wegloper

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimDiva

wegloper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 16:47

Mijn verzorgfjord loopt heel de tijd weg, dan haal ik haar uit haar stal, en dan wil ik naar de rijbak lopen en ineens trekt ze zich los en rent ze weg. Nu is dit gevaarlijk omdat ze op een manege staat, en daar dus ook kleine kindjes rondlopen.
Hoe kan ik oplossen dat ze zo vaak en zo snel wegrent?

Palmera

Re: wegloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:37

Ben jij de baas of is die fjord de baas? Aanpakken! Dit soort gedrag hoef je niet te pikken. Kort houden en als ze er ook maar naar neigt om zich los te trekken gelijk een ferme tik met de zweep geven. Indien je het idee hebt dat de fjord meer de baas is dan jij: praat dan eens met een goede instructrice. Die kan je vast helpen om meer overwicht op het dier te hebben

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:36

en als je hem echt niet houd , zou ik hem door een ander in de bak laten zetten , hoe vaker hij zich los gerukt heeft , des te vaker hij dit gaat doen.

oefen dit aan de hand in de bak , doe veel grondwerk om nader tot hem te komen en zoek begeleiding voor jullie samen.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:49

Je kan ook proberen maar één teugel vast te pakken(die aan de kant waar je loopt). Je moet die dan best dicht bij het bit vast pakken. Als hij dan weg probeert te rennen kan hij bijna alleen maar een rondje om jou heen lopen. En als je een zweepje mee neemt, kun je op het moment dat je denkt dat hij weg loopt hem van achter naar voren te jagen: je zweep in je linker hand houden,paard in je rechter en dan zonder om te draaien je linker arm zo ver mogelijk naar achter doen en dan een klein tikje op zijn kont geven. Dit verwachten ze niet dus doe het zachtjes. Hierdoor zal hij alleen wel schuin voor je gaan staan, maar hierdoor leidt je hem zo af dat hij dan weer vergeten was dat hij weg wou rennen. Als je sterk genoeg bent kun je op het moment van de tik ook je rechterhand naar achteren doen waardoor hij met zijn neus naast jouw zij komt, je moet dan gewoon doorlopen alsof er niets gebeurt.
En als dit vaker gebeurt, krijgt hij de asociatie 'tik' als hij denkt aan wegrennen.
Laatst bijgewerkt door Ezz93 op 11-11-10 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:51

Zoek een begeleider die ervaring heeft met grondwerk en als je hiermee aan de slag gaat krijgt ze respect voor je. Hiermee herstel je de rangorde beter dan met een zweep, dan krijg je een korte termijn reactie, maar nog geen respect. Ook versterk je zo jullie onderlinge band. Ben je bekend met grondwerk/freestyle?

Whut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:02

Sowieso zou je hem het best aan 1 teugel beet kunnen pakken dan 2, ookal pak je teugels vaak automatisch aan 2. Ik heb ik ook last van gehad omdat de bakdeur vaak vast zit en ik hem dan even los moet maken en dan wordt mevrouw zenuwachtig en probeer ze te ontsnappen. Ik stopte dan even, richtte me op het paard, kalmeerde haar en ging dan weer verder, als ze het goed deed kreeg ze een beloning, ik herhaalde het zovaak tot ze rustig bleef staan en op een gegeven moment had ze door dat ze moest blijven staan.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:32

Grondwerk is inderdaad de oplossing voor het grote probleem, maar als het gevaarlijk wordt, omdat er kleine kinderen lopen, dan is het handig om ook een oplossing te hebben voor het moment zelf.

Nathalie137

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:01

Ik zou ook voor grondwerk gaan, s6

groetjes NAthalie

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:04

Ik heb eens gezien dat ze zulke pony's het halstertouw door de mond doen.Ook kan je het halstertouw om de neus heen doen als neusriem,dat schijnt ook nogal eens te helpen.De fjord mag je gewoon niet mee sleuren en los trekken,straks loopt die over een kind heen.