rientje schreef:Oke, het duidelijk dat we eerst goed moeten kijken naar het bestemmingsplan en nog niets moeten afbreken voor er vergunningen zijn!
Kun je ook nog niets afbreken als alle gebouwen netjes op papier staan bij de gemeente en we bijvoorbeeld de fundering laten zitten?
En die bouwtekening, moet dat een tekeninng zijn van een proffesionele technische/bouwkundige tekenaar? Moet er bijvoorbeeld een stempel of handtekening onder van zo'n man?
In mijn familie zit namelijk iemand die erg goed kan tekenen en die heeft vroeger ook in de bouw gewerkt. Voor de draagkracht van de muren en de eisen van tegenwoordig kun je dan bijvoorbeeld een aannemer in handen nemen?
@ Loiz, wat bedoel je met de eerste fase van aanvragen dan? Wat heb je daar voor nodig?
@ Isabonny, ppfff wat een tegenslagen hebben jullie gehad! Maar het resultaat mag er zeker zijn.
Wij hebben ongeveer 170 m2 aan asbest liggen en nog een schuur van 35 m2 die we wel zelf mogen en gaan afvoeren. Dus ook aardig wat om zelf te doen.
Hoe hebben jullie dat gedaan met de tekening? Laten doen?
Wij willen ongeveer een schuur van 100 m2 aanvragen. En wat houdt die 30 m2 vergunningvrij precies in? Als een huis naast de geplande schuur nog geen bijgebouwen heeft, mag je 30 m2 zonder vergunning bouwen?
De 1e fase van aanvragen = volgens mij hetzelfde als wat ik de Welstandscommissie noemde. Als je tekening door de welstand is goedgekeurd, dan vraag je met deze tekening de officiele vergunning aan.
De Gemeentes die ik hier in de buurt ken en waarover ik gehoord heb, zijn heel erg chauvinistisch en keuren een tekening van een normale man (die dus geen ingenieur is) eigenlijk zonder te kijken al af.
Wij hebben een gepensioneerde architect gevraagd, die bij ons zijn caravan gestald heeft en die heeft het tegen een vriendenprijsje voor ons gedaan. Als er maar Ir. bij ondergetekende staat, dan krijgen ze opeens respect voor je.
Ik zou dus wel een tekening door een architect/ingenieur laten maken.
Je moet helemaal niks afbreken totdat je een nieuwe BOUWvergunning hebt. Ook niks afbreken als je de SLOOPvergunning al hebt, want wat weg is, krijg je niet zo maar terug gebouwd!! Ook niet als je de funderingen laat zitten! Dan heb je niks meer achter de hand om mee te dreigen zoals wij helaas hebben moeten doen.
De 30m2 vergunningvrij, is precies zoals je zegt:"Als een huis naast de geplande schuur nog geen bijgebouwen heeft, mag je 30 m2 zonder vergunning bouwen".
Dat moet dan ook weer aan bepaalde voorwaarden voldoen.
1.We moesten met de bijbouw 1 meter uit de erfgrens blijven,
2. en de nokhoogte mocht max. 3 meter zijn.
Het kan zijn dat de regels per Gemeente verschillen, maar dat zou je moeten navragen (ik hoop dat ze bij jullie wat scheutiger zijn met het verstrekken van informatie).