voernijd/stalnijd/bijten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sabien70

voernijd/stalnijd/bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 19:56

Hier is het volgende aan de hand:

Voor mijn dochter hebben wij in juli 2010 een 9 jarige ruin gekocht. De oude eigenaar bracht hem zelf naar de manege en gaf ons de "gebruiksaanwijzing" erbij.... op stal kan hij heel boos en naar kijken, maar hij zal nooit wat doen.

Op de manege werd er door verschillende personen gevoerd, de een werd boos en gaf hem een dreun, een ander negeerde hem en gaf hem voer, en weer een ander gaf hem pas voer als de oortjes naar voren gingen...

Zodra de staldeur open gaat is het een compleet ander paard, lief en braaf en oortjes naar voren.

Nu dan het probleem.... wij zijn van manege verwisseld... Hij staat nu samen met 2 andere paarden in een veel rustigere stal, dus wij waren vol goede moed... maar helaas.....

Hij heeft pas geleden zijn ""huurbaas"""flink gebeten. Deze man verhuurt ons alleen de stallen en heeft verder "niets"met paarden, hij geeft ze s morgens en s avonds brokken en hooi en voor de rest verzorgen wij ze zelf.
Ze komen dagelijks in de wei/paddock of stapmolen. Kwa beweging is het er met deze verhuizing alleen maar op vooruit gegaan

Deze man kwam s avonds in het donker met een container achter zich aan langs de paarden gelopen en wilde hem aaien en toen werd hij dus gebeten...

Ik hoor van iedereen, ach hij is geschrokken, maak je niet druk... maar ik maak me best een beetje zorgen, en ben erg bang dat het nog een keer zal gebeuren. Ik bekijk hem ineens toch wat anders en denk welke dingen er nu anders zijn dan in zijn vorige stal... een ding is duidelijk anders en zou het hier wat mee te maken kunnen hebben??

Zijn stal is super veel groter, maar.... er is eigenlijk geen ruimte om hem buiten de stal te poetsen en te zadelen, dit gebeurt nu dus IN stal. Is het niet zo dat je een paard buiten zijn stal dient te poetsen en te zadelen? Ik heb dit volgens mij in de grijze oudheid eens geleerd, maar wie weet is dit ernstig achterhaald en is het gewoon een probleem in de opvoeding?

Ik ben benieuwd naar de reacties...
Alvast bedankt

tamary

Re: voernijd/stalnijd/bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:28

Paard moet zich veilig voelen in zijn box. Vandaar dat het af te raden is om nieuwe, enge of misschien pijnlijke dingen daar te doen. Een paard dat al een tijdje onder het zadel is zal er niks van krijgen om in de box gezadeld te worden. Handelingen zijn bekent.

Het bijten van iemand die voorbij loopt is wel iets om op te letten. Een schrikreactie lijkt mij sterk, "correctie" wegens het niet hebben van voer ligt volgens mij meer voor de hand. Dat is dan dus meer een opvoedingsprobleem, maar iemand die niks met paarden heeft kan daar niet correct op reageren en dan maakt het oplossen moeilijk. Ik zou in dit geval zoeken naar een manier om deze man veilig langs te kunnen laten lopen en voeren als dit nodig blijkt.

Heeft dit paard nog meer lastig/raar gedrag dan voernijd?

sabien70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 20:42

Hoi hoi,

Nee verder heeft dit paard absoluut geen ""afwijkend" gedrag. Zodra de staldeur open gaat en je de stal inloopt gaan de oren naar voren en is alles oke. Ook met rijden is hij superlief.

Die man aait hem ook nog steeds, ik had liever gezien dat hij voortaan met een grote boog om hem heen zou lopen. Een "paardenmens"ziet het over het algemeen beter aankomen als een paard wil gaan bijten, deze man vrees ik niet, daarom ben ik zo bang voor herhaling.

Als het dus nog een keer gebeurt dan voel ik me genoodzaakt om hem daar wel weg te halen. Dan kan hij wel terecht in een veel minder mooie stal bij de pensionstal waar we nu de faciliteiten van kunnen gebruiken.... dat zou wel jammer zijn, maar daar wordt hij dan verzorgd door paardenkenners, dan zou ik me al veel meer op mijn gemak voelen in ieder geval...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:42

ik waarschuw mensen ook altijd als ze bij de stal van mijn pony komen.
bij mij doet hij het niet,maar bij andere mensen wil hij nog wel es boos worden als hij aan het eten is.

voernijd gaat soms alleen over als een paard genoeg te eten heeft,dan neem je de reden om nijdig te worden weg natuurlijk.
en verder zijn er van die karakterstukken bij die gewoon hun eten niet willen delen, je poedersuiker het proberen af te leren en in de tussnetijd moet je er mee leren omgaan toch?
praat er met die man over dat hij dus moet uitkijken met dit dier.
kan zomaar zijn dat het paard wel degelijk scrok van de man en daarom beet.

je hebt het dier nog maar kort en misschien is hij ooit wel gelagen en dat hij nu schrok van de man zijn hand--het was immers donker?- en daarom uit refflex beet.
en anders toch iets maken zodat de stal gedeeltelijk dicht is en je paard dus niet meer mensen kan bijten.?

kijk je staat heel mooi en dat wil je zo houden,dan zou ik er zelf geen bezwaar in zien om de stal zo te maken dat de man er veilig langs kan lopen.
er zijn veel paarden die wel wat stalnijd hebben hoor,die zie je overal wel.