Scheren en buiten trainen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soetekind

Scheren en buiten trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 10:50

Mijn friese paard kruipt momenteel al heel erg in zijn wintervacht. Ik heb het idee dat hij veel meer teddy is dan andere jaren.
Ik train vaak in de avond en vrijwel altijd buiten. Aangezien ik binnenkort weervan plan ben om regelmatig op concour te gaan zit ik erg te twijfelen over het scheren van mijn paard. Als ik een beetje lekker getraint heb dan is hij al vlug nat. Aangezien ik wedstrijden ga rijden ben ik helemaal bang dat hij zeik en zeik nat wordt in de binnenbak. Graag jullie advies, ik wil namelijk niet met een kaal paard zitten waarmee ik buiten niet kan trainen.

Boelles

Re: Scheren en buiten trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:53

Mijn Fries is ook geschoren, train gewoon buiten en als het echt koud is kun je voor de ckerheid er een uitrijdeken/fleecedeken op gooien. :)

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 10:55

En als je fries overdag buiten staat met een flinke wind, wat heb je hem dan voor een deken op? En heb je het paard in zijn geheel geschoren?

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:57

Jah, heb hem sowieso een deken op. Hij staat nu met een 300g waterdichte deken op. Hij is in zijn geheel geschoren, tot zijn sokken zeg maar en zijn hoofd niet.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:58

"Mijn" fries is ook deze week geschoren, heeft een dikke 400 grams deken op met hals. Hij staat overdag ook buiten :)
We hebben hem helemaal geschoren tot zn knieën voor en de sprong achter, daar een overgangetje gemaakt.
Wel een voordeel, onze blijft altijd heel mooi zwart!

We trainen in een half open binnenbak en we maken veel buitenritten, tijdens de buitenrit doe ik de hele rit een uitrijdeken over, en tijdens het trainen alleen bij het losstappen. Is prima te doen.

Ik zou dus zeggen, gewoon scheren, je kunt prima buiten trainen ;)

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 11:17

Ik heb best veel dekens, maar geen enkele met een volledige hals. Is het gek om het paard te scheren behalve de benen en de hals?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:22

Bij mij op stal ben ik een van de weinige die niet scheert, terwijl we toch alleen maar een buitenbak hebben.
Heel veel mensen rijden gewoon met een uitrijdekentje

Je zou ook een losse hals kunnen kopen he..

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:25

Je kan eventueel ook een losse hals kopen, maar mijn pony had in der tijd geen halsdeken op.
Let wel op als je de hals niet scheert, dan blijft het toch nog warm voor een paard. Dat hij daar wat kou zou krijgen is in principe niet zo erg. Erger is als hij op zijn lenden kou krijgt (want vandaaruit vertrekken alle bewegingen) In feite vind ik/ denk ik dat je beter de hals kan scheren en de achterhand half (als je dan toch van plan zou zijn om half te scheren)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:38

de mijne is volledig geschoren op benen en hoofd na. ze gaat overdag enkele uren buiten en heeft dan een deken met hals omdat er geen schuilmogelijkheid is om droog en uit de wwind te gaan staan.
op stal staat ze soms wel zonder halsdeken en op het einde van de winter wanneer de haren in de hals wat gegroeid zijn ook buiten zonder hals.
ik doe altijd de opwarming en het uitstappen met een uitrijdeken. alleen bij echt koude (rond vriespunt) of veel wind doe ik m'n fleece uitrijdeken niet af. Ik heb een waterdichte variant, maar rij dus niet meer bij felle regen, omdat de waterdichte versies te warm worden en koude regen op de lenden van een geschoren paard niet ideaal zijn.µ

oh ja, zonder halsdeken gaan de haren in de hals gewoon iets sneller groeien dan de rest, maar niet dat het al een mega verschil is op enkele weken tijd.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 20:49

Dank jullie wel voor alle reacties.
Ik ben vanmiddag maar even naar de ruitersportzaak gegaan en heb een 300gr. deken met losse hals gekocht die je aan de deken kunt bevestigen.
Daarna het paard zijn hoofd een beetje bijgeschoren en de rest van zijn lichaam, behalve de benen. Meneer staat nu dus lekker ingepakt in zijn stalletje.
Ik doe waarschijnlijk alleen na het rijden de hals erop.
Hij is ook niet veranderd in een grijze muis maar is nog mooi zwart :D .

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:58

al mijn paarden zijn geschoren en staan met een deken op ik train nog steeds buiten zolang ze maar in beweging blijven is er niks aan de hand maar zodra je gaat uitstappen dan zal ik wel even een zweet dekentje er op gooien..