Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
8AngelEyes8 schreef:Dat het een merrie met karakter is wist ik maar af en toe ben ik ten einde raad..
Het gaat hier om een KWPN merrie van net 6 jaar +_ een jaar onder het zadel i.v.m groeien en ocd operatie (1.78)
Ik kan hier wel een heel verhaal gaan schrijven maar zal eerst de punten opnoemen waar ik geen werkende oplossing op weet..
1. Als ze vast staat blijft ze de ene x staan de andere x trekt ze het touw door en gaat ze tegen de achterwand van de stal zitten of ze staat zo te draaien dat je zelf niet veilig bent in stal..
2. Als je haar achterhoeven uit wilt krabben krijg je het been met moeite in de lucht en probeert ze hier ook gericht mee te trappen of in 1 keer op de grond stampen..
3. Aansingelen in de stal gaat de ene x goed de andere keer stuiterd ze achteruit en gaat WEER tegen de achterwand van de stal zitten..
4. Met de gespen van het hoofdstel los maken na het rijden/longeren wil ze niet stil blijven staan schut met haar hoofd op en neer en loopt ze zo over je heen als je niet oppast..
5. Ze heeft totaal geen respect voor mensen in haar stal ze loopt je zo omver of gaat op je tenen staan (niet prettig 735 kg)
6. Als ze hengstig is probeert ze je fijn te drukken tegen de staldeur/wand en wat je ook doet ze gaat NIET terug of opzij en geef je haar een duw dat ze aan de kant moet gaan drukt ze net zo hard terug ook heb ik haar al eens een tik gegeven aangezien ik echt bijna plat was (dit vond ze alleen maar lekker)
7. Poetsen was een groot probleem toen we haar net hadden, nu vind ze het af en toe zelfs fijn maar een andere dag moet je oppassen waar je gaat staan..
Ik denk dat dit hoofdzakelijk te maken heeft met opvoeding.. Hier ben ik zelf niet bij geweest we hebben haar net 1,5 jaar..De ene dag moet je goed oppassen waar je gaat en staat, en het kan de volgende dag zo weer goed zijn dat er niets aan de hand is.. Ik weet dat merrie's niet altijd even makkelijk zijn maar ik zou wel graag willen dat ze ook op stal een beetje respect voor me krijgt en me niet perongeluk plat drukt in een hengstige bui.. Op het moment is het zo ver dat ik niet alleen bij haar de stal in ga omdat ik haar niet voor de volle 100% vetrouw alleen.. Onder het longeren of rijden is er niets aan de hand en is ze eerder onzeker dat ze echt steun bij me zoekt dan dat ze gemeen probeert te bokken of wat dan ook.. Hoop dat iemand me de gouden tip kan geven voor 1 van de punten..

8AngelEyes8 schreef:Dat het een merrie met karakter is wist ik maar af en toe ben ik ten einde raad..
Het gaat hier om een KWPN merrie van net 6 jaar +_ een jaar onder het zadel i.v.m groeien en ocd operatie (1.78)
Ik kan hier wel een heel verhaal gaan schrijven maar zal eerst de punten opnoemen waar ik geen werkende oplossing op weet..
1. Als ze vast staat blijft ze de ene x staan de andere x trekt ze het touw door en gaat ze tegen de achterwand van de stal zitten of ze staat zo te draaien dat je zelf niet veilig bent in stal..
2. Als je haar achterhoeven uit wilt krabben krijg je het been met moeite in de lucht en probeert ze hier ook gericht mee te trappen of in 1 keer op de grond stampen..
3. Aansingelen in de stal gaat de ene x goed de andere keer stuiterd ze achteruit en gaat WEER tegen de achterwand van de stal zitten..
4. Met de gespen van het hoofdstel los maken na het rijden/longeren wil ze niet stil blijven staan schut met haar hoofd op en neer en loopt ze zo over je heen als je niet oppast..
5. Ze heeft totaal geen respect voor mensen in haar stal ze loopt je zo omver of gaat op je tenen staan (niet prettig 735 kg)
6. Als ze hengstig is probeert ze je fijn te drukken tegen de staldeur/wand en wat je ook doet ze gaat NIET terug of opzij en geef je haar een duw dat ze aan de kant moet gaan drukt ze net zo hard terug ook heb ik haar al eens een tik gegeven aangezien ik echt bijna plat was (dit vond ze alleen maar lekker)
7. Poetsen was een groot probleem toen we haar net hadden, nu vind ze het af en toe zelfs fijn maar een andere dag moet je oppassen waar je gaat staan..
sliert schreef:Van dat hangen aan een touw, knappen ze niet op. Ik ken meerdere paarden waarbij de nekband enorm geblesseerd is geraakt door het hangen aan een touw. Deze paarden bleken vaak ook een serieus probleem in de rug te hebben {kissing spines}. Er kan een wervel verderop in de rug gaan "verzakken" door dit hangen. Die wervel zit namelijk verbonden dmv een ligament aan de nek! Voor jou lijkt dit misschien vergezocht, maar ik zie het helaas erg veel {duidelijk op foto en echo aangetoond en eigenlijk altijd bij paarden die gedrag vertonen zoals jouw paard doet}. Ook het niet op kunnen tillen van de achterbenen of het met een klap neerzetten van zo'n been kan uit de rug komen. Dus misschien is het handig om eerst medische dingen uit te sluiten door een goede dierenarts voor je gaat "opvoeden". {en dan een dierenarts die de kennis in huis heeft om een goed onderzoek te doen wb nek en rug!}.
Succes in ieder geval met je paard.

cissy schreef:Grondwerk! en opvoeden.....
Je zegt dat je haar 'pas' 1,5 jaar hebt, niet om je kritiek te geven maar dan had je haar dus al 1,5 jaar kunnen opvoeden. Ze worden nl dag 1 al door mamma opgevoed en later door hun kuddegenoten. Niet afwachten tot het erger gaat worden maar nu gelijk al consequenter gaan worden in je doen en laten, nee is nee en ho is ho.
Zij is de alfa en jij moet zorgen dat jij haar alfa wordt in jullie mens/paard mini kudde. Daar moet je echter wel voor weten hoe je dat moet doen en dat leer je niet 123.
Probeer iemand in je omgeving te vinden die ruime ervaring heeft in grondwerk of NH die jou daarmee kan helpen.

gevalletje appart