Zuigreflex moederloos veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Melissa_V

Zuigreflex moederloos veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 12:11

Toen ons veulentje 4 dagen oud was heeft het haar moeder verloren en hebben we haar zelf grootgebracht.

Altijd als ze melk gedronken had uit de emmer begon ze altijd aan haar eigen flank te zuigen. Ondertussen is ze al 6 maanden oud en zuigt ze nog altijd aan haar flank na het eten van haar korrels. Als we dit niet toelaten begint ze zelfs op haar tong te zuigen... Volgens ze veearts is dit een nerveuze tik omdat ze nooit bij de moeder voor melk heeft kunnen zuigen en dat ze dat mist. Hij raadt dan aan om zo weinig mogelijk korrels te geven en zo veel mogelijk hooi om haar af te leiden. Maar op internet had ik ook al gelezen dat deze zuigreflex voorkomt bij paarden die maagpijn hebben.

Nu is mijn vraag of er misschien iemand weet hoe we haar het beste kunnen laten ophouden met die zuigreflex? En wat de oorzaken eventueel zouden kunnen zijn?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:58

zou dus goed kunnen dat dit veulen een maagzweer heeft ,maar dat kun je dan dus laten nakijken door een veearts.

staat het veulen ook met andere dieren samen zodat het wel voldoende afleiding heeft?

ik denk dat als het diertje verder gezond is dat het best te vergelijken valt met kinderen die op hun duim zuigen,dat trekt vaak wel weg als ze ouder worden.
als er verder niks aan de hand is met het dier zou ik me er niet zo'n zorgen om maken ,ik denk dat wij er meer last van hebben dan het veulen :j

chrispy

Re: Zuigreflex moederloos veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:02

ik heb der niet zo veel verstand van. Maar ik weet wel dat kalveren dit ook altijd doen na het drinken van hun melk uit een emmer. Dit doen ze dan meestal bij elkaar of ze zuigen aan buizen ofzo.

Melissa_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 14:08

chrispy schreef:
ik heb der niet zo veel verstand van. Maar ik weet wel dat kalveren dit ook altijd doen na het drinken van hun melk uit een emmer. Dit doen ze dan meestal bij elkaar of ze zuigen aan buizen ofzo.

En stoppen die kalveren er dan uiteindelijk mee? Of hoelang blijven ze dat doen?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:13

Heeft je veulen een maatje waar die zich aan op kan trekken?

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:16

nou meestal houden ze dat nog wel effen vol na het drinken. maar als ze der dan mee stoppen doen ze het niet meer tot ze weer melk hebben gehad. Dus ze doen het zeg maar niet de hele dag door.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:24

ik zit net even mee te denken,heb namelijk zelf ook veel op boerderijen rondgelopen,maar volgens mij doen oudere kalveren het niet meer.
ik heb nog wel es gezien dat melkkoeien wel de ijzeren stangen beetpakken en daar op zuigen.

denk dat het een kwestie is van negeren, als je er op reageerd heeft het veulen namelijk ook aandacht he?

lekker laten sabbelen ,laat nakijken of het last kan hebben van de maag en naar mate het ouder word verdwijnt het vanzelf wel.
zeker volgend voorjaar als het het gras ingaat zal die reflex ongetwijfeld wegtrekken

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:28

ellepel schreef:
ik zit net even mee te denken,heb namelijk zelf ook veel op boerderijen rondgelopen,maar volgens mij doen oudere kalveren het niet meer.
ik heb nog wel es gezien dat melkkoeien wel de ijzeren stangen beetpakken en daar op zuigen.

denk dat het een kwestie is van negeren, als je er op reageerd heeft het veulen namelijk ook aandacht he?

lekker laten sabbelen ,laat nakijken of het last kan hebben van de maag en naar mate het ouder word verdwijnt het vanzelf wel.
zeker volgend voorjaar als het het gras ingaat zal die reflex ongetwijfeld wegtrekken

Hier ben ik het mee eens. als de kalveren oud worden krijgen ze heel de dag onbeperkt kuil de eten dus vervelen ze zich niet meer. Dan verdwijnt het vanzelf Misschien kun je zorgen voor veel afleiding tijdens het eten eventueel haar brok in zo'n bal doen die ze moet rollen voor het eruitkomt. Daardoor is ze mooi bezich en zal vergeten om de gaan zuigen.
Laatst bijgewerkt door chrispy op 12-11-10 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:34

Dit gaat dus echt niet vanzelf over, mijn merrie inmiddels 4 jaar is te bruut onder de moeder weggehaald en heeft dit zuigen dus omgezet in luchtzuigen.

Ben haar eigenlijk alleen maar goed hooi (Kuil) aan het voeren, dan gebeurt er dus niets, als zij iets
anders krijgt is het meteen Bingo, merrie mankeert verder niets maar het is inmiddels een tik geworden
van haar.

En als zij haar brok krijgt doe ik het door het hooi c.q. kuil heen.

succes.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:36

Interessant, ik volg dit even.

Toen ik twee jaar terug op ponykamp was, had er iemand een drie (of vier?) jarige ruin mee, die zoog ook steeds op zijn eigen tong. De eigenaresse zei dat het gewoon een tic was van hem, beestej was verder gezond.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:38

denk dat je daar wel iets zegt ja, dat dit veulen wel meer aanleg kan hebben voor het ontwikkelen van stereotiep gedrag.
blijft dan dus een kwestie van voldoende afleiding beiden?

tong zuigen doen meer paarden,via de zoekfucntie kun je er zelfs wel filmpjes van vinden

Melissa_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 14:41

PercyLeen schreef:
Heeft je veulen een maatje waar die zich aan op kan trekken?

Ja ze staat bij haar zus op de wei!

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:41

Het zal waarschijnlijk wel een tik worden als je der nu niet kratief mee omgaat. Als je nu zorgt dat het paardje het zuigen en eten niet meer in een tjha hoe zeg je dat nu is :Y). in een ziet. Dan zal het zuigen gaan vervagen en uiteidelijk misschien wel weg vallen.

Melissa_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 14:43

Lida3 schreef:
Dit gaat dus echt niet vanzelf over, mijn merrie inmiddels 4 jaar is te bruut onder de moeder weggehaald en heeft dit zuigen dus omgezet in luchtzuigen.

Ben haar eigenlijk alleen maar goed hooi (Kuil) aan het voeren, dan gebeurt er dus niets, als zij iets
anders krijgt is het meteen Bingo, merrie mankeert verder niets maar het is inmiddels een tik geworden
van haar.

En als zij haar brok krijgt doe ik het door het hooi c.q. kuil heen.

succes.

Ja ons veulentje begint ook alleen te zuigen na korrels of een snoepje. Van zodra ze aan haar hooi begint is het zuigen gedaan.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:16

hoi,

ik heb ook een veulen grootgebracht met melk, als hij mij zag begon hij direct op z`n tong te zuigen en als de melk op was deed hij het ook even. hij leek er wel mee te zeggen "bij jou kan ik drinken"en als het op was dat ie zei "ik lust nog wel wat", maar hij kreeg in het begin 15x een kleine hoeveelheid en die werd uitgebouwd naar 8x een grote portie (pavo opfokmelk) zit een heel schema bij hoe en hoeveel het moet zijn.

toen hij 5 maanden lang die melk had gekregen en hij ging het land op, deed hij het alleen even als ie mij zag. toen ben ik een tijd niet meer heen geweest omdat ie toch echt voor zichzelf op moet komen (hij wordt wel goed in de gaten gehouden hoor en bijgevoerd) maar nu doet hij dat tongsabbelen/zuigen niet meer...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:17

Melissa_V schreef:
chrispy schreef:

En stoppen die kalveren er dan uiteindelijk mee? Of hoelang blijven ze dat doen?

Echte zuigers houden er niet mee op. Maar vaak proberen ze dit te voorkomen door het kalf juist zo snel mogelijk uit de emmer te laten drinken ipv aan de speen. Dus of het daar werkelijk vandaan komt?

Het is bij kalveren ook ras afhankelijk.

BlackDriver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:13

Welke rassen hebben hier voornamelijk last van dan?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:16

Fleckvieh is bijv erger dan gemiddeld. Althans bij mijn ex waren het allemaal zuigers en daarom is hij er ook mee gestopt om die te combineren met zijn koeien.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:01

hoi,

ik was gister bij mijn 8 maanden oude moederloze veulen geweest. ik had lekker appels mee. en.... na 1 hapje ging hij meteen weer op z`n tong sabbelen. ik denk dat het gewoon een tic is geworden en dat ie zuigen met eten associeerde.... anders weet ik ook niet waarom ie het nog steeds doet!

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:57

Hoi
Onze Hollyday ( mini appaloosa ) is ondertussen al weer 10 jaar oud.
Was een inimini flessenveulentje waar wij veel zorgen om hebben gehad.
Nog altijd als Holly wat lekkers krijgt komt daarna die tong er even uit en zuigt ze daarop.
Best wel een maf gezicht!

GR M

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:01

De pony van Saul hier op bokt doet dit ook, zij heeft het ook eens gefilmd. Ik kan het filmpje alleen niet meer vinden...
Volgens haar DA kon het niet echt kwaad, het was gewoon een maffe tic.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:49

Zonnetje81 schreef:
Fleckvieh is bijv erger dan gemiddeld. Althans bij mijn ex waren het allemaal zuigers en daarom is hij er ook mee gestopt om die te combineren met zijn koeien.

Bij de Fleckvieh kalveren heeft het vooral te maken met de totaal andere stofwisseling. Deze dieren benutten pas veel later de suikers uit de melk en het duurt dus ook langer voordat ze het verzadigde gevoel voelen. Tot die tijd gaan ze zuigen en kunnen hier heel hardnekkig in zijn.
Onze volledig melkveestapel bestaat uit Fleckvieh en wij hebben zelden tot nooit zuigers. Juist deze kalveren hebben behoeft aan zuigen en zij drinken hun melk uit een zogenaamde milkbar. Daarnaast krijgen ze zeer snel korrel en grof hooi aangeboden en deze combinatie voorkomt bij ons dat we "geen" zuigers hebben.
Wel leggen de kalveren ook hier de link met de persoon en melk, want bij binnenkomst in de stal staan ze allemaal met de tong uit hun mond rond voertijd.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:56

Konstantine schreef:
De pony van Saul hier op bokt doet dit ook, zij heeft het ook eens gefilmd. Ik kan het filmpje alleen niet meer vinden...
Volgens haar DA kon het niet echt kwaad, het was gewoon een maffe tic.
[MD] Eten en luchtzuigen *filmpje*