pot veulentje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jendemen25

pot veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 19:58

ik heb een veulen (exmoor pony), hij is door mij groot gebracht met melk omdat z`n moeder overleed vlak na de geboorte. ik had hem samen met iemand anders groot gebracht want alleen red je het gewoon niet, zeker in het begin.
nu staat hij al enige tijd in het land met andere jonge paarden, en leert hij voor zichzelf opkomen.

het is wel zo (en logisch natuurlijk) dat als ik naar de wei toe ga (doe het bewust niet vaak) hij direct als hij mij of een ander ziet naar je toe rent, hij stopt wel maar je denkt van niet. hij is "door je heen loperig" maar daar hebben meer paarden als ze jong zijn en leren op den duur dat dat neit de bedoeling is. maar hij is zo vroeg daarmee vind ik hij is 21 maart geboren bijna 8 mnd oud dus nu.

hebben jullie ervaring met, met de fles grootgebrachte veulens en hoe dan ging met dingen aanleren en zadelmak maken enzo??
ps het heeft ook geen zin om een touw oid mee te nemen want hij loopt dwars door je heen!

tamary

Re: pot veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:13

Alleen maar jonge paarden in die groep?
Veulens (en met zo'n start al helemaal) hebben volwassen paarden nodig om te leren hoe ze zich moeten gedragen. Net als een kleuterklas een schooljuf of meester nodig heeft.

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:18

ik snap jou titel niet maargoed.

Maar ik ga mee met Tamary :j

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:20

Ik zou iemand zoeken die er verstand van heeft en die je kan begeleiden, volgens mij heb je nog niet veel ervaring met jonge paarden.
Via de computer kunnen we je niet helpen. Verder ga ik mee met Tamary. ;)

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:23

Hier in 2002 eentje grootgebracht. We roepen nu altijd dat hij niet beleerd is maar het gewoon moest doen en dus ook deed, dus onder het zadel en voor de wagen. Volgens ons is hij verkeersmak geboren, maar dat zal wel het volgzame zijn achter ons aan door het dorp, vol vertrouwen in alles wat op twee benen loopt. Wel hem heel duidelijk de grenzen van onze cirkel uitgelegd en dat betekende letterlijk wel eens een schop onder zijn kont of daar waar te raken was. Maar goed, die had ie ook vast wel van zijn moeder gehad anders. Wel merk je dat de andere paarden en pony's hem meer ruimte geven dan ze doen bij de rest van de kudde, best vreemd. Voor de rest doet ie wat hem uitkomt, gaat voor geen auto of tractor aan de kant als die toevallig daar moet zijn, waar hij ook staat.

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:03

Hier ook enkele jaren geleden een veulen zelf grootgebracht wegens het overlijden van de moeder .Natuurlijk vind je het beestje dan zielig en ga je hier wat "knuffeliger" mee om dan wanneer je zou doen met een veulen bij de moeder .En hier zit dan ook het probleem , de opvoeding .De eerste tijd moet je het beestje wel zelf de fles geven en ontkom je niet aan lijflijk contact , maar van een bevriend dierenarts kreeg ik het advies om zo gauw het veulen uit de emmer zelfstandig kon drinken , om de emmer in de box te zetten en dan zelf weglopen .Verder het veulen bij de oudere pony's in de wei te zetten en er niet meer aandacht aan besteden dan dat je aan de andere dieren besteed .Het veulen wordt zo door de oudere dieren opgevoed als pony en niet als een half mens .Net als Tamary al memoreerde, het veulen heeft oudere soortgenoten nodig om te worden opgevoed als pony .Ik ben er daarom ook geen voorstander van om jonge dieren zonder oudere soortgenoten in de wei te zetten .Waarschijnlijk ben jij ook een beetje te lief voor hem geweest en ziet 'ie jou meer als soortgenoot en heeft geen respect voor je als baas en mens .Helaas kan ik je niet verder helpen v.w.b. de opvoeding , mijn veulen overleed aan een hartkwaal op jonge leeftijd .Mijn advies zou kunnen zijn: zet het beestje bij oudere soortgenoten met eventueel veulens erbij in de wei .

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:49

Ik heb ervaring met een flesseveulen dat door een ander was grootgebracht. Deze heb ik vanaf jaarling meegemaakt en ook deels ingereden. Dit paard was gevaarlijk en onvoorspelbaar. Als het mevrouw aanstond mocht je haar borstelen maar haar humeur kon zo omslaan en dan sloeg ze je de stal uit. Wij denken ook dat dit komt doordat ze door een (te) lief vrouwtje is grootgebracht dat haar nooit op haar nummer gezet heeft zoals de moedermerrie wel zou doen.

Ik sluit me aan bij de twee adviezen hierboven.

Michellette schreef:
Wel hem heel duidelijk de grenzen van onze cirkel uitgelegd en dat betekende letterlijk wel eens een schop onder zijn kont of daar waar te raken was. Maar goed, die had ie ook vast wel van zijn moeder gehad anders.
Dit heeft dat paardje van ons waarschijnlijk gemist.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 13:59

ik ben blij met deze reacties. gelukkig heb ik wel ervaring met jonge paarden maar niet met het groot brengen van veulens met melk (tja nu wel omdat het moest maar liever wil je dat hij z`n moeder heeft natuurlijk)

ik vroeg ook advies in de zin van, hoe jullie ervaring er mee is en ik ben blij dat michellette, hilbrand en motje er een behulpzaam antwoord op geven.
hij gaat waarschijnlijk met 1 januari naar een andere stal en zal bij 3 volwassen shetten in het land komen te staan. want idd (ik werk zelf in een KDV) moet hij het wel Kunnen leren van een ouder paard en niet maarlopen klooien met jonge andere paarden.

ps ik heb hem maar 2 dagen de fles gegeven en daarna elke keer melk in z`n bak gegooid en snel de deur weer dicht gedaan en er een pleegmoeder bij gehad 4 maanden lang. verder wel poesten, hoeven optillen en lopen aan het halster geleerd verder niks bijzonders

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:05

Ik denk persoonlijk dat het niet komt omdat jij hem melk hebt gegeven.. Ik denk eerder dat hij door je heen loopt omdat hij (nog) geen grenzen kent.

Ik denk zoiezo dat het verstandig is om hem bij volwassen paarden te plaatsen. Nog beter is een gemengde kudde van leeftijdsgenootjes en volwassen paarden.

Normaal zou ik zeggen dat je zijn respect moet verdienen / winnen door middel van grondwerk maar ik weet niet of dat verstandig is met zon jong veulen..

Veel succes iig!

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 14:28

tja... hij staat nu bij 1 merrie van 1, 1 merrie van 2 en een hengst veulen van een half jaar. en.... dat is nu gratis en dichtbij huis, ookal laat ik hem zoveel morgelijk met rust en ga ik 2x per maand esns kijken. ze worden wel bijgevoerd nu het gras minder voedzaam is en hij werd zowiezo met extra in de gaten gehouden door de boer.
maar als ik hem verhuis wat op den duur toch gaat gebeuren want als hij 3 is gaat hij echt leren. moet hij toch verhuizen naar een stal waar een bak is ed. en dan staat ie dus bij die shetten, ik kan hem er nu ook heen verhuizen maar ja gratis klinkt ook zo aantrekkelijk natuurlijk!

Raaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:28

Zo snel mogelijk castreren!!! en ontzettend opletten. Die van mij bleek toen zijn hormonen op kwamen zetten mensen tegelijkertijd te willen dekken en aan te vallen. Hij is altijd erg aanhalig en mak geweest naar mensen die hij kent, maar is nog steeds ongewoon agressief naar vreemden en bijna volslagen ongevoelig voor prikkels van buitenaf. De meeste handgevoerde flessenveulens, vooral hengstjes, zijn als volwassen paard helaas zo gedragsgestoord dat ze afgemaakt worden.
Als die van jou een pleegmoeder heeft gehad zal het waarschijnlijk minder extreem zijn.
Randalinpony heeft er ook een en weet er veel vanaf, stuur haar anders eens een berichtje.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:07

Ik wil je nog wel even een beetje geruststellen. Met die van ons is het redelijk goedgekomen. Nadat ze ingereden was is ze naar een springamazone gegaan en het lijkt erop dat deze nieuwe start haar goed gedaan heeft. Ze heeft springwedstrijden gelopen en ik heb geen rare verhalen meer gehoord. Ik weet niet hoe het nu met haar is.
Succes met jouw veulen!