nieuw paard, problemen vermijden met oud paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pat85

nieuw paard, problemen vermijden met oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 20:31

Hallo

Een vraagje,
volgende week komt mijn nieuwe paardje thuis.
Ik heb thuis al een paard staan van 25 jaar oud, die heel moeilijk alleen kan staan.
Hij staat nu samen met een ander paard van mijn vriendin, maar dit paard wordt verkocht en zij neemt geen andere.
We gingen altijd samen rijden en dingen doen met de paarden, zolang hij het andere paard maar kon Zien was er geen probleem.
(als hij uit het beeld verdwijnt wordt hij echt Gek en gaat helemaal door het lint! hij breekt zijn stal af of breekt uit de wei...)
Mijn oude paard wordt echt oud en mag gaan pensioneren, hij is voor het rijden gewoon niet meer geschikt nu, hij is op.

Nu wordt dit misschien met dit nieuwe paardje een probleem omdat ik hier ook zelf op ga rijden.
Dus dat betekend natuurlijk ook een buitenrit, of borstelen, wassen enz. waarbij mijn oude paard natuurljk niet altijd meekan of hem dan kan zien!

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Om hem zo kort mogelijk alleen te laten staan, gaat mijn vriendin haar paard op dezelfde dag weg als dat mijn nieuwe komt...

Hebben jullie tips om dit vanaf het begin af aan goed aan te gaan pakken?

alvast bedankt.

fuego3

Re: nieuw paard, problemen vermijden met oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:48

denk dat het goed is om vanaf dag 1 , alle dagen je nieuwe paard elke dag een tijdje bij je oude paard weg halen om iets te gaan doen , en dit qua tijd steeds uitbreiden.

ik denk dat het zowiezo moeilijk word in het begin zonder dat andere paard van je vriendin. misschien kan je vriedin de eerste dagen met jou oude paard bezig zijn zodat jij met je nieuwe paard aan de gang kan.

suc6

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:51

je en misschien er een shetje of iets anders kleins bij te nemen zodat er altijd een bij hem kan blijven,je komt met 2 al snel in de knoop ook als je bv eens met je paard naar een kliniek moet ofzo [je hoop t nooit ]

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:56

knollentuin schreef:
je en misschien er een shetje of iets anders kleins bij te nemen zodat er altijd een bij hem kan blijven,je komt met 2 al snel in de knoop ook als je bv eens met je paard naar een kliniek moet ofzo [je hoop t nooit ]

Denk inderdaad dat dat de enige oplossing is om te voorkomen dat je oude paard straks de boel af breekt en jij niet lekker met je nieuwe paard bezig kan zijn. Weet niet of je de mogelijkheid hebt om er nog een kleine pony bij te nemen natuurlijk.

pat85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 21:16

Ik heb daar zelf ook al over gedacht ja,
probleem is wel dat ik maar 2 stallen heb...
Wel grote hoor denk dat ze beide 4x5mtr zijn. Zou ik een shetje bij 1 van de 2 in de stal kunnen zetten?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:18

pat85 schreef:
Wel grote hoor denk dat ze beide 4x5mtr zijn. Zou ik een shetje bij 1 van de 2 in de stal kunnen zetten?

dat zou kunnen alleen moeten ze dan wel opperbest met elkaar overweg kunnen , en alle 2 ruimte genoeg om te kunnen liggen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:18

als dat paard het accepteerd ja hoor .we hebben hier een shet en een welsh nu in een stal en bij de buren hadden ze een e pony en een kleine welsh samen. en ik weet niet of je ze de keus kan geven om vrij in en uit te lopen? dan gaat t al snel

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:20

pat85 schreef:

ligt eraan hoeveel uur ze buiten de stal zijn. Als ze de hele dag in die stal staan zeg ik nee. Als de shet maar een uurtje of 8 bij het kleinste paard moet staan.. kan het wel. mits ze elkaar echt verdragen. Bij mij staan mijn ruin en merrie ook in 1 stal (a la schatting 5,5x6).. maar ze mogen altijd naar buiten..dus rollen daarom ook nooit binnen. Er komt ook een dag dat je ouwe een keer onbeperkte beweging nodig heeft ivm stijf worden, dus misschien voor de shet en die ouwe een uitloopstal maken?

pat85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 21:23

ligt eraan hoeveel uur ze buiten de stal zijn. Als ze de hele dag in die stal staan zeg ik nee. Als de shet maar een uurtje of 8 bij het kleinste paard moet staan.. kan het wel. mits ze elkaar echt verdragen. Bij mij staan mijn ruin en merrie ook in 1 stal (a la schatting 5,5x6).. maar ze mogen altijd naar buiten..dus rollen daarom ook nooit binnen. Er komt ook een dag dat je ouwe een keer onbeperkte beweging nodig heeft ivm stijf worden, dus misschien voor de shet en die ouwe een uitloopstal maken?[/quote]

Ze staan nu wel meer binnen met dit weer, maar normaal gesproken toch 10 uurtjes wel op de wei.
Een uitloopstal zou ideaal zijn inderdaad, maar dat is op dit moment (nog) niet mogelijk.

En wat denken jullie dat slim is, eerst even een paar dagen met een schrikdraadje ertussen zodat ze niet gelijk 'samen'staan?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:26

ja gewoon even zien hoe het gaat je ziet t snel genoeg hoe het contact verloopt.anders even tijdelijk een klein stalletje bijfabrieken :D voor de nachten

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 07:04

ik zou niet zou snel twee vreemde paarden bij elkaar in een box zetten zij kunnen niet weg. Is het mogelijk een extra stal te crieeren

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:20

Je kunt het alleen zijn ook langzaam opbouwen en hier oefeningen voor maken.

Dus eerst neem je je nieuwe pony mee uit de wei, maar blijf je in zicht. Dan loop je even 5 sec uit zicht om hem daarna weer terug in de wei te zetten. Dit hele tijd uitbreiden.

Je kunt ook (als iemand je wilt helpen) een rondje buiten lopen aan de hand en dan van elkaar af lopen, weer naar elkaar toe en dan weer doorlopen. etc.

Je paardje moet leren dat de ander echt wel terugkomt, dus begin je heel klein en naarmate het beter gaat breid je het steeds uit.

Ook wel goed voor je nieuwe paardje in het begin, heeft die rustig de tijd om te wennen en hij leert ook dat hij echt wel weer terugkeert bij z'n maatje;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 08:49

Inderdaad, koop er een shetje bij. Anders draait jouw oude paard zichzelf helemaal de soep in.