Afwijking en onderzoeksplicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NRPS97

Afwijking en onderzoeksplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 15:06

Sinds kort heb ik een stalgenootje met een nieuw paard.
Ze heeft het dier ongeveer 4 maanden geleden gekocht en nu is er een afwijking bij het paard naar voren gekomen.
Dit is niet gemeld door de verkoper die hier van op de hoogte is.
Bij de keuring is het niet aan het licht gekomen.
Paard is gekeurd door dierenarts van stalgenootje.
Het paard zal herhaaldelijk kostbare medicijnen moeten en op den duur voor de rest van zijn leven.

Is er nog verhaal te halen bij de verkoper??

sporter

Re: Afwijking en onderzoeksplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:13

Dan zal je toch echt meer info moeten geven. Wat is het gebrek, hoe weet je dat de koper op de hoogte was. Hoe is er gekeurd klinisch rontgenlogisch enz enz.

NRPS97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 15:23

sporter schreef:
Dan zal je toch echt meer info moeten geven. Wat is het gebrek, hoe weet je dat de koper op de hoogte was. Hoe is er gekeurd klinisch rontgenlogisch enz enz.
Deze afwijking heeft te maken met de spijsvertering.
De verkoper heeft aangegeven hier van te weten en gaf het dier er medicijnen voor.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:44

NRPS97 schreef:
sporter schreef:
Deze afwijking heeft te maken met de spijsvertering.
De verkoper heeft aangegeven hier van te weten en gaf het dier er medicijnen voor.

Maar wanneer heeft hij dat toegegeven voor of na de verkoop?
Als dat na de verkoop is dan meot deze in principe ongedaan gemaakt kunnen worden.

NRPS97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 15:50

Na de aankoop kwam de kwaal aan het licht omdat paard geen medicijnen meer kreeg.
Hierop is er natuurlijk navraag gedaan bij de vorige eigenaar en die zei heel makkelijk, oh weer een kuurtje erin niks aan de hand >;)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:00

Gelijk met aangetekende brief dat gesprek en de inhoud daarvan bevestigen lijkt me.
Of nog beter, hebben ze het gesprek opgenomen.

Als ze eea nu zouden gaan ontkennen en verkoper is ook particulier dan zul je moeten bewijzen dat het gebrek bij de verkoop ook al aanwezig was.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:35

Jammer dat de keuring door de DA van de verkoper is gedaan.
Zat het dier op moment van keuren onder de medicijnen?
Heeft de koper ook gevraagd of er eventuele gebreken waren?

Maar..... De keurende DA had ook moeten weten dat het dier medicijnen krijgt, dit zal ok na te gaan zijn in de database.
Ds denk dat de koper wel sterk za staan.

NRPS97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 18:22

annastasia schreef:
Jammer dat de keuring door de DA van de verkoper is gedaan.
Zat het dier op moment van keuren onder de medicijnen?
Heeft de koper ook gevraagd of er eventuele gebreken waren?

Maar..... De keurende DA had ook moeten weten dat het dier medicijnen krijgt, dit zal ok na te gaan zijn in de database.
Ds denk dat de koper wel sterk za staan.
Paard is gekeurd door da van mijn stalgenootje.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:14

lijkt me dat je stalgenoot in haar recht staat als ze het paard nu weer terug wil geven aan de verkoper. hij heeft toegegeven dat hij dit wist en het niet vermeld bij verkoop. maar of ze gelijk krijgt?? heeft ze het zwart op wit staan dat de verkoper wist dat het paard dit probleem had?

hangt er helemaal van af of ze het hard kan maken...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:17

Heeft de DA bloed afgenomen want dan zijn de medicijnen aan te tonen, meestal gebeurd dat bij een keuring en word dat bloed een half jaar bewaard, mochten er dan rare dingen zijn dan pas word het bloed gecheckt.
Oude eigenaar bellen en gesprek opnemen, vragen welke kuur hij zijn paard altijd gaf en waar het ook alweer voor was, hopelijk trapt hij erin en krijg je antwoord.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:54

DA had het bij klinische keuring waarschijnlijk niet eens kunnen zien omdat het een spijsverteringsding is en dat zie je niet aan de buitenkant.

Er is geen enkele DA die bij keuren eerst in de database gaat kijken of paard bekend is dus die opmerking slaat nergens op.

Ook niet iedere DA neemt een bloedmonster bij klinische keuring, daar moet koper expliciet om vragen want het is geen standaard bij de keuring.

Verkoper had het echter wel moeten melden en koper had er ook om moeten vragen bij aankoop of er zaken waren die ze moet weten.
Als de verkoper nu toegeeft dat het zo is kan de koop ontbonden worden op grond van verborgen gebrek, is het een particulier of een handelaar?

Heeft de koper een rechtsbijstandverzekering? Dan zou ik daar maar eens gaan informeren hoe of wat.

NRPS97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 11:02

cissy schreef:
DA had het bij klinische keuring waarschijnlijk niet eens kunnen zien omdat het een spijsverteringsding is en dat zie je niet aan de buitenkant.

Er is geen enkele DA die bij keuren eerst in de database gaat kijken of paard bekend is dus die opmerking slaat nergens op.

Ook niet iedere DA neemt een bloedmonster bij klinische keuring, daar moet koper expliciet om vragen want het is geen standaard bij de keuring.

Verkoper had het echter wel moeten melden en koper had er ook om moeten vragen bij aankoop of er zaken waren die ze moet weten.
Als de verkoper nu toegeeft dat het zo is kan de koop ontbonden worden op grond van verborgen gebrek, is het een particulier of een handelaar?

Heeft de koper een rechtsbijstandverzekering? Dan zou ik daar maar eens gaan informeren hoe of wat.
Particulier, stalgenootje heeft gevraagd of paard terug kan, maar stal is ondertussen opgevuld door ander paard.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:36

cissy schreef:

Neem aan dat dat op mijn stukje slaat.
Ik had nl begrepen dat het om de DA van de verkoper ging. En die had het dan moeten weten.
Maar later hoorde ik dat het om de DA van de verkopende partij ging.
Dus dan is dit inderdaad niet van toepassing.

Ik heb wel een bloedje laten nemen, kostte me niets extra's.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:22

Ik ken genoeg DA praktijken die standaard bloed afnemen, wilde een keer een paard laten keuren bij zo'n DA en toen kwam de verkoper elke keer met smoezen, te ver, geen tijd, dan weet je genoeg en heb ik de koop niet door laten gaan.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:28

bigone schreef:
Ik ken genoeg DA praktijken die standaard bloed afnemen, wilde een keer een paard laten keuren bij zo'n DA en toen kwam de verkoper elke keer met smoezen, te ver, geen tijd, dan weet je genoeg en heb ik de koop niet door laten gaan.

Tjah toch zijn er ook genoeg die het niet doen.
Stal genootje doet er verstandig aan aangetekende brief naar eigenaar te sturen met de mededeling dat er werk van gemaakt gaat worden.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:25

ja er moet actie komen

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 02:03

Paard proberen terug te sturen naar de verkoper. Was het voor de dierenarts duidelijk dat dit al heel lang aanwezig is? Zoja dan een kopie van het onderzoeksrapport met een aangetekende brief naar de verkoper sturen waarin duidelijk gemaakt wordt dat het paard het mankement al had en je de koop ongedaan wil maken. Hoop dat er een verkoopovereenkomst getekend is.

NRPS97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 14:46

daffie1986 schreef:
Paard proberen terug te sturen naar de verkoper. Was het voor de dierenarts duidelijk dat dit al heel lang aanwezig is? Zoja dan een kopie van het onderzoeksrapport met een aangetekende brief naar de verkoper sturen waarin duidelijk gemaakt wordt dat het paard het mankement al had en je de koop ongedaan wil maken. Hoop dat er een verkoopovereenkomst getekend is.
Paard heeft hier dus al langer last van.
Met behulp van het entings boekje hebben we contact opgenomen met de dierenarts van de verkoper.
Medisch dossier stond nog in het computersysteem en ook welk medicijn hij heeft gehad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:29

Dan is er sprake van misleiding(verborgen gebrek waar de verkoper van op de hoogte was) en kan ze het paard terugdoen en als het paard met medicijnen vrolijk en zonder pijn z'n werk kan doen, dan kan ze in gesprek gaan om een flink deel van de aankoopkosten terug te eisen zodat ze de medicatie kan betalen.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:34

Oei oei, ik denk dat je hier maar eens met een jurist over moet praten want dit ligt echt veel ingewikkelder dan dat hier even gesuggereerd wordt in een aantal reacties. Bovendien is de informatie die we hier hebben onvoldoende. Bokt is hier echt niet het juiste medium voor, en het nederlands recht staat soms volledig los van wat wij allemaal wel en niet rechtvaardig vinden.
Overigens mag een keurend dierenarts zijn kennis van het paard zoals hij dat in het verleden heeft vergaard niet zomaar 'gebruiken' bij een keuring. Een keuring bestaat uit onderzoek en de daaruit voortvloeiende bevindingen. Een momentopname dus. Geen retrospectief onderzoek.