het gaat om een 17 maand oud belgisch trekpaardmerrie, ze staat gestald bij een 4 jarige, dag en nacht uitloop in de weide, vrije toegang tot de stal, en zo goed als onbeperkt hooi en stro ter beschikking.
Paardje heeft een maandje of twee geleden gepeuterpubert en dit is nu zo goed als over, loopt weer mee aan een touwtje, en laat zich niet meer vallen tijdens het voetjes geven
de stal is een langwerpige stal, op de korte zijde is die open naar de weide toe, en aan de andere kant aan de lange zijde is er een poort naar het erf toe die ongeveer de helft van de stal is
(de stal is 8*4, dus 1 zijde van 4 is open, de andere is dicht, een zijde van 8 is dicht, en de andere zijde is halfdicht halfopen)

zo dus, dit is de korte open zijde, links is mijn paard nitsa, en rechts de 4 jarige, achter in de stal is dus de poort naar het efr toe, en het gaat om die doorgang.
dus, paardlief is braaf, loopt niet ver weg, dus ik maakte er een gewoonte van om tijdens het mesten die poort open te laten staan, de stal was in twee boxen verdeeld met een stroomlintje waar de 4 jarige mooi achter bleef, en mijn jaarling kuierde dan wat rond op het erf en in de koestal.
Tot zover geen probleem
als ik klaar was ging ik ze oppikken, en op wat lichte aanwijzingen draait ze zich, loopt terug naar de stal en ik kan de poort terug dichtdoen.
Nog altijd geen probleem dus.
Maar, vandaag waren ze constant aan het passeren met tractors en dergelijke, dus had ik liever niet dat ze losliep op het erf,dus poortje dichtgehouden, nog geen probleem
tot ik de poort open doe met een pak hooi in men hand, duwt ze hem zo vlug als ze kan verder open en glipt langs mij het erf op.
een schreeuw gegeven, paard gaan oppikken, en terug in de stal gedeponeerd.
Toen ik helemaal klaar was liepen ze weer los in de stal, en moest ik gewoon nog met de kruiwagen wat stro erin gaan gooien.
doe de deur net genoeg open voor de kruiwagen, en daar was ze weer, wil passeren, liet zich niet tegenhouden door mij, springt over de kruiwagen het erf op en uiteraard was de 4 jarige daar ook, dus had ik twee loslopende paarden.
ik weet dat ze niet zo ver gaan, dus opzich geen groot probleem
wat ik wel een probleem vond is dat mijn paard zich niet liet tegenhouden (doet de 4 jarige ook niet, maar dat is niet mijn paard en doe ik niet veel mee) en zowel door mijn grenzen als door mijn persoonlijke ruimte liep.
dit doet ze als ze anders in de hand is niet.
Hoe kan ik dit oplossen?
in de stal gaat ze opzij als ik het vraag, ze blijft uit haar voeremmer als ik die vastheb en ze niet toelaat, aan het halster loopt ze mooi naast mij in stap en draf, gaat opzij, gaat achteruit, dus daar allemaal geen problemen.
Als ze losloopt op het erf gaat ze normaal beheerst de stal uit, en keert terug wanneer ik het haar vraag, maar nu was het even echt van dat ze iets wilde en niet mocht, en dan maar de grove middelen uit de kast haalt.
ik zou graag hebben dat ze wel nog los kan lopen(altijd handig, als er eens iets gebeurd loopt ze zo nooit ver), maar dan wel na toestemming van mij, en dat ze zolang ze geen toestemming krijgt achter die (denkbeeldige) deur blijft.