Hengst 6 weken geleden geruind...Wanneer bij kudde?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia78

Hengst 6 weken geleden geruind...Wanneer bij kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:12

Hallo,

Ik heb heel internet doorzoch maar kan er niks over vinden.
Wat ik me afvroeg is het volgende: Ik heb sinds 1nov een Noordzweedse ruin die 6weken terug geruind is.
De kudde paarden waar hij tussen komt zijn 3 ruinen en 3 merries die nu door het slechte weer overdag in de bak staan.
Wanneer zou ik de ruin ertussen kunnen laten? De bak is in 2delen opgesplitst. 1 deel staan 3ruinen en 1 merrie. De andere 2merrie`s staan omdat ze al aardig op leeftijd zijn en mijn andere friese ruin nogal dominant is ook appart. De boer wilde hem bij de 2 merrie`s zetten eerst maar ik heb hem voorgesteld om hem juist bij de ruinen en die ene merrie te zetten.

Palmera

Re: Hengst 6 weken geleden geruind...Wanneer bij kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:35

Ik mag aannemen dat de paarden nog aan elkaar moeten wennen? Normaliter doe je dat door ze bijvoorbeeld naast elkaar in de wei/bak te zetten met schrikdraad ertussen zodat ze kunnen ruiken en kijken. Indien je ruin niet al te heftig meer op merries reageerd kunn je hier het beste mee beginnen. Test dus eerst hoe hij op merries reageerd. Wordt hij helemaal wild? Dan is de kans dat hij door het draad heen stormt te groot en moet je nog even wachten:
Overigens duurt het normaal zo´n 8-10 weken voor je een ruin na castratie bij merries kunt zetten

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:35

Ik dacht dat ze nog 3 maanden vruchtbaar waren na een castratie.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:38

PBA_ schreef:
Ik dacht dat ze nog 3 maanden vruchtbaar waren na een castratie.

Geen idee, toen jaren geleden mijn fjord geruind werd zij de DA tegen mij 8-10 weken.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:40

Bij mijn paard werd ook gezegd 3 maanden apart houden! Weet niet hoe oud hij is? Jonkies zijn vaak nog niet zoveel bezig met hun hormonen. Belangrijkste vind ik zelf dat zijn wonden volledig genezen zijn ivm rangordebepaling en de bijbehorende klappen die kunnen vallen. In een bestaande kudde is dat niet zo'n probleem, maar bij een nieuw paard wel!

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 21:39

Hallo,

Bedankt voor jullie antwoorden. Hij is nu 2,5 jaar.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:41

mijn hengst na castratie is na drie weken bij andere paarden gezet, maar waarom bel je je dierenarts niet voor de zekerheid?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:49

Mij is verteld 6 weken.

Vorig jaar heb ik er een 3 jarige geruint en die heeft alleen bij ruinen en hengsten in gelopen (is meteen weer de groep in gegaan toen hij z'n roes uit geslapen had).

Dit voorjaar een 13 jarige, die moest een nachtje op de kliniek blijven en is de dag daarna meteen weer bij zijn drachtige merries gekomen (waar hij altijd al bij stond). Toen de veulens geboren waren een week of 7 daarna is hij in die groep gebleven en zijn er meer (niet dragende) merries bij gekomen. Bij deze ruin kan ik geen andere ruinen of hengsten zetten, die lust hij voor ontbijt.

En dit najaar een jaarling en een twenter hengst laten castreren die samen liepen. Die zijn ook samen blijven lopen en na een week of 4 zijn hun zusjes daar bij gekomen (2 veulens en 2 jaarlingen). Volgens de regeltjes misschien wat vroeg, maar de mannen hebben nooit dekneigingen gehad, dus had er alle vertrouwen in.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:51

Wij hebben 8 weken gewacht, was moeilijk om te zeggen gezien we een merrie rond hebben lopen die elke ruin zo ver kan krijgen... :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:14

Tjongejonge, wat gezwam weer.
Dennis schreef:
Mij is verteld 6 weken.

Vorig jaar heb ik er een 3 jarige geruint en die heeft alleen bij ruinen en hengsten in gelopen (is meteen weer de groep in gegaan toen hij z'n roes uit geslapen had).

Dit voorjaar een 13 jarige, die moest een nachtje op de kliniek blijven en is de dag daarna meteen weer bij zijn drachtige merries gekomen (waar hij altijd al bij stond). Toen de veulens geboren waren een week of 7 daarna is hij in die groep gebleven en zijn er meer (niet dragende) merries bij gekomen. Bij deze ruin kan ik geen andere ruinen of hengsten zetten, die lust hij voor ontbijt.

En dit najaar een jaarling en een twenter hengst laten castreren die samen liepen. Die zijn ook samen blijven lopen en na een week of 4 zijn hun zusjes daar bij gekomen (2 veulens en 2 jaarlingen). Volgens de regeltjes misschien wat vroeg, maar de mannen hebben nooit dekneigingen gehad, dus had er alle vertrouwen in.

Tenminste nog iemand die het snapt, maar van Dennis had ik ook niet anders verwacht :D

Je hebt hier te maken met twee verschillende zaken, die ook hier weer vrolijk door elkaar worden gegooit.

1) vuchtbaarheid. De vruchtbaarheid is na 4 weken echt over. Allerlei leuke hororverhalen, maar in de praktijk leeft zaad maar enkele dagen buiten de testikels, dus er zal wel het nodige worden verzwegen in die verhalen.

2) Hormonen. De hormonen houden het een stukkie langer uit, dat kan best tot 8 weken zijn, maar het enige wat die doen is het dekgedrag aansturen en er zijn bosjes ruinen die gewoon blijven dekken, ook zonder hormonen, dus ook daar valt weinig van te zeggen. Het enige wat je kunt doen is de ruin wat langer apart houden en hopen dat het dekgedrag met de hormonen verdwijnt; garantie tot de deur.

Dit zijn de feiten, de rest is broodje aap, uit dikke duimen gezogen en vooral voorzien van halve waarheden.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:29

Inderdaad eerst even kijken of hij op de merries reageert. Doet hij dit helemaal niet dan kun je hem er rustig bij zetten.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:40

een paard is tot 6 weken na de castratie vruchtbaar. Maar mijn paard heb ik echt niet gelijk bij een kudde kunnen zetten na die 6 weken. Met 1 paard was al een hele drukte. Nu staat hij met 2 merries en dat gaat prima :)