Buitenrijden in omheind gebied.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PetraVANL

Buitenrijden in omheind gebied.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 19:59

Ik ben opzoek naar een omheind gebied (zoals bijvoorbeeld de waterleidingduinen) waar je met je paard buiten kunt rijden..

nu is er alleen 1 maar, ik zoek er namelijk 1 waar je ruiterbewijs niet verplicht is..

iemand?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:02

Ruiterbewijs is bijna nergens verplicht.
Zo kan je bijv. op de veluwe terecht.

ik citeer:
www.rijksoverheid.nl schreef:
Een ruiterbewijs is verplicht voor recreatief paardrijden in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en het Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

PetraVANL

Re: Buitenrijden in omheind gebied.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 20:07

Ok super, weet je heel toevallig ook een gebied iets dichterbij omgeving Amsterdam?

iig al bedankt hievoor, was even bang dat het overal verplicht was.. Wil met mijn 3 jarige voor het eerst naar buiten, neem liever het zekere voor het onzekere gezien een aanrijding met een vrachtwagen reeds geschied is:(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:06

Als je het echt veilig wilt doen kun je bij ons op stal op de baan komen rijden. Ben je wel echt buiten, maar op een omheind terrein. De renbaan is 1 km lang. Het is met de trailer een uurtje rijden vanaf A'dam gok ik. Er zijn uiteraard wel kosten aan verbonden, en je moet van tevoren even afspreken. PB maar als je interesse hebt. En anders hier vlakbij het bos op de Utrechtse heuvelrug, niet omheind maar wel allemaal routes waarbij je geen weg over hoeft te steken..

Waarom wil je trouwens een omheind terrein? Zodat je paard als jij eraf zou vallen niet de weg op kan? Hou er rekening mee dat de meeste omheinde terreinen wel ingangswegen met wildroosters hebben, wat ook een risico kan inhouden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:07

Ik ken op de Veluwe alleen de Hoge Veluwe (moet je wel een vignet kopen) en het Wekeromse Zand. Verder ken ik niks in de omg van A'dam :+

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 11:22

SusanH schreef:
Als je het echt veilig wilt doen kun je bij ons op stal op de baan komen rijden. Ben je wel echt buiten, maar op een omheind terrein. De renbaan is 1 km lang. Het is met de trailer een uurtje rijden vanaf A'dam gok ik. Er zijn uiteraard wel kosten aan verbonden, en je moet van tevoren even afspreken. PB maar als je interesse hebt. En anders hier vlakbij het bos op de Utrechtse heuvelrug, niet omheind maar wel allemaal routes waarbij je geen weg over hoeft te steken..

Waarom wil je trouwens een omheind terrein? Zodat je paard als jij eraf zou vallen niet de weg op kan? Hou er rekening mee dat de meeste omheinde terreinen wel ingangswegen met wildroosters hebben, wat ook een risico kan inhouden.

Puur psychisch denk ik.. In het amsterdamse bos hebben we een ongelukje gehad met een vrachtwagen die niet oplette of een paard overstak.. Er is niet veel aan de hand geweest( op wat pijn bij de ruiter na) maar ik ben nu een beetje huiverig geworden voor drukke gebieden..

wat voor tips zou jij hiervoor hebben?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:28

In een gebied gaan rijden wat niet zo druk is zodat jullie rustig kunnen wennen aan buitenrijden ;)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:15

Voor jou is Nationaal Park Zuid-Kennemerland niet ver weg. Gratis toegang, wel betaald parkeren. Smalle ruiterpaden (achter elkaar rijden), hele jaar door goed begaanbaar. Bijvoorbeeld ingang Bergweg in Bloemendaal, of ingang Koevlak in Overveen (aan de weg naar Bloemendaal aan Zee). Als je wilt kunnen we ook samen rijden, misschien is dat fijner voor je paardje? Ik rij er meerdere keren per week, mijn paardje staat aan de rand van het gebied. Er lopen wel half-wilde runderen en paarden in het gebied, dus je moet door speciale ruiterklaphekjes. De graasdieren zijn ruiters gewend.

Utrechtse Heuvelrug, bijvoorbeeld bij Leersum, is ook goed te doen qua afstand voor jou denk ik. En vanuit Amsterdam zit je ook zo in Kootwijk, kun je ook heerlijk rijden.

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 01:35

Ik sta met mijn paard in nieuwebrug, Overveen is voor mij dus wel dichtbij!

Waar sta jij dan gestald? nou ja, je paard dan;)

Wat een bofkont, dat paardje van jou! die van mij is bijna 4 en buitenrijden is er op 1 keer na niet meer van gekomen, toen reed een vrachtwagen achteruit recht op ons af, vrachtwagen zag ons op eens maar mijn paard sprong al weg.. precies tegen haar billen aan en daar lagen we!

Gelukkig niets erstigs maar ben er wel huiverig voor geworden natuurlijk, ze is nu door een blessure al een maand niet gereden en het leek me leuk zo snel mogelijk daarna weer met haar naar buiten te gaan, ze vind het namelijk heel erg leuk buiten(gek genoeg)

Zou er misschien wel gebruik van willen maken om met je mee te rijden! vind het aanbod iig super!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:46

In het Montferland is het ook mogelijk routes te rijden waarbij je niet over of langs de weg hoeft te rijden. Alleen door het bos en een open stuk.

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 21:53

je bedoeld het montferland bij arnhem neem ik aan? mijn paarden wonen namelijk in nieuwbrug, vind 1,5uur rijden een beetje teveel voor een leuk ritje namelijk..