Dikke wintervacht, erg zweten tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Dikke wintervacht, erg zweten tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 13:37

Mijn paard heeft nog nooit een deken op gehad, ze krijgt in de winter dus altijd een lekker dikke teddyvacht.
Alle voorbije winters reed ik amper met mijn paard bij gebrek aan een binnenbak (of erg goede buitenbak) maar deze winter kan ik eindelijk gewoon doorrijden omdat ik nu dus wel een binnenbak heb. Alleen zweet mijn paard zich nu echt te pletter tijdens het rijden, gisteren had ik rijles en na een half uurtje staat ze echt te puffen en druipt het zweet eraf (en dan hebben we nog een half uur te gaan :+ ). Dit vond ik wel sneu voor haar maar kan het kwaad?
Voor een deken ben ik al te laat of ik moet ze eerst laten scheren denk ik hé? Maar dit vind ik ook weer wat overdreven precies, ben uiteindelijk een gewone recreatieruiter, rijd zo'n 3 à 4 keer per week en heb om de 2 weken les.

Mijn paardje staat overigens 24/7 buiten met inloopstallen en onbeperkt hooi. Ze is ook te dik, dus het rijden minimaliseren gaat ook niet goed zijn vrees ik.

Wat zouden jullie in mijn plaats doen? Gewoon vachtje behouden en doorijden of ... ?

Bonny1997

Re: Dikke wintervacht, erg zweten tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:40

Ik zou je paard idd scheren, en dan een lekkere deken op leggen

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:42

Ik scheer bij mijn shet altijd de hals en borst. Hierdoor kan ze haar warmte goed kwijt met het werk en hoeft ze toch geen deken op (staat ook 24/7 buiten met schuistal).

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:43

Scheren. Bespaar je jezelf veel moeite en tijd mee wbt wisselen van dekens na het rijden.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 13:45

Berith schreef:
Ik scheer bij mijn shet altijd de hals en borst. Hierdoor kan ze haar warmte goed kwijt met het werk en hoeft ze toch geen deken op (staat ook 24/7 buiten met schuistal).

Hoe bedoel je dit? Heb je hier een foto van? Is dit niet gevaarlijk om een kou op de borst te vatten dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:49

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:53

ik lees even mee, zit in hetzelfde schuitje

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:56

Mandyke schreef:
Berith schreef:

Hoe bedoel je dit? Heb je hier een foto van? Is dit niet gevaarlijk om een kou op de borst te vatten dan?

Je kan het op deze foto een beetje zien:
Afbeelding
Dus de onderkant van de hals en dan de borst tot haar voorbenen.
Ik doe dit nu al 3 jaar, en het gaat helemaal goed, nog nooit een verkouden of zieke pony gehad en ze moet altijd flink aan het werk.
Laatst bijgewerkt door Berith op 14-11-10 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 13:56

@ Varekaj : Ik hoop dat binnenkort de buitenbak terug beschikbaar is, daar zal het ook allemaal zo erg niet zijn. Maar zolang het zo'n weer blijft als nu (of het begint straks te vriezen) moet ik wel binnen rijden en daar is het natuurlijk wel warmer dan dat je buiten rijdt. Buiten stelt het probleem zich dan ook niet zo, op buitenritten heb ik weinig probleem met een zeiknat bezweet paard. Daarom ook mijn twijfel ivm dekens en scheren enzo, wie weet kan ik straks gewoon terug buiten aan de slag (hoop het althans ;) )

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:57

Dit is model gescheren Afbeelding

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 13:58

@ Berith : ik kan niet veel zien op die foto ... maar wel heeeeel erg schattig hoor dat shetje naast die fries <3

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:58

Bonny1997 schreef:
Dit is model gescheren Afbeelding

Mijn paard is volledig geschoren en loop overdag buiten en in de nacht binnen

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 14:00

@ Bonny1997 : dat is een duidelijk plaatje ;)

Ik voel wel het meest om enkel die nek en borst te scheren zodat ik niet met dekens moet beginnen. Vind het alleen een beetje raar, had er nog nooit van gehoord of gezien dat dat werd gedaan. Vraag me toch af of je paard het dan niet koud krijgt op de geschoren plekken?

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:00

Zit met hetzelfde, zelfs op een buitenrit is mijn paard nat van zweet, terwijl ze best een goede conditie heeft.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:01

ik lees ook even mee heb het zelfde probleem ik heb zelf een shetlander veulen van 6 maanden. Die wil ik geen deken op doen en ik denk ook niet scheren.. En dekens zijn te warm. Ik rij ook een shet die daar staat en ze zweet al als ze gewoon stil staat in de stal.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:15

mijn haflinger is helemaal geschoren en staat zonder halsdeken buiten.
als je alleen de hals (en borst) scheert kan je paard makkelijk buiten staan, dit is het gedeelte waar toch geen deken zit.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 06:38

Mandyke schreef:
@ Berith : ik kan niet veel zien op die foto ... maar wel heeeeel erg schattig hoor dat shetje naast die fries <3

Als je kijkt naar de tekeningetjes, dan heb ik model 11 maar dan stop ik aan de onderkant iets eerder met scheren. Ik stop bij het begin van de voorbenen. Dus ik scheer niet tussen de voorbenen, omdat ik dat te koud vind als ze bijv. gaat liggen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:09

Wij staan voor dezelfde keuze..wij gaan voor model 11..en wij rijden buiten. Ene merrie gaan we dus nr 11 scheren(idd ook niet tussen de voorbenen, de temperatuurregelaar zit onder de kaak, hals overgang, dus als je het daar maar goed wegscheert, dan is de rest bij voorbenen niet eens zo hard nodig) en de andere merrie is niet nodig, die zit anders in dr velletje.
Bij dat model hoef je ook geen deken om te doen en met een maandje is het weer grotendeels aangegroeid..moet je echter wel nu gaan scheren en niet te lang ermee wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:18

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

evaclaeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:40

handig die prentjes van die ventjes :)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:46

Wij hebben een tinker die ook een enorme berenvacht krijgt in de winter. Wij doen het 's winters gewoon veel rustiger aan met hem. :)