gekocht, waterproof en de staart van mijn merrie is niet afgekloven door het veulen. helpt super! weet alleen niet meer hoe dat heet :o

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:19

Is die manenbijter ook van jullie? Het zou wel interessant zijn om te weten waarom die dat doet. Zit hij alleen aan de Shet of ook aan anderen?
Zijn de manen van je Shetlander nog lang genoeg om er een hengstenvlecht (met cribox) in te doen? Of eet hij die ook op?