voor de 2e keer niet geslaagd voor mijn BE rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jolin

voor de 2e keer niet geslaagd voor mijn BE rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:12

Zijn er meer bokkers die al een paar x niet geslaagd zijn voor het BE rijbewijs. Ik voel me echt een kluns hoor. En het is niet eens dat ik niet kan rijden en manoeuvreren met de aanhanger dat gaat prima. Ga met gemak achteruit de straat uit.
Ik voel me eerder afgerekend op mijn algehele manier van rijden, ik kijk te laat, ik ga te langzaam, dan reageer ik weer te snel GRRRRRR. Ik rijd al zo'n 25 jaar schadevrij hoor geen onnodig geslip achter me en de ledematen vliegen me ook niet om de oren, afijn ik kan het niet uitstaan. En dan dat geld bweh!
Tips zijn welkom!

Sim

Re: voor de 2e keer niet geslaagd voor mijn BE rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:27

Troost je met de gedachte dat je niet de enige bent.
Ik had het pas na 3 keer. En niet omdat ik het niet kon, maar omdat ik examenvrees heb. Met zo'n tiep naast me deed ik de meest domme dingen die normaal wel gewoon goed gingen.
Misschien een tip; rijd tijdens je examen niet zoals je daadwerkelijk met een trailer met paard er in zou rijden. Dan vinden ze je idd te truttig. Ook niet alsof je alleen in een personenauto rijdt, maar kies de gulden middenweg.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:32

Of een andere rijschool zoeken waardoor je bij een ander CBR kunt afrijden.
Ik heb verder geen tips.
Maar feit is wel dat je vaak eigenlijk al een minnetje achter je naam hebt staan als je zegt dat je met een paardentrailer gaat rijden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:34

annastasia schreef:
Maar feit is wel dat je vaak eigenlijk al een minnetje achter je naam hebt staan als je zegt dat je met een paardentrailer gaat rijden.

Hoezo? Vind dat echt een vooroordeel van niks.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:35

Ik doe idd ook dingen die ik normaal niet doe, ben voorzichtiger. Bedankt voor je tip.

En vanwaar een minnetje? Annastasia

MMMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:35

Het gaat volgens mij vooral om kijken! Vooral bij het achteruit rijden. Alles moet je in de gaten houden. Dus als je een bocht achteruit rijdt dan niet alleen naar de trailer kijken of hij mooi de bocht om gaat maar ook de andere spiegel niet vergeten.

Ook kreeg ik als advies, heel goed kijken bij uitwijken op de rijbaan. Vooral bij fietsers! Omdat ze de auto aan horen komen en aan de kant gaan, maar dan vaak niet rekenen dat er nog wat achter hangt. Volgens mij heb ik goed geluisterd, want ben in 1 keer geslaagd ondanks dat ik een stoepje heb gepakt bij het wegrijden van het CBR. :oo

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:36

annastasia schreef:

Want? :=

Ik had eerder het idee dat het andersom was. Oh, ga je met een paardentrailer rijden, nou veel plezier dan maar meisje! :D

MMMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:37

Ze denken vaak bij vrouwen! Ohh... daar heb je weer zo'n paardenmuts!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:37

:D Die wil ik ook bij het afrijden

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:38

niet zozeer BE rijbewijs, wel mijn B, kan prima rijden maar naar 3 keer nog niet geslaagd. Word er moedeloos van.

Succes joh komt vast wel goed :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:39

Ik heb em ook pas de derde keer gehaald, met de hakken over de sloot. De eerste keer had ik een black out, en ook geen fijne instructrice. Daarbij moest ik ook nog in Utrecht afrijden, was ik niet blij mee...
Ben overgestapt naar een andere rijschool, waardoor ik vanuit Leusden af kon rijden, helaas ging het weer niet goed genoeg, aarzelde teveel bij het invoegen op de snelweg, en het keren ging niet vloeibaar. Derde keer ging wel goed, op het uitvoegen van de snelweg na, had wat resoluter gemogen, maar dat was het enige.

Wammus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:40

iedereen zei tegen mij, zeg dat je het voor je werk nodig hebt...

Of dat heeft geholpen? Ik had 't in 1x

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:41

MMMaaike schreef:
Ze denken vaak bij vrouwen! Ohh... daar heb je weer zo'n paardenmuts!

Inderdaad daar heb je weer zo'n muts.
Wat moet een vrouw anders met d'r E-rijbewijs?
In de meeste gevallen voor een paardentrailer.
Dan denken ze vaak wel, och die bakt er niets van.

En niet een vooroordeel.
Maar vaak genoeg gehoord van instructeurs.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:41

kleinvosje schreef:
en het keren ging niet vloeibaar.

:D vloeiend bedoel je.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:42

Evony schreef:
niet zozeer BE rijbewijs, wel mijn B, kan prima rijden maar naar 3 keer nog niet geslaagd. Word er moedeloos van.

Succes joh komt vast wel goed :D

En jij red het ook wel hoor, we moeten gewoon doorgaan en 1 x vaker opstaan dan vallen.
Het zijn juist de steuntjes in de rug die goed doen!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:43

_Sim_ schreef:
kleinvosje schreef:
en het keren ging niet vloeibaar.

:D vloeiend bedoel je.

Ik zeg altijd vloeibaar :P

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:43

dat had ik juist niet. Ik heb tijdens het examen tegen de examinator gezegd dat ik heel erg zenuwachtig was en het wel eng vond. Dat ik later vooral met paardentrailer ging rijden en dat ik hem ook graag wilde voor de aanhangwagen achter de trekker. Nou over ik op de boerderij hebben we het zo'n beetje de rest van het examen gehad want dat kunnen veel mensen zich vaak niet voorstellen, netjes meisje die rechten studeert en die in de zomer met enorme pakken stro rijdt.

Ben juist heel open daarover geweest en ook als ik tijdens examen zelf ergens onzeker over was (bv druk kruispunt in de stad en dat er telkens fietsers kwam enzo, wilde ook niet overhaast ergens voorlangs vliegen) dan sprak ik dat gewoon beetje aan zegmaar, beetje in mezelf van 'wat is het druk zeg' of iets in die richting, want voelde me toch wat opgejaagd doordat de examinator ernaast zat, had beetje het gevoel dat het daardoor wat sneller moest, wat helemaal niet zo is. Hij vond het toen zelf ook druk en stelde me gerust. En zo ben ik uiteindelijk gewoon in een keer geslaagd en hij vond dat ik me erg goed wist te redden.
Of als bv met inhalen het ietswat snel ging zei ik beetje in mezelf zachtjes bij het kijken in de spiegels bv links/rechts/links, vooral bij het wegrijden bij het CBR puur om me even goed te concenteren.
Ik weet nog wel dat ik heel erg schrok en dacht dat ik het niet gehaald had want terug bij het CBR hoefde ik hem niet af te koppelen, heb extra nog een keer nagevraagd maar dat hoefde echt niet, keek hem al helemaal verdrietig aan haha! maar gelukkig bleek binnen anders.
Ik heb trouwens in Groningen afgereden, niet eens de snelweg opgeweest, zelfs 1 kruispunt waarvan ze zeiden dat komt er 99% zeker weten in, niet overheen geweest, heb echt maar een simpel rondje gereden :=

Hoewel je ook nog altijd die dingen hebt als einde van de maand en elke examinator is natuurlijk anders.
Maar dingen zoals kijken, daar rekenen ze je inderdaad op af, dat heb ik dus ook geprobeerd zo duidelijk mogelijk te doen, dan maar overal wat meer tijd voor nemen, maar eerst goed kijken. Dat is ook bij je gewone B examen enorm belangrijk.
En dat is natuurlijk heel vervelend als je al minstens 25 jaar je rijbewijs hebt, dan kijk je natuurlijk wel maar niet meer volgens de regels. Ik kijk in praktijk ook niet volgens de regels, want als je echt altijd overal links/rechts/links of andersom, iig tig keer kijkt, dan kom je A. geen meter vooruit en B. zie je dan volgens mij voor je gauw wat over het hoofd! ik kijk gewoon aldoor veel in de spiegels en dan hoef je op de snelweg echt niet meer in je rechter spiegle te kijken als je gaat inhalen, dan is je linker spiegel en schouder meer dan genoeg (en hou sowieso m'n achteruitspiegel ook goed in de gaten).

Mijn tip... blijf rustig en probeer volgende keer misschien meer openkaart te spelen.

@MMMaaike: dan heb je echt heel veel geluk gehad, mij werd ook verteld, stoepje is zakken.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:49

:( Ik heb ook niks achtergehouden zelfs hardop gepraat over verkeer ed en twijfels uitgesproken, Maar meneer liet weten dat hij een BE examinator is en niet op trailer beoordeelde de :(
Ging bij iemand van jullie de instructeur mee op het examen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:51

jolin schreef:
Ging bij iemand van jullie de instructeur mee op het examen?

Ja. :j

Maar moet eerlijk zeggen dat het me niet uitgemaakt had. Ik was niet echt zenuwachtig en vond het rijden met trailer een eitje dus ik was erg relaxed tijdens het examen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:54

Nee, de mijne ging niet mee.
Wat ik wel grappig vond was dat ik dezelfde examinator had als bij m'n B toen 2 jaar geleden.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:56

IK heb mijn BE rijbewijs wel in 1 keer gehaald, terwijl juist mijn instructeur (of hoe zo iemand ook mag heten) me al duidelijk had gemaakt dat het heel moeilijk zou zijn om het in 1 keer te halen. Dit omdat ik net een halfjaar mijn autorijbewijs had. Ook niet handig om te zeggen :+ ..

Bij mijn examen ging mijn instructeur achterin zitten en heeft hij echt de hele weg gekletst met de examinator. Heerlijk, geen gezeur aan mijn hoofd kon ik gewoon op de weg letten en zo geconcentreerd mogelijk mijn rondje doen. Wat mij idd opgevallen is, dat ze niet willen zien dat jij gaat rijden alsof er een paard in de aanhanger staat.

Ik zou zeggen heel veel succes bij de volgende keer en gewoon lekker geconcentreerd gaan rijden en gewoon je ding doen. Je weet derde keer is scheepsrecht ;).

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:58

]
Citaat:
En dat is natuurlijk heel vervelend als je al minstens 25 jaar je rijbewijs hebt, dan kijk je natuurlijk wel maar niet meer volgens de regels. Ik kijk in praktijk ook niet volgens de regels, want als je echt altijd overal links/rechts/links of andersom, iig tig keer kijkt, dan kom je A. geen meter vooruit en B. zie je dan volgens mij voor je gauw wat over het hoofd! ik kijk gewoon aldoor veel in de spiegels en dan hoef je op de snelweg echt niet meer in je rechter spiegle te kijken als je gaat inhalen, dan is je linker spiegel en schouder meer dan genoeg (en hou sowieso m'n achteruitspiegel ook goed in de gaten).

Mijn tip... blijf rustig en probeer volgende keer misschien meer openkaart te spelen.

@MMMaaike: dan heb je echt heel veel geluk gehad, mij werd ook verteld, stoepje is zakken.

Dat is het 'm juist, mijn volgorde is anders en misschien kan een vrouw wel meer zien als een man ;) Thuis kijkt mijn man en ik weet meerdere mannen ook overal overheen :D al staat hij er bovenop.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:03

Ik heb ook de tips gekregen van mijn instructeur om te rijden alsof ik een stapel bakstenen achterin heb liggen om te vervoeren en niet te zeggen dat ik voor de paarden wil. Dit laatste omdat ze dan strenger zijn, vanwege het grote risico van het vervoeren van levende have.
Maar ik ben na twee of drie jaar nog steeds niet op geweest, ik heb zo'n examenvrees :=
Ik moet hier in Belgie eerst op een apart terrein mijn bijzondere verrichtingen afleggen en als die goed zijn mag ik de weg op, zo niet, ben ik sowieso gezakt en mag ik ook de weg niet op. Ik vind het veel fijner om net als in Nederland bij mijn B gewoon de weg op te gaan en dan halverwege ergens te horen dat ik daar mag fileparkeren ;)

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:06

Ook ik ben gezakt voor mn E :(

Bij mij zeiden ze dat het vooral om beheersing en het kijken gaat.. Maar ik ben op een onbenullig iets gezakt.. Ik geloofde eerst ook niet dat ik gezakt was..

Mn examinator vond het helemaal goed gaan, tot we een snelle weg terug namen.. Ik heb tot 2 keer toe mn combinatie scheef gezet bij een T splitsing.. Hij zei nog tegen mij er zijn genoeg mensen die veel minder rijden dan jij en die slagen wel.. :S

Dus de volgende keer de combinatie rechthouden en ik ben wel geslaagd.. Alleen balen dat ik pas weer in januari opkan.. En zonde van het geld..
Laatst bijgewerkt door Elke87 op 11-11-10 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 18:06

Urielle,

En ik was al van plan naar Belgie uit te wijden :j Ik woon niet zooo ver van belgie.