krijg bit niet in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vlekje7

krijg bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 11:00

Ik wil proberen een paard van 10 jaar oud dat nog nooit iets gedaan heeft aan te leren.
Maar ik blijf een beetje steken bij het bit aan doen.
Het is een heel lief paard maar wel een beetje zenuwachtig type. Als we gaan proberen om het bit aan te doen gaat hij met de kop slaan van onder naar boven en wel met forse kracht. Heb al geprobeerd om stroop op het bit te smeren maar dit was geen succes,het hele hoofd onder de stroop :9.
Weet iemand een truc of een goede tip om mij hiermee te helpen.

MarliesV

Re: krijg bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:01

Hoofdstel kopen met klipjes aan de zijkant. Bit losklikken, hoofstel om en dan voorzichtig proberen.

Kijk wel eerst even het gebit na als dat nog niet is gebeurd. Altijd eerst de medische kant utisluiten bij 'problemen'.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:06

Misschien kun je een bit proberen dat niet van ijzer is? Ik kan me voorstellen dat een paard zo'n koud, hard bit tegen zijn tanden in het begin wat eng vind.
En als je het in hebt dan zou ik heel uitbundig belonen :j

ieZZbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:08

het bit dan misschien verwarmen tussen je handen? helpt soms

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:34

Eerst het bit wat warm maken is op dit moment al best een goed idee :j .
Met mijn paard heb ik dit probleem ook gehad, en dat is dan ook nog eens een ukkie van 171, dus kon ik er niet eens meer bij ^) . Ik heb hem steeds verlijd door samen met het bit een snoepje te geven, en sindsdien gaat het goed :D

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:42

Ik zou ook eerst het bit aan één kant los maken (of er even afhalen) zodat je het hoofdstel aan kunt doen en dan pas het bit in doet.
Bij ons gaat standaard een heel klein (half of kwart) suikerklontje met het bit mee naar binnen. Zo leren ze makkelijk het bit in doen en beginnen meteen lekker te knabbelen en te schuimen. Na een poosje gaat het hoofd al omlaag en de mond al open als je met het hoofdstel in de buurt komt. Spaart een hoop ellende!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:46

het gaat dus als ik het goed begrijp om een paardje dat nog hoofdstel-met-bit mak is? dan is rustig aan doen denk ik het beste.

leg het bit eens in een bakje warm suikerwater, of warm het op in je handen, zodat het niet zo ijzig koud is, en geef samen met het bit een stukje appel mee. langzaam in stapjes steeds iets verder gaan, de ene dag is aan het bit likken al genoeg, belonen, klaar. de andere dag probeer je zijn mond open te doen, zonder er een bit in te leggen, weer belonen als dat goed gaat, en een paar keer blijven oefenen. weer wat later leg je op die manier het bit in zijn mond, en natuurlijk heel veel belonen als dat goed gaat! :) kleine stapjes zijn meestal het beste bij een nerveus paard.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:28

probeer eens een spuit met appelmoest in z'n mond te spuiten. Dat leert je paard dat het openen vn zijn mond + iets in z'n mond, niet vervelend is. Als dit moeiteloos gaat, kun je proberen met je vinger in z'n mond te gaan. Als dat ook zonder problemen gaat. kun je een plastic trens proberen.

En als dit allemaal goed gaat, kun je een ijzeren bit proberen ;) succes

maris_wonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:39

Heel goed belonen, bijvoorbeeld met wat lekkers, als het wel lukt. Het moet er goede ervaring mee krijgen

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:45

iets zoets op het bit doen ofzo? vinden paarden appelstroop ook lekker?? anders zou je dat kunnen proberen. of honing ofzo..
anders zou ik het echt niet weten!

.

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:15

ik heb zelf een koperen dubbelgebroken bit, omdat mijn pony ook niet van een ijzeren houd.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:07

Waarom moet hij in godsnaam een bit in?
Paard zijnde zou ik dat ook niet willen..........

KimDiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:13

Zo rij ik ook op een paard, ze vind het verschrikkelijk om en het bit in te doen, en het hoofdstel over der oren is nog erger. Het trucje bij haar is, dat je in 1 keer raak moet zitten, je moet voorzichtig je vinger in haar mond steken, zodat haar mond opengaat.. en dan rechtstreeks het bit erin doen, ook moet je ervoor zorgen dat je haar niet te stevig vast heb, dat vinden ze meestal ook niet zo geweldig, en gaan ze woester doen met hun hoofd.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:50

Dani_ schreef:
Waarom moet hij in godsnaam een bit in?
Paard zijnde zou ik dat ook niet willen..........

Wat is dit nou weer voor kortzichtige opmerking?

Ik ga met tammy mee dat is inderdaad de beste oplossing.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:53

Inoterry schreef:
Eerst het bit wat warm maken is op dit moment al best een goed idee :j .
Met mijn paard heb ik dit probleem ook gehad, en dat is dan ook nog eens een ukkie van 171, dus kon ik er niet eens meer bij ^) . Ik heb hem steeds verlijd door samen met het bit een snoepje te geven, en sindsdien gaat het goed :D

Dat deed ik ook, en nu ook bij me verzorgpaard :D, Ze doen hun mond open voor een snoepje, en dan krijgen ze ook meteen het bit. wel eerst het bit injh ze mond doen, en daarna meteen het snoepje (snoepje bij bit in dezelfde hand ;).

Mijn paard wil nu graag d'r bit in :+ :Y) :D

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:23

Eerst een paar keer proberen nog met het halster om. Je kunt hem dan vastzetten zodat hij niet alle kanten heen schuift of iemand hem vast laten houden en dan voorzittig proberen. Ik doe het altijd met een hand op de neus en met de ander hand het bit in de mond brengen.
Er zijn zelfs halsters die je daarna helemaal kunt losmaken zodat ze onder het hoofdstel uitkunnen. Ik heb nog een oude anky waar dat bij kan ook handig en veilig voor als je op wedstrijd gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:10

Waarom moet er zonodig een bit in?

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:14

JoviBan schreef:
Waarom moet er zonodig een bit in?

Dat vroeg ik mij ook al af..

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:15

Dat lijkt me een hele andere discussie, TS gebruikt een bit, so be it.

Jessica71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:18

Is het bit wel goed? Zitten er misschien haken of scherpe dingen op de tanden?
Mijn pony had precies hetzelfde. Ten eerste was haar bit te dik. Ten tweede had ze last van haar tanden (scherpe randjes). Kreeg het bit ook niet in. Duurde wel 10 minuten. Dus ander bit gekocht, tandarts erbij en nu gaat het bit er binnen 10 seconden in. Daarna goed belonen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:22

xManon_ schreef:
Hoezo
Mischien heeft dit paard wat meegemaakt?
En dan persee moet het een bit in ?

Komop zeg.
Waarom denken mensen altijd aan zichzelf :n Sorry hoor ,maar als een paard stijf loopt zetten de meeste mensen ze nog strakker in de bijzetjes etc of nog meer in de krul ''dan word ie vanzelf minder stijf''

Iemand die een stijve nek heeft mag ook niet zo vaak naar de Fysio ofseu om dat telkens maar te herhalen.

Luister een keer naar het paard ipv je eigen principes volgen :)

Als iedereen dit is deed zou er denk ik een stuk minder ''probleempaarden'' zijn ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:26

xManon_ schreef:

Nee, ts wil blijkbaar een bit gebruiken.
De vraag is waarom. Daar kan ts gerust over nadenken.

Het is ook een heel legitieme vraag, waar iedereen 'es een keer bij stil zou kunnen staan.
Een bit is namelijk helemaal niet zo vanzelfsprekend.
En helemaal wanneer een paard aangeeft dat bit niet in te willen, is het goed om andere mogelijkheden te overwegen. Géen bit dus.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:10

wat is dit nou voor discussie? ik ben het ook wel met bovenstaande eens, :o maar dit is voor de ts ook niet leuk.
ik bedoel, ik weet ook niet wrm de ts een bit er in wil hangen, maar ik geef wel tips. :+ duss, ts, al iets gelukt van deze "tips"??

.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:19

Ik heb een bijrijdpaard die altijd loopt te mokken met het bit in doen.. En die is hem al een aantal jaartjes gewent :+
Maar met een wortel bij zijn bit werkt het meestal!! Dan valt wel alles uit zijn mond.. maar zodra het bit zit krijgt hij een nieuw worteltje.. dat werkt tot nu toe het best :)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:26

Als ik eerlijk moet zijn vind ik het juist wel een goede vraag.
Als het paard echt niet van het bit houd, waarom zou je hem dan niet zonder bit beleren? De remwerking is waarschijnlijk hetzelfde, maar je hoeft dus niet elke keer moeilijk te doen met een bit, voor het paard misschien wel veel fijner :)