Moet een paard een staldeken op of kan je de winterdeken op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wiske23

Moet een paard een staldeken op of kan je de winterdeken op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 22:13

Ik laat mijn paarden meestal de dikke bucas winterdeken op liggen, nu is mijn vraag moet je sávonds de deken wisselen voor een staldeken ? Ze staan in een hele frisse buitenstal vandaar dat ik het dan ook zo laat.

Tov

Re: Moet een paard een staldeken op of kan je de winterdeken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:09

He dit volg ik even.Ik vroeg me vandaag precies hetzelfde af. Mijn paard staat buiten met een een 200 grams waterdichte ademende deken, en staat 's nachts in een buitenstal met een staldeken van 200 gram...
(wanneer doen jullie er trouwens een onderdeken onder?)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:13

Ik laat de deken er gewoon op. Nog nooit problemen mee gehad. In het echt kan een paard zijn dikke vacht 's-nachts ook niet uittrekken. Wel vind ik het belangrijk om dagelijks de deken er even af te hebben zodat de boel weer even doorlucht

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 00:46

Ik wissel 's avonds (en 's ochtends maar dan andersom) gewoon even de waterdichte deken voor de staldeken. Gewoonlijk mag ze dan ook even in de paddock zonder deken, even rollen en tja nog meer rollen en dan naar binnen om opgepoetst te worden. Waarna de staldeken op gaat.

(Vanavond liep ik na het afdoen van de deken even weggelopen om iemand die op hulp gilde te helpen. Kom ik terug, paard keurig onder het zand voor d'r box. Had ze de deur open geduwd, naar de paddock gelopen, gerold en weer terug gelopen... Misschien ritueel iets aanpassen)

_Lott_Wanda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 01:01

@veulen 84: wat een leuk paard heb jij :P wel stoer dattie ook weer braaf terug komt...

Ik heb gelukkig geen gedoe met dekens wisselen.. heb de bucas turnout deken.. is voor -15 tot +18 graden :) ideaal.. hij kan door de fleece laag en afvoerstof zelfs al op als ze nog zweet na het rijden dus zelfs het wisselen van zweetdekens is in principe niet nodig (doe ik vaak wel hoor!)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 01:07

Mijn paarden hebben overdag buiten een waterdichte deken om en snachts op stal een staldeken. Dit doe ik omdat ik de staldekens zelf goed kan wassen in de wasmachine (heb een aparte in de garage voor de paardenspullen) en de waterdichte niet. Die hebben ze dus alleen buiten om zodat ze niet zo vies worden. De staldekens was ik regelmatig als ze vies zijn en de waterdichte worden 1x per jaar gereinigd bij een speciaal bedrijf.
Maar als je paard netjes is op stal kun je prima met 1 deken toe en hoef je niet te wisselen.
Laatst bijgewerkt door aisie op 11-11-10 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 01:10

Ik wissel ze niet om.

Persoonlijk vind ik het onzin als je een goed ademende deken heb.
Wanneer iemand mij kan overtuigen dat er meer redenen zijn , hoor ik deze wel graag, want je bent nooit te oud om te leren ;)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:03

ik wissel ook niet hoor, zou niet weten waarom eigenlijk...heb er nog nooit problemen mee gehad.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:07

als je een ademende deken hebt hoef je niet te wisselen.
ik wisselde nooit [nu staan ze niet meer onder een deken]

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:08

Ben ook benieuwd waaron, ik gebruik alleen maar waterdichte dekens. (Heb geen eens stal dekens). Dat doe ik al jaren en nooit problemen mee gehad.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:12

TS: ik zie dat je een bucas winterdeken hebt. Juist Bucas is ideaal om niet te hoeven wisselen. Ik weet dat bij de paardendrogist een overzicht staat per deken, binnen welk temperatuurgebied je de deken kan gebruiken.
Dat zou ik dan even checken als ik jou was.

Als je paard in een koude buitenstal staat is er m.i. helemaal geen reden om te wisselen.

Edit: tiepvout verwijderd
Laatst bijgewerkt door Akecheta op 11-11-10 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:17

Ik heb en waterdichte deken en als het kouder wordt (of als ik het paard ga scheren) dan krijgt ie er een staldeken onder.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 10:21

Iedereen bedankt, nu weet ik het zeker ik doe het goed. :Y)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:26

Die van mij staat zowel binnen als buiten met dezelfde deken! Ik heb geen tijd om s ochtends dekens te wisselen voordat ie het land opgaat en hij doet het er prima onder :j

AgoyShadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:53

Ja hoor kun je oplaten, gewoon in de gaten houden of hij er niet onder zweet en dan moet het wel goed zitten.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:55

Onze paarden hebben gewoon een winterdeken op.. Opzich kan het geen kwaad, het meeste verschil tussen de stal en winterdeken is, dat de staldeken heel weinig water tegen houd.