Training spanningspaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

josien

Training spanningspaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 12:29

Heb weer een nieuw trainingspaard.

Dit paard staat in training omdat hij zeer gespannen is en daarvoor voor overwachte gevaarlijke acties kan zorgen. De eigenaar durft er niet op, dus ik ga hem verder door rijden.

Deze spanning zorgt in het lichaam van dit paard voor veel vast zittende spieren, weinig bewust zijn van zijn lichaam en een sterke onbalans. Op het filmje zie je dat hij altijd op de zelfde manier stil staan en wel met een voor been onder zijn lichaam. Met rijden kan dit paard niet draven omdat hij zijn rug bolt en vast zet. Hierdoor valt hij op zijn voorbeen waardoor hij weer stopt. Op de andere hand draafd hij een paar stappen langer, maar door het bollen van zijn rug blokt hij zich zelf en kan dus onmogelijk door draven. Gezien hoe dit paard is, is hij ontzettend netjes. Elke ander paard zou in protest gaan of gaan springen. Hij stopt gewoon. Ook met de spanning kan hij aardig omgaan. Hij blijft voor mij uitkijken en dat is een erg groot plus punt.

In dit eerste filmpje werk ik aan de ontspanning. Dit betekent dat het een combinatie trainings is van een stuk communicatie werk met een stuk lichamelijk werk. Dit paard is onzettend suptiel als hij niet onder spanning staat. Komt al in de eerste training met mijn energie mee naar de stop, super. Ik doe hem 2 keer in de week. Ben erg benieuwd hoe ver we gaan komen. Dit word echt een super paard.

orienta

Re: Training spanningspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:48

Leuk en interessant filmpje!

Je zegt dat je de neckrope gebruikt om hem niet over de buitenschouder weg te laten vallen mag ik vragen waarom je dan niet een kleinere ruimte gebruikt?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:48

Mooi fimpje!
Vind dat je echt goed bezig bent!
Al je reacties zijn precies goed getimed. Je oogt zelf ook heel ontspannen. Ja prettig om naar te kijken :j

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 12:51

Een kleinere ruimte is niet altijd mogelijk, maar daarmee maak je het paard ook niet bewust van zijn balans. Door een kleinere ruimte heeft het paard steun aan de wand en ik wil juist dat hij op eigen benen in balans leert te bewegen.
De kleinere ruimte gebruik ik vaak als ik begin met een paard. Dus bij het los werken. Voor het echte werk werk ik juist graag in een z'n groot mogelijke ruimte. Je ziet aan het eind van het filmpje dat het paard het begrepen heeft.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:55

Ow ja het is ook zeker geen kritiek hoor,ik vroeg het mij gewoon af, het ziet er goed uit op het filmpje.

Maar gaat hij nooit aan de kletter dan in een grote ruimte omdat je zegt dat hij zoveel spanning heeft?
Met mijn paard is het namelijk geen doen met longeren dus vandaar dat ik je filmpje wel interessant vond,die is zeer gespannen met longeren.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:58

Denk dat het werken met een kaptoom daarom ook zo fijn is bij een spanningspaard. Door die buiging houdt ze de aandacht steeds bij haar, zodra paard aandacht verliest vraagt ze de aandacht weer opnieuw.
Maar dat is zoals ik het zie :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:01

Fijn jullie zo aan het werk te zien.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:03

LiVetime schreef:
Denk dat het werken met een kaptoom daarom ook zo fijn is bij een spanningspaard. Door die buiging houdt ze de aandacht steeds bij haar, zodra paard aandacht verliest vraagt ze de aandacht weer opnieuw.
Maar dat is zoals ik het zie :)

Ja ik zie dat zij dat doet bij dat paard ja, maar ik vraag wat zij doet als het paard aan de kletter gaat ;)
Mijn paard loopt ook braaf met buiging en bam dan schiet ze er als een malle vandoor.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 13:13

Jep inderdaad. Nu is dit paard van nature geen weg ren paard. Kan af en toe eens print zetten, maar als ik hem ruimte geef dan stopt hij altijd na een paar stappen. Als een paar weg rent zit er ergens in de basis iets niet goed. Als hij er toch vandoor gaat laat ik ze meestal gewoon gaan als ze niet tegen te houden zijn. Daarna zorg ik dat ze nadat ze los getrokken zijn ze aan het werk te houden en pas rust te geven als ze bij me blijven. Dan is het vaak na een paar keer over. Ze gaan er vandoor om onder de oefening uit te komen. Moeten ze juist meer werken daardoor dan vinden ze het vaak niet zo leuk meer :D

De kaptoom is erg fijn bij z'n paard. Het paard heeft minder kracht doordat je op de neus werkt en je kan buiging vragen in het lichaam van het paard met daarbij inderdaad het contact.

Dit paard is erg netjes ondanks zijn spanning. Voor de eigenaar heeft hij wel al veel gevaarlijke dingen gedaan. Flippen is een van zijn favorieten.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:21

LiVetime schreef:
Al je reacties zijn precies goed getimed. Je oogt zelf ook heel ontspannen. Ja prettig om naar te kijken :j

Precies mijn gedachte. Je blijft een heel stabiel beeld afgeven, ongeacht wat het paard doet. Je "wat heftigere" reakties naar het paard toe zijn binnen een seconde weer terug naar neutraal en ontspannen. Het is een genot om te kijken naar een mens die synchronisatie zoekt met het paard en dat ook vindt. Door respect en waardering voor het paard, niet door dwang. Veel mensen praten erover, jij maakt het waar.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 13:25

Heel erg bedankt yamadeva. Ik doe mijn best.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:39

wow wat een duidelijk verschil op het einde van het filmpje,
je weet ook precies de aandacht op te eisen en af te vloeien op de momenten waar het juist moet
daar mogen erg veel mensen een puntje aan zuigen :)

wat voor een kaptoom gebruik jij?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:41

Ben trouwens erg benieuwd hoe je dit zo hebt geleerd.
Ik zie iemand met heel veel ervaring aan het werk op een manier die ik erg weinig tegen kom. Het steeds weer schakelen van een spanningsmoment bij paard naar zo goed als volledige rust bij jou getuigd van enorme dosis spiegelend vermogen.
Volg je trainingen bij iemand? Of heb je die gevolgd? Gewoon even nieuwsgierig :)

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 14:16

LiVetime schreef:
Ben trouwens erg benieuwd hoe je dit zo hebt geleerd.
Ik zie iemand met heel veel ervaring aan het werk op een manier die ik erg weinig tegen kom. Het steeds weer schakelen van een spanningsmoment bij paard naar zo goed als volledige rust bij jou getuigd van enorme dosis spiegelend vermogen.
Volg je trainingen bij iemand? Of heb je die gevolgd? Gewoon even nieuwsgierig :)

Ik werk al 8 jaar profesioneel met "probleem" paarden. Ik heb daarvoor geen speciale cursussen of lessen gevolgt. De basis is gelegt door mijn merrie en daarna door heel veel andere paarden. Observeren, aanvoelen, karakter herkennen, juiste trainingwijze per paard dat heb ik geleerd door alle ervaringen met "probleem" paarden.
Ben begonnen met Hempfling en daarna invloeden van bent branderup en heel veel youtube filmpjes kijken om tot nieuwe inzichten te komen.

De kaptoom die dit paard omheeft een een bent kaptoom met een bontje er om heen. Ik zelf gebruik mijn eigen kaptoom van puur leer. Deze kaptoom is van dit paard vandaar dat ik hem gebruik. Vind hem zelf vaak te scherp en te onstabiel werken. Deze heeft een bontje waardoor ik er wel mee wil werken. Anders zou ik mijn eigen hoofdstel gebruiken. Voor het rijden gebruik ik wel mijn eigen hoofdstel omdat ik deze kaptoom te veel vind schuiven.

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:38

Mag ik vragen wat je bedoelt met 'longeren in de leidende positie'?

Is dat longeren aan de 'voorkant' van het paard? Ik neem aan dat vooraan = leidend, en achteraan = drijvend?

Verder zie ik wel een paar grove spelfouten in je filmpje waar ik je eventjes op wil wijzen: het is hart ipv hard en het is draaiende motor. (niet om vervelend te doen hoor!)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:43

wie verteld mij dan waar dat gespannen paard in het filmpje verschijnt?

Ik zie enkel een vos, die schijnbaar niet geheel regelmatig loopt, absoluut geen aandacht heeft voor het rondslingermens in het midden, en voor de tractor meer aandacht heeft, alwaar ik evenmin een bang paard zie, gezien de lichaamshouding van het paard gedurende de gehele film.

Dat het rondslingeren op zo'n kleine volte een behoorlijke aanslag is op de benen van zo'n paard en het alles leert behalve in balans en op eigen benen lopen.

maar ik kan het geheel verkeerd zien.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 15:49

Daarom zijn er zoveel problemen met deze paarden. het word niet herkent dat ze innerlijke spanning hebben. Een gespannen paard word gezien als een paard dat druk is en snel schrikt en angstig is. Dit is een andere soort spanning. Dit is innerlijke spanning wat nog veel gevaarlijke is dan een angstig paard. Dit zijn paarden die onverklaarbaar exploderen of ineens dingen extreem eng vinden. Het zijn de paarden als je de spieren voelt kanon hard zijn in hun spieren.

Spel fouten ben ik van bewust. Ik heb nu iemand die dat gedeelte voor haar rekening gaat nemen. Ik ben onzettend slecht qua taal.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:53

josien schreef:
Daarom zijn er zoveel problemen met deze paarden. het word niet herkent dat ze innerlijke spanning hebben. Een gespannen paard word gezien als een paard dat druk is en snel schrikt en angstig is. Dit is een andere soort spanning. Dit is innerlijke spanning wat nog veel gevaarlijke is dan een angstig paard. Dit zijn paarden die onverklaarbaar exploderen of ineens dingen extreem eng vinden. Het zijn de paarden als je de spieren voelt kanon hard zijn in hun spieren.

Spel fouten ben ik van bewust. Ik heb nu iemand die dat gedeelte voor haar rekening gaat nemen. Ik ben onzettend slecht qua taal.

Ik heb net het filmpje nog eens gekeken, maar zie maar 1 en hetzelfde paard in dat filmpje, en die zie ik niet druk zijn, of angstig.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:53

Ik ga mee met Alane, ik zie nergens op dit filmpje een gespannen paard. Ik zie een gezond paard (althans, totdat hij gaat lopen), dat gewoon nieuwsgierig is.

Er staat in het filmpje, extreem veel spanning. Die innerlijke spanning die dan zo extreem is, moet in een filmpje van 7 minuten toch wel 1 keer voorkomen dan? Hij geeft over het algemeen een gelaten indruk.

Heb je een speciale reden waarom je hem zo extreem kort laat draaien om je heen? Behoorlijk belastend voor de benen, zeker gezien het feit hij al onregelmatig loopt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:56

Alane schreef:
wie verteld mij dan waar dat gespannen paard in het filmpje verschijnt?

Ik zie enkel een vos, die schijnbaar niet geheel regelmatig loopt, absoluut geen aandacht heeft voor het rondslingermens in het midden, en voor de tractor meer aandacht heeft, alwaar ik evenmin een bang paard zie, gezien de lichaamshouding van het paard gedurende de gehele film.

Dat het rondslingeren op zo'n kleine volte een behoorlijke aanslag is op de benen van zo'n paard en het alles leert behalve in balans en op eigen benen lopen.

maar ik kan het geheel verkeerd zien.

Precies wat ik dacht toen ik het filmpje zag.....ik zie er ook totaal het nut niet van in :o sorry.....
Daarbij denk ik toch dat het onder de man ook moet gebeuren, onder de man moeten ze de ruiter vertrouwen en
dit kan alleen door goede stuurmanskunsten, consequentie, leiding en zekerheid van de ruiter die erop zit te chaufeuren ;)

Misschien ben ik wel te nuchter voor dat grondgelummel :+ :P

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:04

Ik zie ook geen gespannen paard in deze 7 minuten. Ik zie wel een paard wat zich totaal niet interesseert in degene die in het midden een beetje met een stokje achter hem aan zit en aan een touwtje trekt. Dat heftig reageren zie ik nergens terug. Als ik in dit paard spanning zou moeten zien, zou ik dat in ieder paard op me heen zien. Oke, het paard kijkt naar iets anders, daar heeft hij tenslotte ogen voor en daarbij vind ik het werk ook niet erg stimulerend voor het paard om op te letten op het werk ipv op de omgeving.

Ik ben ook geen voorstander van het paard op deze kleine volte te laten lopen. Ook ben ik niet erg onder de indruk van de buiging van het paard en het tempo.

Zoals ik dit paard nu op het filmpje inschat vind ik het meer een paard wat eerst moet leren voorwaarts neerwaarts te lopen ipv op een volte van 10 meter rond te sjokken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:05

ik herken toch wel iets in dit paard.Alleen kwam dit bij mijn haflinger door een medisch probleem.
het extreem vasthouden in spierspanning/ het opeens exploderen etc.

wat heeft de eigenaar voor ervaringen met dit paard dat ze bij jou terecht is gekomen?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 16:15

Dit paard was moeilijk tot niet mee te werken. Over je heen lopen, flippen bij te veel aan prikkels of gewoon zomaar. Letterlijk over mensen heen rennen enz.

Dit paard is medisch helemaal goed. Door de spanning wel balans problemen en daardoor inerdaad niet helemaal lekker linksom. Je ziet later dat dit weg is.

Als je niet ziet dat dit paard spanning heeft dan kan ik het je ook niet verder uitleggen. Ik zou vaker filmpjes van hem maken na enkele trainingen en dan kan je het verschil zien.
Waar het om gaat is dat de eigenaar al duidelijk verschil merkt en erg blij is met het resultaat omdat niemand zover gekomen is. Ze stond op punt om hem te verkopen door dit probleem, hoewel het een eigenlijk heel aards, fijn en makkelijk paard is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:20

Ik denk niet dat het paard moeilijk is om mee te werken, maar dat mensen niet weten hoe ze er mee moeten werken ;-)

En als een paard over mij heen wil lopen, is dat maar eens en niet weer, daar hanteer ik een heel andere methode voor :D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:22

Ik zie een paard die veel te vet is dus te veel energie heeft. En waar te weinig mee gewerkt is. Mocht hij nu nog medisch in orde zijn. Na een paar keer op deze manier longeren kun je er zeker van zijn dat dat over is.